‘עמוד האש’: פרק הקמת המדינה – בצבע • קטעי ארכיון נדירים

הסדרה התיעודית 'עמוד האש', בת 19 הפרקים, שודרה לראשונה בתחילת שנות ה-80 בשחור לבן - והביאה, בהתבסס על תחקיר ארכיוני והיסטורי חסר תקדים, את סיפור הקמת המדינה • לכבוד יום העצמאות ה-75 נצבע וחודש הפרק החותם - "אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינת ישראל"
חרדים 10
ד' אייר התשפ"ג / 25.04.2023 20:51

פרויקט חגיגי לרגל 75 שנה לישראל:  הסדרה התיעודית של רשות השידור, בת 19 הפרקים, שאותה יצר יגאל לוסין, שודרה לראשונה בתחילת שנות השמונים בשחור לבן – והביאה, בהתבסס על תחקיר ארכיוני והיסטורי חסר תקדים, את סיפור הציונות החל מההתעוררות הלאומיות היהודית ב-1896, ועד להקמת המדינה ב-1948.

הסדרה כללה מאות קטעי ארכיון נדירים, שלוקטו מארכיונים שונים ומאוספים פרטיים בארץ ובעולם וכ-250 מרואיינים מהארץ ומחו”ל.

לכבוד יום העצמאות ה-75 נצבע וחודש הפרק החותם של הסדרה – “אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינת ישראל”, ובו מובאים אירועי הקמת המדינה.

לצורך ההפקה המחודשת גויסו מומחים מובילים מהארץ ומהעולם. סרט הפילם המקורי נסרק מחדש, פריים אחר פריים, ברזולוציה גבוהה וקטעי הפילם עברו תחילה תהליך חידוש קפדני שכלל ניקוי וחידוד דיגיטלי.

המדובר בסרטים בני כ-80 שנה שהגיעו ממקורות רבים ונשמרו בתנאים שונים. חלקם סבלו מפגמים כבר בשידור המקורי ב-1981. לאחר מכן החל תחקיר ויזואלי שכלל מעבר על כל חומרי הארכיון המופיעים בסרט, איתור מקורם הארכיוני והמיקום בו צולמו.

מאמצים רבים הושקעו באיתור פרטי צבע רלוונטיים לצביעת חומרי הארכיון. לחלק הזה בתהליך גויס המפיק המקורי של הסדרה, יעקב אייזנמן, שעבר על ספרי הרישום המקוריים של הסדרה. אייזנמן שפך אור רב על החומרים ומקורותיהם. כל שוט בסרט פורק למרכיביו.

תהליך הצביעה של הסרט בוצע על ידי חברה צרפתית (Composite Films) לה ניסיון משותף עם התאגיד בחידוש ארכיונים בפרויקטים מסוג זה כגון בסרט “איכמן – ההקלטות האבודות” ובסדרה “המנדט”.

במקביל, גם פס הקול המקורי שנערך במונו (חד ערוצי), עבר תהליך של הפרדה, ניקוי, חידוד ופיצול לערוצים. המוזיקה המקורית שהלחין שם טוב לוי הייתה על הפילם באיכות ירודה ודחוסה מאוד. היא הובאה מחדש מההקלטות המקוריות ושולבה באיכות מקסימלית.

19 פרקי הסדרה שודרו במשך כחמישה חודשים במהלך חורף ואביב 1981 בטלוויזיה הישראלית, ומאז פעמים רבות בשידורים חוזרים במסגרות שונות. הפקת הסדרה נעשתה במשך כמעט עשור והיא נחשבת אבן דרך בעשייה הדוקומנטרית בישראל ואחת מסדרות המופת של השידור הציבורי לדורותיו.

תודות: יואל לוטן – משמר העמק. לוסיין זלצמן – הקלטת הכרזת המדינה

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות