ברק לא מתנצל: לא היו מספיק עורכי דין מרוקאיים בשנות ה-50

דוד ליבוביץ
|
ל' ניסן התשפ"ג / 20.04.2023 21:47
נשיא בית המשפט העליון לשעבר מסביר את אמירתו אודות אי מינוי שופט ממוצא מרוקאי לבית המשפט העליון • “כמה מתוך עורכי הדין שהיו ב-1950 היו כאלה שהיו כשירים להתמנות כשופט שלום ואחר כך כשופט מחוזי”?

בראיון שהעניק נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק ל’חדשות 12′ התייחס לאמירתו השנויה במחלוקת ולפיה לא מצא שופט מרוקאי ראוי לבית המשפט העליון.

“כמה עורכי דין מרוקאים היו פה ב-1950, 1951 וכו’? כמה מתוך עורכי הדין שהיו ב-1950 היו כאלה שהיו כשירים להתמנות כשופט שלום ואחר כך כשופט מחוזי? כשיעשו את כל המחקר הזה, הם יבואו לידי המסקנה שגם אנחנו באנו אליה שחיפשנו וחיפשנו וחיפשנו ולא מצאנו. היו מעט מדי עורכי דין מרוקאים”.

הנשיא לשעבר נשאל: המוחים רואים בך אחראי למצב שבו אנחנו היום. אתה לא רואה בך אחראי?

“אני שמח על גישתם שהם רואים בי אחראי, משום שבכך הם נותנים לי כבוד גדול. אם אני אחראי לזה שאין דיקטטורה, אם אני אחראי לכך שיש סמכות לבית המשפט לבטל פעולות לא חוקתיות של הממשל או של הכנסת, אם הם מטילים עליי אחריות על זה שאני פיתחתי יחד עם חברי הנשיא שמגר המנוח את עילת הסבירות וכיוצא בזה – אני גאה בזה”.

עוד נשאל ברק על הפער בין היחס הקשה שקיבלו המוחים נגד ההתנתקות, והאיפה ואיפה שמונהגת היום, אולם הוא דחה את הטענה: “הביקורת על מה שהיה לפי דעתי היא כלל לא מוצדקת. הוגשה עתירה נגד ההתנתקות והחלטנו שההחלטה המדינית נגד ההתנתקות היא חוקתית, ואילו ההחלטה על הפיצויים על ההתנתקות הם לא חוקתיים ושינינו אותם לטובת המתנחלים במידה מסוימת”.

ביחס לעסקה עם נתניהו בה תמך בעבר אמר הנשיא לשעבר: “אם היו פונים אליי היום, ואומרים ‘אתה יודע מה, תהיה מעורב בעסקת טיעון’, תשובתי הייתה – ‘אני אעשה את זה בהחלט’. ברצון רב. משום שאני חושב שאנחנו צריכים להגיע למצב שבו הפקק הזה של המשפט שעדיין לא בא לסיומו, ונוצר מצב של נאשם כרה”מ הוא מצב בלתי נסבל לחלוטין. המציאות הוכיחה את זה”.