נעצר בדרך להפגנה, נכלא סתם למשך 4 שעות – וזה הפיצוי שיקבל

חיים טוויל
|
כ"ג אייר התשפ"ג / 14.05.2023 17:14
בית משפט השלום בירושלים פסק כי המשטרה תפצה באלפי שקלים פעיל ימין שנעצר בדרכו להפגנה מאושרת וחוקית כנגד מצעד הגאווה לפני כשנתיים • הפעיל עוכב ללא סיבה במשך שעות ואף נכלא בתחנת משטרה עד לסיום המצעד

בית משפט השלום בירושלים, פסק כי על המשטרה לפצות פעיל ימין שנעצר בדרכו להפגנה כנגד מצעד הגאווה לפני כשנתיים בסכום של 6,700 שקלים. הוא עוכב במשך שעות ארוכות בתחנת המשטרה ואף הושם בתא מעצר עם עבריין מסוכן, למרות שההפגנה אושרה על ידי המשטרה.

האירוע התרחש בחודש יוני 2021, במהלכו צעד הפעיל בירושלים לעבר מתחם שאושר על ידי המשטרה, בו התקיימה הפגנה כנגד מצעד הגאווה שנערך באותו יום בירושלים. הפעיל עוכב שוב ושוב במחסומי המשטרה אשר הובילו לאירוע ללא כל סיבה.

לאחר עיכוב במשך למעלה משעתיים וכשהוא מוקף בשוטרי יס”מ, נלקח הפעיל לתחנת מוריה של המשטרה.

בתחנת המשטרה הודיעו השוטרים לפעיל כי הוא נחקר בשל כוונה להפר את הסדר הציבורי וזאת ללא כל הוכחה לכך.

לאחר סיום החקירה נכלא הפעיל למשך 4 שעות בתא מעצר בתחנת המשטרה, בו שהה יחד עם עבריין מסוכן עד לסיום המצעד בשעת לילה מאוחרת.

לאחר שחרורם ביקשו הפעיל ועצור נוסף מהשוטרים אישור בכתב על שעת השחרור שלהם, אך השוטרים סירבו ואמרו שאין להם טופס שחרור מעיכוב. הפעיל הגיש תביעה כנגד המשטרה באמצעות עו”ד מנשה יאדו מחוננו.

כאמור, בית המשפט פסק כי על המשטרה לפצות את הפעיל בסכום של 6,700 שקלים.

עו”ד מנשה יאדו מחוננו מסר לאחר פסק הדין: “מדובר בדוגמא אחת מני רבות לשיטור היתר בו נוקטת המשטרה כנגד מי המבקש למחות כנגד קיומו של מצעד הגאווה. מרשי צעד לתומו ללא כל פרובוקציה אל מתחם הפגנה מאושרת על יגי המשטרה ועבר עיכובים וחיפושים ללא כל סיבה. מרשי נלקח לתחנת המשטרה והושם בתא מעצר עם אדם מסוכן. כך מתייחסת משטרת ישראל למי המבקש למחות כחוק נגד אירוע הפוגע פגיעה חריפה ועמוקה ברגשות הציבור הדתי והמסורתי בישראל”.

המקרה המתואר של הפעיל אינו חריג. בשנים האחרונות שילמה המדינה עשרות אלפי שקלים פיצויים למספר פעילי ימין אשר עוכבו ללא סיבה ואף נערכו עליהם חיפושים חודרניים ומשפילים, כאשר התכוונו למחות מול המצעד בירושלים.