מתייחדים עם ששת המיליונים: מצעד החיים באושוויץ • שידור חי

הנשיא הרצוג בטקס 'לכל איש יש שם': ""להזכיר את השואה במשכן, זה ניצחון גדול. להתאחד ולשמור על עמנו ומולדתנו כי אין לנו ארץ אחרת" • בשעה 10:00 נשמעה צפירה בת שתי דקות ברחבי הארץ • לראשונה מפרוץ מגפת הקורונה, מצעד החיים במחנה אושוויץ ייצא לדרך בשעה 14:30
חרדים 10
כ"ז ניסן התשפ"ג / 18.04.2023 11:31

אירועי יום הזיכרון לשואה: בשעה 10:00 (שלישי) נשמעה צפירת דומיה בת שתי דקות ברחבי הארץ.

בשעה 10:02 התקיים טקס הנחת הזרים באוהל יזכור במוזיאון יד ושם בירושלים בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו”ר הכנסת אמיר אוחנה, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, נציגים של ארגוני ניצולים ולוחמים.

11:00: “לכל איש יש שם”: מעמד הקראת שמות קרבנות השואה והנחת זרים על ידי הציבור הרחב. הטקס נערך באוהל יזכור ב”יד ושם”, ובמקביל גם במשכן הכנסת בחסות יו”ר הכנסת אמיר אוחנה.

הטקס מתקיים בכנסת זו השנה ה-34 וייערך בסימן “התנגדות יהודית בתקופת השואה – בסימן 80 שנה למרד גטו ורשה”.

הטקס ייפתח בהדלקת שישה נרות זיכרון על ידי שורדי שואה ובני משפחותיהם: שורדת השואה פליציה לייס, שורד השואה בנימין בשן, שורדת השואה סופי זקס מלווה בבתה חה”כ יסמין פרידמן, שורדת השואה פאולינה דוידסון מלווה בבנה חה”כ סימון דוידסון, דור שני לשורדי שואה חיה ניר מלווה בביתה חנ”כ שרון ניר ודור שני לשורדי שואה מיכאלה אקוניס מלווה בבנה השר אופיר אקוניס.

13:00: טקס האזכרה הממלכתי באוהל “יזכור” שב”יד ושם”.

14:30: ייפתח “מצעד החיים” בפולין, שיציין 35 שנים להיווסדו. באירוע ישתתפו אלפי צועדים מרחבי העולם, כאשר המצעד יתקיים – לראשונה זה שלוש שנים אחרי מגפת הקורונה – במתכונת מלאה ובהשתתפות משלחות מיותר מ-25 מדינות.

17:30: עצרת תנועות הנוער בפארק ההנצחה בקעת הקהילות שבקצה המערבי של “יד ושם”. בעצרת ישתתפו מאות מחברי תנועות הנוער.

20:00: עצרת הנעילה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ לוחמי הגטאות, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג.

יו”ר הכנסת, אמיר אוחנה, פתח את מסורת הדלקת נרות “יזכור”, בכניסה למשכן: “אצלי בלשכה מונח תמיד ספר כבד, עב כרס וכבד משקל. כשאתה פותח אותו אתה מתקשה לקרוא מה כתוב. האותיות קטנות וצפופות. וכשאתה מתקרב, אז אתה מוצא שמדובר במילה Jew, שמופיעה בו שישה מיליון פעמים. בספר הזה אין שמות.

“אבל כשאתה מבין ששורה אחת בספר זה כל הכיתה שלמדת איתה בבית הספר, וכמה שורות זה בית הספר כולו, עמוד זה עיירה, כמה עמודים – עיר שלמה, אתה מתחיל להבין מה איבדנו וכמה איבדנו.

“היום הזה אנחנו מציינים את השמות. אנחנו נזכיר בהמשך גם את הסיפורים.

“את הנר הזה אני מדליק לעילוי נשמתו של איזק דריי (Isaac Dari), נולד ב-1912 באוג’דה שבמרוקו. נרצח ב-1943 במחנה הריכוז וההשמדה מיידנק והוא בן 31. השם יקום דמו ויהי זכרו ברוך”.

סגה״ש אורי מקלב מקריא את שמות בני משפחתו שנספו בשואה בטקס ׳לכל איש יש שם׳

נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף בטקס ‘לכל איש יש שם’ וקרא לאחדות בחברה הישראלית.

“אנחנו איננו זוכרים מספרים, אנחנו זוכרים את החיים, את בני האדם. כי שם של כל יהודי שעלה באש ושמונים שנה אחר כך עדיין נקרא בקול רם בירושלים, בבית המחוקקים של מדינת הלאום היהודית והדמוקרטית שלנו, הוא הניצחון הגדול.

אני מבקש להזכיר כאן את דבריה המרגשים של שורדת השואה שושנה וייס אמש ביד ושם שקראה לכולנו להתלכד ולהתאחד לשמור על עמנו ומולדתנו כי אין לנו ארץ אחרת. בואו נקשיב לה”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לצערי
    18/04/2023 15:36
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. שום דבר בכתבה לא ראיתי התייחדות יהודית…