“מסכנים חיי אדם”: איחוד הצלה עתר נגד מד”א ומשרד הבריאות

'איחוד הצלה' הגיש עתירה לבג"ץ נגד החלטת משרד הבריאות כי הגוף היחידי שיורשה לפנות פצועים במסוק יהיה מד"א • בעתירה נטען כי המסוק שברשות מד"א לא היה זמין לפינוי הפצועים בזמן הנדרש, "התוצאה הובילה לפינוי מאוחר של מטופלים לבתי החולים, בזמנים בהם כל דקה חשובה"
חרדים 10
כ"ט ניסן התשפ"ג / 20.04.2023 08:17

איחוד הצלה הגיש עתירה לבג”ץ נגד החלטת משרד הבריאות, לפיה רק מד”א יוכל להזניק מסוק לפינוי פצועים לבתי החולים. זאת, על אף שאיחוד הצלה מחזיק ברשותו מערך פינוי בהיטס כבר למעלה מ-15 שנה – כך מדווח מאיר מרציאנו בחדשות 13.

באיחוד הצלה הציגו מקרים בהם מסוק מד”א לא היה זמין לפינוי בזמן הנדרש, וטענו כי “התוצאה הובילה לפינוי מאוחר של מטופלים לבתי החולים, בזמנים בהם כל דקה חשובה”.

עוד נטען כי החלטת משרד הבריאות נוגדת את עיקרון חוקיות המנהל, ופוגעת בזכויות הבסיסיות לחיים, שוויון ועיסוק. העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין אביחי יהוסף, אוריה לוז, משה טייטלבאום ומאיר דויטש.

במגן דוד אדום דחו את הטענות, וביקשו לתת הארכה של 14 ימים טרם מתן תשובתם המפורטת לבית המשפט, בעוד שארגון איחוד הצלה דורשים מבג”ץ להורות על סעד זמני אשר מטרתו לשמור על המצב הקיים בזמן בירור התביעה בעניין.

כזכור, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, ד”ר הגר מזרחי, כתבה בפנייה חריגה לאלי פולק, מנכ”ל איחוד הצלה: “מד”א הוא ארגון ההצלה הלאומי והאחראי הבלעדי על פינויי חירום רפואי ועל הזנקת מסוקים לפינוי חירום רפואי, לפי שיקול דעתו המקצועי, מכוח תפקידו הסטטוטורי וכפי שמוזכר גם בפסיקה”.

ד”ר מזרחי נימקה את המהלך בכך שבהתאם להחלטת ממשלה, מעביר משרד הבריאות כספים למד”א לצורך הפעלת מערך פינוי חירום מוסק “באופן הנותן מענה לכל המקרים המצדיקים פינוי ובין היתר על מנת שהתשלום עליו לא יושת על נפגעים שאין לגביהם הסדר מזכה על ידי גורם מבטח אחר”.

בהמשך הוסיפה מזרחי: “לעניין אופן הפינוי, יודגש כי אין גורם מלבד מד”א הרשאי להזניק מסוק לצורך פינוי במקרה חירום אזרחי, ובכלל זאת גם לא לאיחוד הצלה. על מנת שמסוק אזרחי יוכל לבצע פינוי חירום נדרשת הזנקה של אותו מסוק מסוים על ידי מד”א, זאת לאחר הערכתו את מידת הצורך בפינוי בהיסק”.

ארגון איחוד הצלה מסר בתגובה: “אנו שמחים ונרגשים להודיע על שיתוף הפעולה עם חברת להק תעופה, אשר הושק ביום שני האחרון, ונועד להעמיד שירות מקצועי ויעיל לטובת אזרחי מדינת ישראל.

“מאז הקמתו ועד היום עובד ארגון איחוד הצלה בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות וכך יהיה גם בעתיד, אולם אין בכך כדי לרפות את ידינו מקידום רפורמות רחבות אשר יצמצמו את זמן ההגעה והפינוי הרפואי, ולמנוע מונופול בתחום הצלת חיים שעלול להאריך את זמני המענה לאירועי חירום בעקבות ‘פינוי בלעדי’.

“אנו סמוכים ובטוחים כי משרד הבריאות מבין את החשיבות העליונה של הצלת חיים במקרי חירום, ומכיר בתרומתם הרבה וארוכת השנים של מתנדבי איחוד הצלה.

“אין חולק כי ביכולתו של ארגון איחוד הצלה ליתן מענה מקצועי לצורך הצלת חיים בפינוי חולים ופצועים בהיטס. הארגון נכון תמיד לשפר את שיתוף הפעולה, ההידברות והקשר הישיר בין כלל הגורמים הרלוונטיים. נדמה כי פגישת היערכות מקצועית בין איחוד הצלה לנציגי משרד הבריאות תניב תועלת רבה להצלת חיים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות