הפרשן הפוליטי: אין גיוס חרדים. המתווה החדש לא צודק, אבל חכם

יהודה שלזינגר מ'ישראל היום' שובר את אחד הבלופים הגדולים: אין באמת גיוס חרדים. מדובר בחרטוט לצרכים פוליטיים ומשפטיים • המתווה החדש בא לפתור את הבעיה המרכזית: תעסוקת החרדים • הבעיה? שוב, בית המשפט
חרדים 10
כ"ה ניסן התשפ"ג / 15.04.2023 22:58

יהודה שלזינגר, הכתב הפוליטי של ‘ישראל היום’, מתייחס בטור פרשנות למתווה החדש של ‘חוק הגיוס’, עליו מתקיימים בימים אלו דיונים בין ראשי הקואליציה.

“את סיפור מתווה הגיוס החדש צריך להתחיל משבירת אחד הבלופים המשמעותיים בציבוריות הישראלית בשנים האחרונות”, כותב שליזינגר. “ובכן, אין באמת גיוס חרדים. מדובר בחירטוט לצרכים פוליטיים ומשפטיים. עשרות שנים של תופסת חתול־עכבר בין הפוליטיקאים החרדים המבקשים פטור מגיוס עבור שולחיהם לבין בג”ץ שמתעקש על שוויון יצרו ועדות, מתווים, יעדים וסנקציות”.

לדבריו, “טובי היח”צנים בציבור החרדי ובצבא ניסו להראות שיש גיוס חרדים. בפועל, מספר המתגייסים לתוכניות האלה היה קטן מאוד ולא כלכלי עבור הצבא, שכן הוא כלל תקופת הכשרה ארוכה, שירות קצר, והמשתתפים שבדרך כלל הגיעו עם משפחות היו זכאים למשכורת גדולה”.

שלזינגר מזכיר: “אפילו פרויקט הדגל, גדוד נצח יהודה, או בשמו המוכר יותר הנח”ל החרדי, שביקש לצרוב תודעת גיוס חרדים, עבר ניסיונות ‘שפצור’ כמו הרחבת ההגדרה של ‘מיהו חרדי’, אך תמונות מימי הגיוס לנחל החרדי גילו לא מעט חובשי כיפות סרוגות, או תושבי חוץ. מספר החרדים היה בסדר, אבל לא מתקרב למי שרצו לראות שוויון בנטל.

“המספרים דיברו בעד עצמם – היו שנים שבהן נקבעו יעדי גיוס מינימליים של 3,000 חרדים, בפועל בצבא הצליחו לגייס בקושי 1,200, אפילו לא חצי”.

הפרשן מסביר: “מתווה השירות החדש שם על השולחן את הידוע לכל – בפועל אין גיוס חרדים. הוא בא לומר דבר חדש: בואו נעזוב את זה וננסה לפתור את בעיית התעסוקה החרדית ובמקביל נעשה צדק עם המשרתים בצבא באמצעות עלייה משמעותית בשכרם. במילים אחרות: אל תהיו צודקים, תהיו חכמים”.

עד היום, חרדי שאינו מתגייס, אינו יכול להשתלב בתעסוקה עד גיל 26. הורדת גיל הפטור ל-23 עשויה להיות בשורה משמעותית למשק הישראלי ולציבור החרדי, שונוהר לתעסוקה בגלל מצב כלכלי מידרדר.

שלזינגר מציג את המכשול: “גם כאן המשוכה המשמעותית בדרך יהיה בית המשפט. האם יקבל את שיקולי המדינה? האם יעכל פגיעה בשוויון? נחכה ונראה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות