נחשף: ביטול המדורות בידי נציב הכבאות – לא בגלל מזג האוויר

בתשובה לארגון חותם מפרטים מלשכת נציב הכבאות את הסיבות לאיסור הדלקת מדורות ל"ג בעומר  • בין הסיבות: ריבוי מדורות, הילולת הרשב"י והמצב הביטחוני, ולא תנאי מזג אוויר קיצוני • חותם תקפו את ההחלטה: "הנציב החליט לבטל את מנהג ל"ג בעומר בישראל"
חיים טוויל
י"ז אייר התשפ"ג / 08.05.2023 14:52

אחרי שחרדים 10 חשף כי נציב הכבאות חתם על איסור הדלקת מדורות למרות מזג האוויר הנאה: לשכת נציב כבאות והצלה לישראל חושפת, בתשובה לארגון חותם, את “התנאים הקיצוניים” שבגינם הוציא נציב הכבאות צו האוסר על הדלקת מדורות ל”ג בעומר שלא בשטחים מיוחדים אשר הוקצו לכך.

בלשכת הנציב תולים את האיסור בריבוי מדורות, בהילולת הרשב”י ובמצב הביטחוני – ולא בתנאי מזג אוויר קיצוני.

בארגון חותם תקפו את התשובה ואומרים כי החלטת הנציב והסיבות לכך, פירושה ביטול מנהג מדורות ל”ג בעומר בישראל, שכן מדובר בשלל סיבות המאפינות את יום לג’ בעומר מידי שנה, ולא בתנאים קיצונים היחודיים להשנה.

במכתבו מונה הנציב את ה”תנאים קיצוניים” אשר הובילו להוצאת הצו ובהם פריסת כוחות הכיבוי, ריבוי מוקדי האש, שינויים במזג האוויר והמצב הביטחוני הרגיש: “פריסת רשות הכבאות רשות הכבאות פרוסה בלג בעומר עד קצה גבול יכולתה לתת מענה אופרטיבי ואיכותי הן בניסיון להפחית את כמות השריפות והן בכדי להגיע לאירוע כבאות והצלה במהירות האפשרית. לכך יש להוסיף אירועים המרתקים כוחות כיבוי גדולים לשם הבטחת המקום מפני אירועי כבאות והצלה ובראשם האירוע בקבר רשב”י”, כתב הנציב לחותם.

הוא  הוסיף: “בנוסף, בל”ג בעומר מודלקים מוקדי אש בעשרות אלפי ויותר מוקדים, בפריסה מדן ועד אילת, באזורים שבחלקם הינם מסוכנים לקיום דליקות, ומגדילים באופן ניכר את הסיכון מפני איבוד שליטה ובכך את הסיכון להתפתחות אירוע כבאות והצלה. כמו כן, בשל שינויי מזג האוויר שריפות ענק עלולות להתפתח וריבוי אירועים מצריך פריסה רחבה מבלי יכולת גמישות לאירועים רחבי היקף שעלולים להתפתח. לכך יש להוסיף את המתיחות הביטחונית בתקופה זו המחייבת היערכות מבצעית במערך”.

עמיטל בראלי, מנכ”ל ארגון חותם הגיב על תשובת נציב הכבאות: “התנאים אותם פרט הנציב מבטלים למעשה את האפשרות לקיים מדורות בלג’ בעומר בישראל. אלו מאפיני המועד מידי שנה. עד היום רק בשל תנאי מזג אוויר קיצוני הנציב היה מבטל את מנהג המדורות, וכעת נחשף שביטול המדורות הוא משיקולים אחרים.

“המשמעות בפועל שעשרות אלפים ימנעו ממדורות לג בעומר, מועד חשוב בלוח השנה היהודי. מדינת ישראל חייבת לאפשר למנהג החשוב של לג בעומר להמשיך”.

נזכיר, כי פניית ארגון חותם הגיעה לאחר הוצאת הצו בידי נציב הכבאות בטענה כי צפוי ביום לג בעומר “תנאים קיצוניים”. במכתב החתום בידי מנכ”ל חותם – עמיטל בראלי, פירטו בחותם על חשיבותו של המועד במסורת ובמורשת היהודית: “לג’ בעומר החל בתאריך יח’ באייר, הוא מועד חשוב בלוח השנה היהודי, ואחד המנהגים הקשורים ביום זה, הוא הדלקת המדורות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות