“אם הייתן יוצרות תכנים בוטים כמו ‘ארץ נהדרת’ מצבכן היה אחר”

חרדים 10
|
כ"ג ניסן התשפ"ג / 14.04.2023 11:50
הרב דוד מוריה, המלמד ב’חורב’, פרסם מכתב פתוח: “בדרך הקשה הבנתן מה נקרא שפיכות דמים תקשורתית. ערוצי שידור שהתפנו מסיקור מלחמות אחים או פיגועי טרור צריכים לדאוג לרייטינג – ולא יבחלו ביצירת איטם מסרטון פורים של בנות 17 עד ניפוחו לממדים מפלצתיים”

הרב דוד מוריה, המלמד באולפנת חורב שעמדה אתמול תחת מתקפה  תקשורתית בעקבות סרטון הומוריסטי שהפיקו בנות האולפנה בפורים האחרון – פרסם  מכתב פתוח לתלמידותיו, ועוזר להן להבין איזה שיעור אפשר ללמוד מהפרשה, בין היתר על מה שהוא מכנה “שפיכות דמים תקשורתית”.

“בנות חורב היקרות, כמורה שמלמד אי אלו שנים במקום אני כותב כמה הארות ודברים שניתן ללמוד מהפרשיה של סרטון הפורים.

1. מאחר שאבי יליד מרוקו ואמי ילידת ארה”ב, הייתי רגיש מאד מילדותי לביטויי גזענות ועדתיות ועשיתי הכול כמורה לא לחטוא בהכללות ותיוגים שכאלה.

אני רוצה לומר לכן באופן ברור וחד משמעי שאתן יכולות להרים ראש בגאון על כך שאתן לומדות באולפנת חורב. מעולם בשנותי הרבות באולפנא לא נתקלתי באירוע שהיה בו סממן כל שהוא של מתח עדתי בין בנות בכיתה או פגיעה על רקע זה שלא לדבר על יחס כזה מצד איש צוות.

ראש האולפנא, הרב עודד מייזליש, מקבל את הבנות והמורות על פי שיקולים נקיים לגמרי. שלוש מחנכות השמינית שהפיקה את הסרטון הן ספרדיות ובכל כיתה יש ייצוג של מגוון עדות. המון בנות מובילות ומצטיינות בכל כיתה הן מזרחיות. נסו גם לבדוק בכיתה שלכן כמה בנות באות מזוגות של נישואים בין עדות שונות כפי שהיה אצל הוריי ותבינו כמה המגזר שלנו הוא הכי פחות גזעני שיש במדינה.

2. אתן יודעות בוודאי שהבנות שהפיקו את הסרטון היו מעדות המזרח וליהקו בנות אשכנזיות לביצוע ההצגות ולצביעת הפנים. אם תשימו לב לפרטים תראו שיש שם לא מעט ירידות ברורות על ה’חנוניות היבשושיות’ האשכנזיות מול ה’קוליות’ מלאת החיים הספרדית. מול האמריקאיות שעונות במקהלה שעלו מטינק ניו ג’רזי כאשר גם בהפסקה הם יושבות באופן מתוח על כסאות, מציבים את הספרדיות שיושבות בהפסקה על השולחנות וכשהן מתבקשות על ידי המורה להתיישב לתחילת השיעור הן יורדות מהשולחנות תוך כדי ריקוד.

על ‘כשהנשמה מאירה..’ של הרב קוק אומרת אחת הבנות האשכנזיות בהתרגשות מתחסדת ויד על הלב ‘וואו איזה משפט מעצים..’ בתפילה של האשכנזיות הן מתנדנדות ועוצמות עיניים בשירת ‘ידיד נפש’ ולמולן בתפילה הספרדית ‘השכיבנו’ הן תוססות ומלוות את המילים במקצב ותיפוף. הצילצול האשכנזי הוא במנגינת ‘חורשת האקליפטוס’ המיבש מול שיר מסולסל לצלצול הספרדי. וכך גם הטיש וגם הריקודים הספרדיים לכולם מאפיין אחד תנועה קצב ושמחת חיים. אולי סוג של גילוי פורימי למה שהבנות היו רוצות באמת להיות.

גם שפת המורה שאומרת לתלמידה להתאים את הבגדים שלה בפניה: ‘כפרה עלייך’ נתפסת אצל הבנות כשפה עממית הרבה יותר נעימה לאוזן ומקרבת ופחות מאיימת ומתנשאת מה’תתארגני על עצמך’ של הגרסה האשכנזית.

זהו סוג של הומור פנימי בין בנות כל העדות שלומדות יחד, אוהבות ומכבדות אחת את השנייה ומעבירות דאחקות באווירה טובה על דברים שוליים של סגנון, שירה וקצב כחלק מאירועי פורים. הרקע לסירטון היה הנושא ‘חינה מרוקאית’ שנבחר לפורים והכתרת הרבנית התימנייה שנבחרה ולכן לדעתי כל נשות הצוות שצפו בסרטון בהקשרו לא ראו את הדברים שתלו בזה מאוחר יותר.

אין שום דבר גזעני בכך שבנות עדות המזרח תולות תמונות של רבני עדות המזרח ושרות את התפילה במנגינות של עדות המזרח. לא יודע את מקורו של הטיש הספרדי עם המטבעות ואולי היה בו הומור לא מוצלח כמו בצביעת העור אבל סגנון דיבור וקצב שונה בשירה או ריקוד זו לא גזענות! לדעתי מי שמצא בסרטון כוונות של הנמכה והלעגה של עדות המזרח ראה במקרה הטוב מהרהורי ליבו ובמקרה הפחות טוב מזדונו.

3. נושאים חשובים כשלעצמם כגון אוכלוסיית היעד במוסדות אליטיסטים, נוסח התפילה המרכזי הראוי בבתי החינוך של הציונות הדתית, כמות התכנים של רבני המזרח הנלמדים במוסדות אלו לעומק או עם איזה סגנון מתיישר קוד הלבוש הם ראויים לדיון בפני עצמם, אבל לגמרי לא הוגן להפיל את כל הדברים הכבדים הללו על סרטון תמים של בנות 17 שניסו לייצר תוכן קליל ומצחיק לפורים.

4. כל מי שהחליט להשמיץ אתכן מתוך הנחה שהתכוונתם לרע ולהשפלה גזענית מבלי שטרח אפילו לפנות אליכן קודם לבקש הסבר, סיפק לכם שיעור חשוב מאוד כיצד לא נותנים ביקורת בונה ומתקבלת. מהכאב שחשתם תלמדו לחיים שלכן את הכלל הבא: גם אם מעשה נראה לכן חד משמעית פוגע אל תחרצו דין לפני שתפנו בכבוד ותבקשו הסבר. לעולם אל תהיה ידיכן קלה על מקלדת ההשמצות והמילים הקשות.

5. תלמדו גם מראש האולפנא שלנו שהוא תלמיד חכם רציני כיצד מתנהגים כאשר מישהו נפגע מדבר שעשיתן. למרות שברור לו שלא היתה כל כוונה מצדכן ללעג לבנות עדות המזרח הוא בחר בענווה לקחת אחריות, להתנצל ולהבטיח בדק בית.

6. למדתן גם פרק בפוליטיקה. יעשו שימוש ציני גם בסרטון פורים הומוריסטי על מנת לנגח מחנה פוליטי שנוא והם יתלו בסרטון התמים את כל הרעות החולות שירצו ליחס למגזר אותו בחרו לתקוף. רק דעו נא שאילו הייתן יוצרות תכנים קשים ובוטים בתוכניות כמו ‘היהודים באים’ או ‘ארץ נהדרת’ אז היה מצבכן אחר.

7. בדרך הקשה הבנתן מה נקרא שפיכות דמים תקשורתית. ערוצי שידור שהתפנו מסיקור מלחמות אחים או פיגועי טרור רצחניים צריכים לדאוג לרייטינג וזמן מסך ולא יבחלו ביצירת איטם ארוך מסרטון פורים של בנות 17 עד ניפוחו לממדים מפלצתיים. שמתן לב גם שהם לא טרחו לטשטש את הפנים שלכן ובכך חשפו אתכן להמון הודעות משפילות וסוג של ‘התרת דם’. בבקשה אל תיקחו ללב. זה מלחיץ אבל זה לא אישי נגדכן והגל העכור יחלוף.

8. למדתן בדרך הקשה שבהומור יש צורך לעסוק מאוד בזהירות. גם בבדיחות בין חברות בכיתה תמיד תבדקו שאין חלילה בת שסוג הצחוק הזה פוגע בה. באופן כללי ידוע לכן שאולפנת חורב והנהלתה מתאפיינת בזהירות רבה בכבוד כל אדם והיא עוסקת באופן מרשים בקבלת בנות עולות מארצות רבות, תוך מתן מענה ודאגה מתמידה שכולן תרגשנה בבית בכל שלבי הקליטה שלהן בארץ.

9. כפי שעשיתן בנות השמינית פ”ג בתגובה היפה והמדודה שלכן – כך נכון תמיד. אם נפלה תקלה על ידכן מנפו זאת לתיקון ולשליחות. ‘אנא אלי עשה אותי כלי לשלכותיך. במקום שבו מקננת שנאה תן לי לזרוע אהבה. במקום שבו עלבון – סליחה, במקום שבו חושך – אור, במקום שבו עצב – שמחה. עשה שלא אתאווה כל כך להיות מנוחם אלא מנחם. עשה שלא אתאווה כל כך להיות מובן אלא מבין. עשה שלא אתאווה כל כך להיות אהוב אלא אוהב’.

10. קצת הומור לסיום: תודו שלא היה תקדים בתולדות האולפנא שהשמינית הצליחה להשיג ‘ברכות’ להכתרה ממפורסמים כמו ראש הממשלה וראש האופוזיציה.

אז אל תשכחו דווקא עכשיו לשיר בעוצמה במנגינת ‘אין שום יאוש’ את המורל של ‘הרב עודד אמר: אין כמו חורב בעולם’.