קופ”ח ‘כללית’ שולחת את המטופלים היהודים לבי”ח אל-מקאסד

קופ"ח 'כללית' במחוז ירושלים יצרה סידרי עדיפויות חדשים בהפניית המטופלים: 'שערי צדק' בעדיפות אחרונה • למרות המצב הביטחוני: עדיפות קודמת לבתיה"ח מקאסד וסט. יוזף - שניהם במזרח ירושלים, או בתי חולים במרכז • משרד הבריאות: "הנחיית הקופה אינה תואמת את התקנות" • תגובת כללית: "ממשיכה לפעול בכל בתי החולים באזור ירושלים בהתאם להסדרי בחירה המפורסמים ברבים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות"
תמי גיל
כ"ה ניסן התשפ"ג / 16.04.2023 20:02

לפני כחודשיים קיימה קופת חולים ‘כללית’ תחרות גיוס מבוטחים מקופות אחרות בין כלל המחוזות – ובמחוז ירושלים, אף הגדילו ויצרו תחרות בין חרדים לחילוניים.

“אנחנו נגייס יותר דתיים, ננצח את המגזר הכללי”, הכריז  אז גורם בכיר במחוז ירושלים של הקופה במסגרת שיחה עם העובדים. ואכן, הקופה גייסה חברים חרדים חדשים, שעברו מקופות מתחרות.

אלא שלא בטוח כי כל החברים החדשים של ‘כללית’, כמו גם המטופלים הוותיקים, ישמו לשמוע על המהלכים החדשים של קופת החולים שלהם.

ממידע שהגיע לחרדים 10 עולה, כי קופ”ח ‘כללית’ במחוז ירושלים חדלה להפנות אל המרכז הרפואי ‘שערי צדק’ ויצרה סידרי עדיפויות חדשים, שיש בהם כדי לרמוז על פגיעה במטופלים.

ממכתב, עליו חתומים מיכאל מישורי דרעי מנהל מחוז ירושלים,ד”ר ורד ישראלי מנהלת רפואית, אלי דרייפוס מנהל הכספים, ואלה לוין מנהלת מסר  שנשלח למאות רופאים, עולה כי מעתה, לפי ההנחיות,  יישלחו מטופלים גם אל בית החולים אל-מקאסד ובית חולים סט. יוזף – שניהם  במזרח ירושלים.

זאת, על אף המצב הביטחוני המתוח, כאשר שיגור מטופלים לאיזורים אלה עשוי להעמיד מטופלים בסכנה.

בית החולים אל-מקאסד  – בית החולים של אגודת הצדקה האסלאמית אל-מקאצד –  הוא בית חולים כללי בשכונת א-טור בהר הזיתים, המשרת את האוכלוסייה הפלסטינית.  אל בית החולים מופנים פלסטינים מעזה ועד צפון יהודה ושומרון, במיוחד חולים קשים.

בית החולים סנט ג’וזף הוא בית חולים בירושלים, שהוקם בשנת 1956 ביוזמת מסדר האחיות סנט ג’וזף, כתחליף לבית החולים הצרפתי סן לואי שנותר בצידה הישראלי של ירושלים. בית החולים ממוקם בחלקה הצפוני של שכונת שייח ג’ראח.

לפי מכתב ששיגרה ד”ר ורד ישראלי – המנהלת הרפואית של מחוז ירושלים,  תחת הכותרת “עדיפויות רכש שירותים רפואיים במחוז”, היא מציגה את סידרי העדיפויות החדשים להפניית מטופלים: עדיפות ראשונה בהפניה  היא קהילה וספקים בקהילה, עדיפות שניה – בתי חולים של הכללית, עדיפות שלישית – הדסה, מוקאסד וס’ ג’וזף, ועדיפות רביעית – שערי צדק.

במכתב ששיגרה ד”ר אלה לוין, מנהלת תיאום שירותים במחוז ירושלים, נכתב:  “אנחנו נכנסים לתקופה של שינויים משמעותיים, מבחינת עדיפויות רכש”. לאחר שהיא מציגה את ההנחיות החדשות, היא כותבת: “צפוי לנו עומס ותקופת התמודדות. תציפו כל דבר. אם אתם רואים פניות מהמרפאות מקצועיות  לשערי צדק שלא נראה לכם מוצדקות וכו'”

חבר בקופ”ח ‘כללית’ אומר  לחרדים 10: “כאשר מציבים את ‘הדסה’ ו’שערי צדק’ בעדיפויות 3 ו-4 זה מרמז על הפגיעה במטופלים”.

יצוין, כי בתי החולים של ‘כללית’ – בלינסון בפתח תקווה וקפלן ברחובות, שהוצגו כעדיפות שניה, ממוקמים במרחק רב ממחוז ירושלים. “בכל מקרה, זה לא הגיוני לשלוח מירושלים ל’קפלן'”, אומר חבר הקופה.

פנינו אל ‘כללית’ במחוז ירושלים – ושאלנו:

• איך קופ”ח ‘כללית’ שולחת בימים אלה של סכנה ומתח ביטחוני מטופלים לבתי חולים במזרח ירושלים?

• ישנו פסק דין המחייב להעניק בסדרי הבחירה בית חולים עד מרחק של 30 ק”מ.

• כל שינוי בהסדרי בחירה מצריך העברה למשרד הבריאות ופרסום למבוטחים – דבר שלא בוצע.

בתגובה אומרים ב’כללית’: “כללית פועלת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ועל פי הוראת הדין ומטופלינו מקבלים שירותים רפואיים בכל  בתי החולים באזור ירושלים והסביבה”.

בהמשךל הגיבה כללית:

הטענה המועלת אינה  נכונה.  לבתי החולים במזרח העיר מופנים מטופלים המתגוררים וחיים במזרח העיר. אין שום כוונה והנחיה לשלוח תושבים ממערב העיר לבתי החולים במזרח העיר. 

כללית לא שינתה את הסדרי הבחירה וממשיכה לעבוד עם בית החולים שע״צ. ולראיה – היקף רכש השירותים של כללית בשערי צדק גדל בשנת 2023.

 כללית ממשיכה לפעול בכל בתי החולים באזור ירושלים בהתאם להסדרי בחירה המפורסמים ברבים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות והוראת הדין. מטופלינו מקבלים שירותים רפואיים בכל בתי החולים באזור ירושלים והסביבה.

כללית ממשיכה לפעול בכל בתי החולים באזור ירושלים בהתאם להסדרי בחירה המפורסמים ברבים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות והוראת הדין. מטופלינו מקבלים שירותים רפואיים בכל בתי החולים באזור ירושלים והסביבה.

תגובת משרד הבריאות לחרדים 10: “הנחיית הקופה אינה תואמת את התקנות בנושא.

“המשרד הבהיר לקופה כי חובה עליה לתקן את ההנחיה ולפעול בהתאם לתקנות. המשרד יעקוב כדי לוודא כי ההנחיה בוטלה”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    פגיעה ממשית וכואבת בציבור ברגע של חולשה
    16/04/2023 21:08
    גלי
  1. ממש מכעיס

  2. הנחית קופת חולים כללית
    17/04/2023 21:55
    יוסף
  3. הם יודעים היטב לגייס מבוטחים. הבטחות להטבות שאין במאוחדת וכו וכו. לאחר המעבר אין עם מי לדבר..באשר למשרד הבריאות תמים מי שמאמין שמשרד הבריאות עומד לפקח על זה.

  4. יעשו הכול כדי שיעברו אליהן לקוחות
    18/04/2023 13:29
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. ומיד לאחר המעבר ישלחו אותך אל בית החולים אל-מקאסד.
    בושה!