ליברמן: תקופת הפראיירים נגמרה • לפיד: חרדים, אי אפשר להמשיך כך

יו"ר ישראל ביתנו: "חייבים ללכת הכי רחוק שאפשר, ההזדמנות שנוצרה בידי המחאה, לא תחזור" • "אין יותר פטורים, אפילו לא אחד, אין תורתם אומנותם, מי שישתמט ייחשב כעריק" • לפיד הציג חוק גיוס: "כולם מתגייסים, כולם יגיעו לבקו"ם" • בני גנץ: ההידברות אצל הנשיא לא מתקדמת
אריה ריבקינד
י' אייר התשפ"ג / 01.05.2023 14:45

הכנסת חזרה היום (שני) לפעילות מלאה, לאחר כחודש של פגרת חגים: סיעות הכנסת התכנסו לישיבות השבועיות – וראשי הסיעות העניקו הצהרות לתקשורת  בנושאים שעל סדר היום הציבורי.

רוצה להיכנס אל רבי שימען ביום הילולא? כאן תרכוש את הכרטיס

בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו, אמר יו”ר המפלגה אביגדור ליברמן: “המחאה יצרה הזדמנות אחרונה לתקן את כל הכשלים שהצטברו מאז קום המדינה ועד היום. אסור לחזור לנקודת ההתחלה ואסור להסתפק בפשרה בנושא מערכת המשפט בלבד”.

לדבריו, “לפני הכל חייבים לטפל בשוויון בנטל. כל המילים או הביטויים כמו חוק הגיוס, מתווה הגיוס וצבא העם, כל זה – זה מכבסת מילים שבאה להסתיר את הכוונה האמיתית להפריד בין דם לדם ולממש את חזונו של גפני לחלוקת העם לשניים, לאלו שילמדו בישיבות ולאלו שיתגייסו לצה״ל.

“מה שדרוש זה גיוס לכולם. כל צעיר שיגיע לגיל 18- יהודי, מוסלמי, נוצרי, דרוזי וצ’רקסי, חייב להתגייס לצה״ל או לשירות האזרחי. פשוט ושוויוני. אין יותר פטורים, אפילו לא אחד, אין תורתם אומנותם, מי שישתמט ייחשב כעריק, עם כל המשתמע מכך – כולל, רישום פלילי, איסור יציאה לחוץ לארץ.

הוא הוסיף: “גם תקציב המדינה כפי שהוגש על ידי ראש הממשלה ושר האוצר משקף אבסורד שבו מדינת ישראל מממנת יצירת רוב אנטי ציוני במדינה ציונית. הדמוגרפיה שהם מעודדים והציבור הרחב מממן פשוט תחסל את המפעל הציוני”.

ליברמן הדגיש: “תקופת הפראיירים נגמרה, זה המהפך האמיתי שחייבים לקדם. לא יקרה יותר שאותם אנשים שמתגייסים לצה״ל, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מסים ימשיכו להגן ולממן את המשתמטים והבטלנים.

“אני קורא לגנץ ולפיד להודיע מיד על הפסקת המשא ומתן בבית הנשיא, וגם להבהיר שלא יכנסו לשום קואליציה עם ש”ס ויהדות התורה. חייבים קואליציה ציונית וליברלית. קואליציה שתכלול את ש”ס ויהדות התורה, משמעותה ויתור מראש על ערכי הציונות, בהם השוויון בנטל, כינון חוקה, לימודי ליבה חובה בכל מוסדות החינוך והפרדה בין דת ומדינה”.

הוא סיפר: “אני השקעתי מזמני כדי לנכוח בפגישות עם רבנים ואדמו”רים וראשי הצמרת הפוליטית של המפלגות החרדיות – אני יכול לומר בוודאות אין שום אפשרות לשום פשרה איתם.

“הסמכנו על אותו מתווה גיוס, מתווה גיור ומתווה הכותל, והם חזרו בהם. מבחינתי חייבים ללכת הכי רחוק שאפשר, ההזדמנות שנוצרה בידי המחאה, לא תחזור”.

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ, אמר בפתח ישיבת סיעתו: “מדינת ישראל עומדת בפני קרע עצום. אנחנו נעשה הכל כדי למנוע את הפגיעה האנושה בדמוקרטיה ולהגיע להסכמות. אני חוזר כאן ואומר – יצאנו לדרך עם מספר עקרונות ובראשם שלא תהיה פוליטיזציה של מערכת המשפט. זה לא השתנה וזה לא ישתנה. כאמור- כן להסכמות, לא לפשרות.

“לצערי ההידברות בבית הנשיא, הגם שנעשית באווירה טובה ומכבדת, לא באמת מתקדמת באף אחת מהסוגיות ובפרט לא בסוגיית הוועדה לבחירת שופטים.

“אני לא מפחד מדרך ארוכה – נחתור להתקדמות והסכמות בדגש על פתרון לוועדה לבחירת שופטים. אך לא נאפשר משחק על זמן כדי לאפשר לקואליציה לקדם את החקיקה ב”זמן ובמקום שנוח לה”.

על חוק הגיוס אמר: “אני מבקש לפנות לאזרחי ישראל החרדים והערבים – אזרחים טובים, חיוניים, חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. סוגיית השירות במדינת ישראל חייבת להיפתר. טוב לכם שהדבר יעשה מתוך דיאלוג והסכמות ובהדרגה, טוב לחברה הישראלית כולה שנקדם היום מתווה שירות לעשרות שנים קדימה כפי שהתחלתי לעשות כשר ביטחון.

“הפצע שאפליית השירות יוצרת בחברה הישראלית הולך ומעמיק, ומאיים על חוסננו וביטחוננו. לא בכדי הנושא של מתווה השירות הופיע כבר במתווה הנשיא.
לכן, אני פונה מכאן לראש הממשלה, ובעיקר לחברי הכנסת ומנהיגי הציבור החרדים והערבים – אחרי שפתחנו את בית הנשיא כמקום לדיון של הסכמות בנושא הדמוקרטיה, צריך להביא לשיח בין כל חלקי החברה גם בנושא הלאומי החשוב הזה ויפה שעה אחת קודם.

“עוד דחיה בבג”ץ, עוד חוק שיפסל – מקרבים אותנו למצב בו חצי עם משרת בשביל כל העם – זו סכנה חברתית וביטחונית שצריך להתחיל לנטרל עכשיו בזהירות, ברגישות ובנחישות לפני שיהיה מאוחר.

“בהקשר הזה, שמעתי על הצעת ההחלטה הצפויה בממשלה שמטרתה להפלות בין יהודים ללא יהודים, ‘ברוח הציונות’. לכן, אני מבקש לסיים את ההצהרה שלי בקטע מחזונו של הוגה הציונות הרצל למדינת היהודים: ‘כל אדם יהי חופשי ובלתי מוגבל באמונתו או בכפירתו, כמו בלאומיותו. ואם יקרה שישבו בתוכנו גם בני אמונה אחרת, בני לאום אחר, נעניק להם הגנת כבוד ושוויון זכויות חוקי’. אז אני רק מדגיש – אם ציונות, ואני ממש בעד, אז על כל מרכיביה הדמוקרטיים״.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הציג בישיבת סיעת יש עתיד את הצעתו ל”חוק הגיוס”.

“אני רוצה להגיד משהו לחרדים, אי אפשר להמשיך ככה. זה פצע פתוח. לא יכול להיות שהילדים שלנו ישרתו את המדינה, יסכנו את חייהם, ואתם תגידו, ‘זה לא מעניין אותנו. יש לנו כוח פוליטי, ואנחנו נשתמש בו כדי לשחרר את הילדים שלנו ועוד נעלה להם את הקצבאות על חשבונכם'”.

לפיד הוסיף:  “אני רוצה להציג בפניכם היום את ‘חוק הגיוס הלאומי’. הוא מוכן, הוא נכון למדינת ישראל, הוא יכול לרפא את הפצע הזה בליבה של החברה הישראלית, אבל אני אומר מראש: אנחנו לא נשים אותו על שולחן הכנסת היום בפתיחת המושב. הסיבה שאנחנו לא מניחים את החוק כבר היום על שולחן הכנסת, היא שאנחנו בתוך ההידברות בבית הנשיא. אנחנו עומדים בהסכמים. מה שנידון בבית הנשיא לא יכול להגיע לכנסת. כל עוד ההידברות מתנהלת. גם ‘חוק ההשתמטות’ שהממשלה רוצה לקדם, לא יכול להגיע לכנסת. זה חלק מההידברות, זה חלק מהנסיון להגיע להסכמות רחבות שיצילו את מדינת ישראל מהמשבר הגדול בתולדותיה”.

יו”ר האופוזיציה הציג את החוק: “‘חוק הגיוס הלאומי’ מבוסס על החוק שהעברתי ב-2014, יחד עם בנימין נתניהו. החוק הזה עבר ברוב של 67 נגד 1. מה שמוכיח שניתן להגיע להסכמות רחבות גם בנושא הגיוס. להבדיל מכל התיאוריות, זה חוק שכבר הוכיח את עצמו. בזכותו היתה עליה משמעותית בגיוס חרדים, בזכותו עשרות אלפי חרדים יצאו לשוק העבודה.

“התיקון המהותי היחיד שעשינו לעומת החוק המקורי, הוא שהורדנו את גיל הפטור ל-22, בהתאם להצעה של צה”ל ומערכת הבטחון. מעבר לזה העקרון היסודי נשאר אותו דבר: כולם מתגייסים. או לצבא, או לשירות אזרחי. יהיה מספר קבוע של תלמידים מצטיינים שיקבלו פטור, אבל מלבדם כולם יגיעו לבקו”ם עם צו גיוס. לצבא תהיה זכות ראשונים על מי שמתאים לשירות צבאי, האחרים יילכו לשירות אזרחי, כולל בתוך הקהילות שלהם”.

לסיום, הדגיש: “הסיבה שאנחנו מפרסמים היום את החוק שלנו, היא כי אני לא רוצה להיות במצב שאנחנו רק אומרים מה לא. חשוב גם להגיד מה כן. אז מה כן – ‘חוק גיוס לאומי’ מאוזן, מבוסס מציאות, שיתקן עיוות היסטורי ויחזק את היסודות של החיים המשותפים שלנו במדינת ישראל”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    צבא
    01/05/2023 16:16
    חחח
  1. מי אתה באיזה צבא שירתת?? של נעליך מעל רגליך כשאתה מדבר על הצבא ומי צריך להתגייס.

  2. לפיד תשלים בגרויות והצבא שלך
    02/05/2023 08:07
    לפני כל דיבורים
  3. אז יהיה לך זכות דיבור

  4. כלברמן הפראיירים זה המדינה
    02/05/2023 08:10
    אתם הבושה והחרפה
  5. שממנת עליית אלפי גויים שבורחים עם חובות בהוצאה לפועל
    הורינו באו ארצה קיבלו אוהלים וחול ולא ברחו בנו המדינה