מתווה חוק הגיוס: מערכת הביטחון הסכימה להורדת גיל הפטור ל-21

התנאי: שגיל הפטור לא יהיה מתחת ל-21 שנים, כך שצעיר חרדי יוכל לצאת לשוק העבודה לפני צעיר ששירת שלוש שנים בצה"ל • באוצר מעוניינים להוריד את גיל הפטור, כדי לאפשר לצעירים חרדים לצאת לעבודה מוקדם • המחלוקת כעת היא על היקף התקציב שיקבל משרד הבטחון להטבות
חרדים 10
כ"ח ניסן התשפ"ג / 19.04.2023 01:00

מתווה חוק הגיוס החדש: במערכת הביטחון הביעו היום הסכמה להורדת גיל הפטור משירות לצעירים חרדים אל מתחת לגיל 23. זאת כפי העמדה הראשונית שמערכת הביטחון הציגה בדיונים. כך דווח הערב (שלישי) ב’כאן חדשות’.

על פי הדיווח, בשיחות בין בכירי מערכת הביטחון לעובדי משרד האוצר, הסכימו במערכת הביטחון להורדת גיל הפטור ל-22 או 21 שנים. זאת בלבד שגיל הפטור לא יהיה מתחת ל-21 שנים ובאופן שבו צעיר חרדי יוכל לצאת לשוק העבודה לפני צעיר ששירת שלוש שנים בצה”ל.

במשרד האוצר מעוניינים להוריד את גיל הפטור ל-21 שנים מסיבה אחרת, כדי לאפשר לצעירים חרדים לצאת לעבודה מוקדם ככול האפשר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום דיון נוסף בסוגיית חוק הגיוס, בהשתתפות שרי הביטחון, האוצר ובכירי משרדיהם.

לפי דיווח ב’ישראל היום’,  המחלוקת כעת היא על היקף התקציב ההטבות למשרתים וגיל הפטור. גלנט וצה”ל הציגו דרישה לתוספת של מיליארדים להטבות לחיילים הכוללים:

-העלאת שכר ללוחמים.
– הגדלת מענקי השחרור.
– מימון מלא של לימודים גבוהים ללוחמים, מימון חלקי לתומכי לחימה ועורפיים.
– מלגת קיום לסטודנטים.
– הטבות במימון פסיכומטרי ומכינות אקדמאיות.
– הטבות בדיור: הקמת קרן מימון דיור למשוחררים שתצבור לפי מספר חודשי השירות ולפי כמות ימי המילואים, והטבות נוספות למימון מגורים בפריפרייה.

העלות שדורשים במשרד הביטחון מחוץ לתקציב הביטחון, המוגדר כרגע בתקציב המדינה עומדת על שני מיליארד שקלים ב-2022 ושלושה מיליארד שקלים ב-2024, כך שעד שנת 2027 – במידה וכלל התוכנית הרב שנתית של צה”ל תתממש – העלות תעמוד על 10 מיליארד שקלים תוספת הטבות למשרתים.

בבסיס הדרישה של משרד הביטחון עומדת הטענה, כי אם חרדים ייצאו מוקדם יותר לשוק העבודה, וגם חיילים עורפיים, זאת בשל קיצור השירות, ובגינו ישולמו יותר מיסים למדינה – יהיה מימון להטבות האלה.

באוצר מתנגדים לסכומים הללו, וטוענים כי זה חורג מהתקציב שיש. ההצעה שלהם עומדת על הרבה פחות מכך, ובממשלה אומרים כי מדובר בסכומים לא ריאליים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות