ברוכי יוזם: דיון דחוף בכנסת על הפעוט החרדי שנלקח בכוח מהוריו

חשד למחדל חמור: תינוק חרדי נלקח מהוריו בגלל "התעללות" - ואז התברר שהוא סובל מתסמונת גנטית • למרות שגם התיק המשטרתי נסגר, התינוק לא הוחזר להוריו • ח"כ  אליהו ברוכי יוזם דיון מהיר בכנסת, בעקבות מה שהוא מכנה "התנהלותה הבריונית" של הרווחה
אריה ריבקינד
י"ג אייר התשפ"ג / 03.05.2023 23:19

לאחר הפרסום המזעזע: חבר הכנסת אליהו ברוכי יוזם דיון מהיר בכנסת, בעקבות ההתנהלות של לשכת הרווחה, לאחר שתינוק חרדי נלקח מהוריו – ללא הצדקה.

רוצה להיכנס אל רבי שימען ביום הילולא? כאן תרכוש את הכרטיס

התינוק, כיום  בן שנה וחודשיים, פונה לבית חולים עם שבר ודימום מוחי. לאחר שעלה החשד כי הוא סבל מהתעללות מצד הוריו, הרווחה עודכנה על כך והוחלט להוציא את הילד מחזקת הוריו והוא הועבר למשפחת אומנה.

ההורים הכחישו נמרצות את האשמה ואף עברו בדיקת פוליגרף – בה יצאו דוברי אמת.

למרות שלאחר תקופה הוצגו חוות דעת מרופאים מומחים שקבעו כי התינוק סובל ממום גנטי נדיר, הגורם לו לשברים ודימומים שונים בגופו וכי לא מדובר בהתעללות, הפעוט  עדיין לא הוחזר לחיק הוריו.

לאחר שנודע לו פרטי המקרה המזעזע, יוזם חבר הכנסת אליהו ברוכי דיון מהיר, על מה שהוא מכנה “התנהלותה הבריונית של מחלקת הרווחה בסיפור”.

בבקשה לדיון כתב ח”כ ברוכי: “מדובר בזוג הורים נורמטיביים ומסורים וזהו בנם הבכור. העובדה כי למרות שעברו בדיקת פוליגרף שהוכיחה את מיהמנותם ולמרות שמומחי בית החולים מסכימים כי מדובר בתסמונת גנטית שעשויה לגרום לדימומים ושברים כפי שנצפו אצל התינוק, הרווחה מתעקשת באטימות ובבריונות משוועת ואינה מאפשרת להורים לקבל ולגדל את ילדם בחזרה, דורש דיון מעמיק בכנסת על הנורמות של לשכת הרווחה”.

בראיון לחדשות 12, סיפר אביו של הפעוט: “כשהילד היה בן חודש הוא בכה הרבה. באחד הלילות ראיתי את הראש שלו שמוט והוא לא הגיב, ממש פחדתי שהוא מת לי בידיים, אשתי נכנסה להיסטריה מטורפת. התקשרתי למד”א ואמרו לי ללחוץ לו על כף הרגל, לחצתי – והוא הגיב.

“נסענו לבדיקות כדי לברר מה קרה לילד. בבית החולים עשו לו בדיקת CT ראש וגילו דימום מוחי. מאז לא הסכימו לנו להיות לבד עם הילד. הייתי כל הלילה בטיפול נמרץ והצמידו אלינו אחות שתפקח עלינו ההורים. הרגשתי שחושדים בנו וזה היה לא נעים”.

בעקבות הדיווח של בית החולים, האב אהרון נעצר לחקירה. “כשחזרתי הביתה חיכו לי שוטרים בחוץ. הייתי בהלם, לא הבנתי מה רוצים ממני”,

לדבריו, בזמן המעצר הוא לא ידע מה קורה עם בנו, ורק אחרי 10 ימים בישרו לו כי הוא פקח את העיניים. “צהלתי משמחה. לא היה לי משנה שאני עצור, העיקר שהילד בסדר. אחרי ששוחררתי נציגים של הרווחה בדקו את האינטראקציה שלי עם הבן שלי. זו הייתה חוויה משפילה, אבל באותו זמן עוד האמנתי שהם מנסים לעשות את עבודתם נאמנה”.

לאחר שנחקר, התיק המשטרתי נגדו נסגר והפעוט הוחזר לבית הוריו. “הילד התחיל משפחתון, התכוונו לפתוח דף חדש. אחרי 9 ימים ראיתי שהילד לא מזיז את יד ימין ופחדתי שחזרה לו הבעיה הנוירולוגית”.

ההורים לקחו במהירות את התינוק לבית החולים ושם התברר כי הוא סבל משבר ביד ובצלעות. “רצנו איתו למרכז לרפואה דחופה, התעקשנו לבדוק ולעשות צילומים. האורתופד גילה שבר בהליכי ריפוי מתקדמים ביד, שמנו לו גבס וחזרנו הביתה. לאחר מכן קיבלנו שיחת טלפון מהרווחה להתייצב במיון או שיוציאו נגדנו צו חירום.

“אנחנו יודעים ובטוחים ב-100 אחוזים שלא עשינו לו שום דבר”, הדגיש האב. “אנחנו נאבקים פה על הילד שלנו, לקחת אותו מאיתנו זה כמו לחתוך יד למישהו בעודו בחיים. נלחמנו כל עוד נפשנו בנו ודרשנו שיעשו לו בדיקה גנטית כדי למצוא את המקור לתופעות הרפואיות”.

האב סיפר כי בבית החולים אפשרו להם לשהות עם הילד רק בחדר מצולם: “הסכמנו לכל התנאים, רק שלא ייקחו לנו אותו”.

בבית החולים חקרו את הורים במשך 6 שעות. “הם היו כל כך נחושים לקחת מאיתנו את הילד. צעקו עלינו ‘אתה רוצה להרוג את הילד שלך, אין לך לב, אתה שקרן, אתה רוצח. צעקו על אשתי שהיא משוגעת ורוצחת”.

לדבריו, אין איך לתאר את הנזק הנפשי שנגרם להם. “הרגשנו שמאלצים אותנו בכוח להיפרד מהילד שלנו”.

חוות דעת של רופאים בכירים מחזקות את עמדת המשפחה. כך למשל כותב פרופסור עמוס תורן, מנהל המערך להמטו-אונקולוגיה ילדים בבית החולים שיבא תל-השומר: “העובדה הברורה מבחינה גנטית היא שנמצאה מוטציה בגן MPL. מוטציה זו כשהיא מתגלה בתינוק בהחלט יכולה להתאים למצב של דימומים קשים ולנטייה מוגברת של שברים”.

בחוות דעת שכתב הפרופסור איין כהן, מומחה ברפואת ילדים נכתב: “בדיקות ה-MRI מצביעות על כך שהדימום המוחי החל לפני הלידה ודימום נוסף בתקופה שבה היה התינוק בטיפול נמרץ. אין כל עילה לייחס את הדימום במוח לבני משפחתו או לצד שלישי כזה או אחר”.

למרות שההורים עברו בדיקת פוליגרף בה התגלו כדוברי אמת, הדבר לא שינה את עמדת הרווחה בבית המשפט. “כל העולם חרב עלינו, תחושה קשה של חוסר אונים. היינו מוכנים להיות בליווי צמוד של אחיות אצלנו בבית ותחת פיקוח של מצלמות. הצענו כל הצעה אפשרית, רק שיאפשרו לנו להישאר יחד”.

אבל זה לא עזר. התינוק נלקח.

עורכי הדין  המייצגים את ההורים בהליך הפלילי אמרו לחדשות 12: “לאחר חקירה ארוכה, החליטה הפרקליטות לסגור את תיק החקירה כנגד ההורים ובצדק. מצופה היה כי עם סגירת התיק, יוחזר הילד למקומו הטבעי אצל הוריו. אנו מקווים שכך יעשה בהקדם”.

משרד הרווחה והביטחון החברתי מסר לחדשות 12: “הטענות שמובאות בכתבה אינן נכונות. מפאת חובת החיסיון, צנעת הפרט והעובדה שהתיק מתנהל בבית המשפט לא נוכל למסור פרטים נוספים”.

מלשכת שר הרווחה יעקב מרגי נמסר: “הנושא מוכר לשר, מיד עם כניסתו למשרד השר נכנס לעובי הקורה. יש את עמדת גורמי המקצוע שבוחנים את מצב הילד והמשפחה.

“בהוראת השר ניתנה הוראה לסיים אבחנה זו ובהקדם. השר כינס אליו את גורמי המקצוע כדי להביא סוף לפרשייה עגומה זו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות