קהלני ונערה שעברה שיימינג: מדליקי המשואות ביום העצמאות 2023

בין האישים שנבחרו: אביגדור קהלני ושלום אסייג • עוד ישיאו משואה: מנכ"לית עמותה שעוזרת למיליון בני אדם באפריקה, מנתח מחלוצי רפואת הטראומה בישראל, כדורסלן עבר ומאמן, בעלת יקב בשומרון, ומפקד דובדבן סא"ל ד'
אבי כץ
כ"ו ניסן התשפ"ג / 16.04.2023 23:53

יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל: השרה מירי רגב, הממונה על אירועי שנת ה-75 למדינת ישראל, הכריזה הערב (ראשון) על משיאי המשואות.

ואלו הם:

אביגדור קהלני
קהלני, בן 78, מחזיק בשלושה עיטורים – עיטור הגבורה ממלחמת יום הכיפורים, עיטור המופת ממלחמת ששת הימים ועיטור הנשיא על תרומתו למדינת ישראל.

בנימוקי הוועדה שבחרה בו נכתב: “שמו של אביגדור קהלני הולך לפניו כמפקד וכסמל לדוגמה אישית ממלחמת ששת הימים, בה נפצע קשות. במלחמת יום הכיפורים ניצב במרכזו של קרב המהפך ההיסטורי בעמק הבכה בגולן… אחרי שפשט את מדיו המשיך קהלני להקדיש את כל מרצו לחברה הישראלית – כפעיל חברתי, איש ציבור, חבר כנסת ושר בממשלת ישראל”.

שלום אסייג
אסייג בן ה-53 הוא סטנדאפיסט ושחקן ישראלי, זוכה פרס האקדמיה לטלוויזיה.

בנימוקי הוועדה שבחרה בו נכתב: “אסייג, שחקן קולנוע וטלוויזיה, מפיק, תסריטאי, עורך, מנחה ויוצר טלוויזיה מוביל. בכל שנותיו על הבמה ועל המסך לא התרחק אסייג ממורשת משפחתו ומעיירת הולדתו טירת הכרמל, אליה עלתה משפחתו ממרוקו. הוא בחר להשתמש באמנות כדי להשמיע את סיפורה של משפחתו ושל קהילתו – מתוך תחושה עמוקה של אהבה, שייכות וחמלה, ועורר הזדהות בקרב משפחות עולים מכל תפוצות העם”.

סיון יערי
יערי, בת 44, היא מייסדת ומנכ”לית של עמותת ‘אינוביישן אפריקה’, שמספקת אנרגיה סולארית, ציוד לחקלאות ותשתיות מים באפריקה.

בנימוקי הוועדה שבחרה בה נכתב: “העמותה שהקימה סיון בגיל 24 פועלת ביותר מ-100 פרויקטים שונים עבור יותר ממיליון בני אדם באפריקה, ותורמת רבות למאבק בתופעת הרעב ביבשת, לביסוס מערכת הרפואה ולהפעלת בתי ספר ומוסדות חינוך”.

ורד בן סעדון
ורד בן סעדון עלתה לארץ מהולנד והיא בעלת יקב “טורא” שבשומרון, שזכה בפרסים בין לאומיים.

בנימוקי הוועדה שבחרה בה נכתב: “יחד עם בעלה ארז הם הקימו את ביתם ביישוב ברכה, ואת כל חסכונותיהם השקיעו ברכישת עשרים דונמים של כרם, ומאוחר יותר בפתיחת היקב ‘טורא’. על אף התמודדויות וקשיים רבים הפך היקב המשפחתי ליקב בוטיק איכותי, שמביא כבוד לענף היין הישראלי כולו”.

נינה אבידר ווינר
אבידר בת ה-90 היא מייסדת שותפה ויושבת ראש הכבוד של קרן אייסף, הפועלת לצמצום פערים וקידום שוויון הזדמנויות.

בנימוקי הוועדה שבחרה בה נכתב: “נינה נולדה באלכסנדריה שבמצרים. בשנות ה-50′ עבדה נינה במחנות עליית הנוער בצרפת ובישראל, ושם פגשה צעירים שגורלם יהפוך למפעל חייה. נינה פנתה אל הנדבן היהודי אדמונד ספרא עם רעיון חלוצי – הקמת קרן שתסייע לצעירים שעלו מארצות המזרח לממש את הפוטנציאל הלימודי שלהם. מאז ועד היום, בהובלתה של נינה כנשיאת הקרן, אייסף הייתה ועודנה הקבוצה הפילנתרופית המובילה בפיתוח המנהיגות החברתית והאקדמית בישראל”.

פרופ’ אבי ריבקינד
ריבקינד בן ה-73, פרופסור לכירורגיה בבית החולים הדסה עין כרם, הוא מחלוצי רפואת הטראומה בישראל.

בנימוקי הוועדה שבחרה בו נכתב: “במשך שנותיו הרבות עמד בחזית המענה הרפואי לנפגעי טרור בבירה, והוא מוביל המיזם הארצי ‘צעירים נוהגים אחרת’ להסברת הסיכון שבנהיגה לא זהירה. פרופסור ריבקינד מלווה בהתנדבות ארגוני רפואה וסיוע רבים, מייעץ לקצין רפואה ראשי בצה”ל בתחום כירורגיה כללית וטראומה, ומוביל את ‘ועידת ישראל לרפואה’ אותה יזם והקים”.

יהודית נגוסה
נגוסה, אשת חינוך, היא מייסדת וראש המכינה הקדם-צבאית “הזדמנות לשנות”, הפועלת בקיבוץ עין השלושה בעוטף עזה. המכינה פונה לנערים שקיבלו פטור מגיוס על רקע אי-התאמה ועבר פלילי, ומעניקה להם הזדמנות שניה לשירות צבאי משמעותי.

בנימוקי הוועדה שבחרה בה נכתב: “נגוסה, בת למשפחה יוצאת אתיופיה, שירתה בעבר בשירות הביטחון הכללי. אחרי שחרורה פנתה לחנך בעולם המכינות הקדם-צבאיות ופעלה רבות לשילוב צעירי הקהילה האתיופית והפריפריה הישראלית במכינות”.

סא”ל ד’, מפקד יחידת דובדבן
על אף הפציעה, סא”ל ד’ השתקם וחזר לשירות קרבי מלא.

מנימוקי הוועדה שבחרה בו: “סא”ל ד’ מוביל את חייליו מדי יום ולילה למבצעים עלומים ונועזים, שהודות להם כולנו יכולים לישון בשקט. סא”ל ד’ יעמוד שם בשם כל הלוחמים והלוחמות החשאיים שלנו, שבאומץ, בתחכום ובאנושיות גדולה מגנים על מדינת ישראל ועל אזרחיה”.

רעות עמיחי
עמיחי, בת 17, מתנדבת בארגון ‘השומר החדש’ ונבחרה לייצג את אלפי המתנדבים.

מנימוקי הוועדה שבחרה בה: “השומר החדש הוקם בשנת 2007 כדי לסייע ולהעצים חקלאים וגורמי אכיפה בשמירה על אדמות המדינה, ובמקביל לחבר את תושבי הארץ כולה, בדגש על הדור הצעיר, לאדמה, לאהבת הארץ, ציונית וערבות הדדית. מאז היווסדו מוביל הארגון עשרות אלפי ישראלים בפעולות התנדבות חקלאית מגוונת, לצד פעילויות חינוכיות. רעות מתנדבת בשומר החדש יותר משלוש שנים, ופעילה בתוכנית מנהיגות צעירה של השומר החדש ע”ש אלכסנדר זייד”.

דייוויד בלאט
בלאט, בן 63, כדורסלן ומאמן כדורסל, הוא אחד הספורטאים האהודים בישראל.

מנימוקי הוועדה שבחרה בו: “דיוויד בלאט החל את הקריירה הספורטיבית שלו באוניברסיטאות אמריקניות. אחרי השתתפותו במשחקי המכביה החליט לעלות לארץ, והשתלב בעולם הכדורסל הישראלי – תחילה כשחקן ובהמשך כמאמן אגדי, שנחשב לאחד מגדולי המאמנים בהיסטוריה של הספורט הישראלי”.

ד”ר חתאם חוסיין
חוסיין מנהלת את היחידה למניעת זיהומים בבית החולים רמב”ם ומובילה מחקר קליני חלוצי בנושא זיהומים נרכשים בבית החולים וחיידקים עמידים.

מנימוקי הוועדה שבחרה בה: “ד”ר חוסיין התמחתה ברפואה פנימית ומחלות זיהומיות, ושימשה כרופאה בכירה ביחידה למחלות זיהומית. ב-2011 התמנתה לרכז את תחום בקרת הזיהומים בבית החולים. בקורונה ניהלה ד”ר חוסיין את מערך הקורונה בבית חולים רמב”ם, ומונתה למנהלת שתי מחלקות ייעודיות לקליטת חולי קורונה. בצד עבודתה היא משמשת כמרצה קלינית בכירה בפקולטה לרפואה של הטכניון וחברה בוועידות רפואיות”.

סילבן אדאמס
אדמס, נדבן ואיש עסקים שמחלק היום את זמנו בין קנדה לישראל, עמד מאחורי הבאת הג’ירו ד’איטליה, ממרוצי האופניים הנחשבים בעולם – לישראל. בנוסף, לקח חלק במשחק הידידות של נבחרות ארגנטינה ואורגוואי בכדורגל ששודר למאות מיליוני צופים בעולם, הופעת וחמש שנות אירוח של אליפות איש הברזל של המזרח-התיכון.

אליהו צלאח
צלאח עלה מכורדיסטאן לישראל, כחייל בודד השתתף במלחמות ישראל והיה ממקימי המושב שתולה שבגבול הצפון. במשך שנים רבות עסק בחקלאות ובתעשייה, למרות איום הקטיושות התמידי שנשקף למושב מכיוון לבנון. לאורך השנים היה ביתו פתוח בפני נזקקים, יחד עם זוגתו הוא אימץ חיילים בודדים ששרתו באזור, ופעל להנחלת מסורת יהודי כורדיסטאן. בצד כל זאת – המשיך את מסורת הפיוט של יהודי כורדיסטאן וכתב מאות פיוטים שקובצו בשני כרכים עבי כרס.

מינמוקי בחירתו: “אליהו צלאח ובני דורו שרטטו את הגבולות של מדינת ישראל בשדה שחרשו, בלול שהקימו, בבית הכנסת שבנו”.

אופק ראשון
במשך שש שנים, מכיתה א עד כיתה ו, סבלה אושר ראשון מחרם אכזרי שהובילו נגדה ילדי כיתתה. היא בחרה לחשוף באומץ את סיפורה בפני החברה הישראלית כולה, והפכה את חוויותיה האישיות הקשות למקור כוח ולשליחות.

כיום, אושר פעילה להעלאת המודעות למכת החרמות והביוש, “שיימינג”, בבתי הספר, ועומדת בראש “סיירת חרם” – פרויקט אותו יזמה במשותף עם צוות תכנית “הצינור” בערוץ 13, שבו היא ושותפים נוספים מסייעים לילדים שסובלים מחרם.

נימוקי הבחירה: “למרות גילה הצעיר והנסיבות הקשות אליהן נקלעה, היא עמדה באומץ על כבודה ועל מקומה בחברה ונחלצה להגנתם של צעירים אחרים. אופק היא השראה לצעירים בני גילה בכל רחבי הארץ”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות