מהפכה מסחרית: הסיבה שהחרדים בוחרים לעשות קניות בירושלים

מסע קניות בירושלים הוא חוויה ייחודית לא רק בגלל שפע האפשרויות והיכולת לקנות כל מה שתרצו במרחק הליכה, אלא גם בגלל האווירה שאין דומה לה - והפינות האהובות שאי אפשר לדלג עליהן 
חרדים 10 • אינפורמטיבי
כ' ניסן התשפ"ג / 11.04.2023 17:41

מאחורי עולם העסקים המשגשג בירושלים עומדת השקעה חסרת תקדים של העירייה, שמייצרת עוד ועוד מנועי צמיחה בדגש על עסקים קטנים וביתיים.

בין אם אתם מאלה שזכו להתגורר בירושלים ובין אם אתם מאלה שאוהבים להגיע מקרוב ומרחוק לבקר בה, אתם כבר יודעים מן הסתם שירושלים היא לא עיר שיוצאים אליה ל’סידורים’ או ל’כמה קניות’. ירושלים היא עיר שמספקת את כל החוויה.

לא משנה כמה שעות נסיעה מפרידות מכאן עד הבית, גם אחרי שהשלמתם את כל המטלות הסיכויים הם שתישארו בירושלים עוד כמה שעות כדי לשאוף לריאות עוד קצת מהקסם הזה.

מסע קניות בירושלים אף פעם לא מתנהל כמו שתכננתם, כי תמיד תחלפו באמצע על פני מקום אהוב ותהיו חייבים להיכנס לרגע. אם זו אחת מחנויות הספרים העתיקות במאה שערים שמשמשות גם כספריות לחובבי העיון ולילדי השכונה; אם זו אחת המאפיות הריחניות בבית ישראל או בגאולה; או המעדניות, הוותיקות
והחדשות, שמציעות את חוויית ליל שישי כבר ביום ראשון.

פנייה קלה משם לעבר שכונות הצפון תפגיש אתכם עם ‘גאולה’ חדשה שצמחה לה סביב מגדלי המגורים הרבים, עם סניפים של רשתות השיווק הגדולות, מתחמי קניות רחבי-ידיים ושפע של אטרקציות ופינות מנוחה לילדים ולמבוגרים.

בין כל התחנות האלו תוכלו למצוא הכל. מחנויות מתנות וכלי בית, דרך סניפי ענק של מותגי ההלבשה החסידית הידועים, ועד ל’מציאות’ יקרות ערך בחנויות יודאיקה זעירות. רבע שעה הליכה משם כבר תגיעו לאזור שלא מבייש את שדרות החנויות של אירופה. כי בירושלים יש הכל מהכל. רגע אחד אתם בסמטאות מאה שערים או נחלאות, וברגע שאחריו אתם יכולים להתהלך בשדרת ממילא היוקרתית ולספוג אווירה נוצצת של חו”ל עם מיטב המותגים העולמיים, ומצד שני במרחק הליכה משם שוכן לו שוק מחנה יהודה שמעניק לכם מבחר חנויות קטנות, עסקים משפחתיים וחוויה שונה לחלוטין.

שדרת ממילא היא אחד המקומות המומלצים בעיר. הביקור בשדרה הוא הזדמנות נהדרת להתהלך בין חנויות הממוקמות בתוך מבני אבן עתיקים ושובי
עין שמשלבים בין סגנון הארכיטקטורה של פעם יחד עם השפעות מודרניות, ליהנות מזמינות של מותגים מובילים בעולם, ולהסתכל על חלונות הראווה
הנוצצים של מיטב צורפי התכשיטים והיודאיקה מירושלים וכל העולם.

על הגגות והמרפסות של המבנים, עם נוף מרהיב לחומות העיר העתיקה, תוכלו לנוח ולטעום משהו כדי לצבור כוח להמשך הסיור.

שוק מחנה יהודה זה כבר סיפור אחר לגמרי. מדובר בשוק הגדול והתוסס ביותר בעיר שעבר התחדשות מהפכנית. אז גם אם אתם ירושלמים או לא – מדובר בעצירת חובה. בשוק מחנה יהודה תוכלו למצוא דוכנים עם מאכלים טריים, מעדניות משובחת, מאפים מהבילים שיצאו הרגע מהטאבון, מבחר מוצרים שאין שני לו, מסעדות מצליחות, וכמובן תוצרת חקלאית טריה שאין דומה לה.

לא משנה מה תבחרו לעשות בשוק, תוכלו לסמוך על כך שהאווירה הירושלמית השמחה תלווה אתכם לכל אורך הביקור שלכם.

מרכז ירושלים הוא מתחם שוקק בפני עצמו, שהיה כזה הרבה לפני תקופת הקניונים והמתחמים הגדולים. פסי הרכבת הקלה מעניקים טאץ’ אירופאי לאזור ויעזרו לכם להתנייד לאורך המסלול, המשופע בחנויות משפחתיות שמשדרות אווירה חמה ובהן תמצאו מוצרים מיוחדים ומזכרות.

אם אתם מעדיפים חנויות בוטיק שקטות הרחק מהמולת המרכז, עמק רפאים הוא הרחוב המרכזי של שכונת המושבה הגרמנית, הנמנית על שכונות
ירושלים העתיקות יותר מחוץ לעיר העתיקה. הרחוב ממוקם לא רחוק ממרכז העיר והעיר העתיקה ושייך לאותם מקומות ומיוחדים המתבדלים לעומת המרכז
התוסס, עם בניינים היסטוריים וחנויות קטנות ומפתיעות.

אם תשאלו את בעלי החנויות והעסקים בירושלים, תשמעו הרבה דברים טובים על מדיניות העירייה בכל הקשור לטיפול בעסקים המקומיים.

זה מתחיל כבר בשם האגף האחראי על כך – האגף לקידום עסקים, אגף המשקף בעצם את קיומו את מדיניות ראש העיר משה ליאון והעירייה בכל
הקשור לסיוע לעסקים המקומיים, שמירה על חוסנם והתמריצים להצלחה שהם מקבלים.

באגף מסבירים לנו: “הנחת העבודה שלנו מבוססת על הרעיון שתפקידנו הוא לא רק לטפל במטלות המסורתיות של מי שממונים על העסקים בעיר, אלא, ובפירוש, להעניק להם פלטפורמה תומכת. מהסיבה הזו, ושלא כמו ברשויות אחרות בארץ, אנחנו מבינים שתפקיד העירייה אינו מסתכם רק במתן רישוי לעסקים אלא גם בעזרה לקידומם בתחום המרחב של העיר ירושלים. ובעניין זה אנו רואים את תפקידינו בתמיכה ובעזרה, לא רק לעסקים טעוני רישוי אלא גם לכאלה שהם עסקים לכל דבר ואינם טעוני רישוי, כמו אותו אדריכל שעובד בביתו, או פרילנסר שעוסק בייעוץ או עיצוב”.

ההבנה הזו באה לידי ביטוי מובהק בתקופת הקורונה , כאשר עיריית ירושלים הציגה לכל הארץ דוגמה לחשיבה מחוץ לקופסה בכל הנוגע לקידום העסקים בעיר. סדרת פעולות לטובת העסקים, שהיו על סדר היום טרם המשבר וחלקן אף יצאו לפועל, הואצו מתוך מטרה לתת מענה מידי לצרכי המציאות החדשה, ובעיקר כדי לסייע לבעלי העסקים לצלוח את התקופה המאתגרת.

סכומי כסף נכבדים הושקעו בסגירת רחובות ובהפיכתם למדרחובים. כדי להעניק ביטחון לאנשים ולמשוך אותם לצאת אפשרה העירייה בחודשי הקיץ לבעלי עסקים להוציא החוצה שולחנות וכיסאות, זאת לצד אירועים שהעירייה יזמה שהתקיימו במרחב הצמוד לעסקים. פעולה נוספת, חשובה לא פחות, התמקדה בזיהוי ובאפיון הצרכים השונים של בעלי עסקים.

“קיימנו שיח עם בעלי עסקים בתחומים שונים ומאזורים שונים בעיר כדי להבין לעומק מה דרוש להם, ומתוך ראיית המכלול בנינו תכנית שתסייע להם לקדם את העסק”.

כתוצאה מהמערכה הזו נוצרה בעירייה תשתית ארגונית – מִנהלות עסקים בשכונות בראשן עומדים אנשים שתפקידם לדבר עם בעלי עסקים ולעזור להם במספר כלים. הראשון, בתחום המקצועי עם הכשרות והעסקת יועצים שיכולים לסייע בשיווק, בהתייעלות כספית ועוד. הפלטפורמה הזו מתאפשרת בזכות גיוס אנשי מקצוע מטעם העירייה או עמותות שמסייעות בכך.

חיבור נוסף שיצא לפועל הוא החיבור בין תחום התרבות לעסקים, במטרה להגדיל את החשיפה לעסקים. תכנית האירועים השנתית, שמוביל אגף התרבות העירוני, שמה דגש על תנועת לקוחות לבתי עסק בכל אזורי העיר, שימשכו קהל לפי תחומי עניין.

במקביל, קידמה העירייה תכניות שיפוץ נרחבות, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, במרכזים המסחריים בשכונות.

מיזם מבורך נוסף של העירייה הוא הזירה העסקית – פלטפורמה דיגיטלית שפותחה בשיתוף ישראל דיגיטלית ומשרד הכלכלה. הפרויקט הזה נועד לעודד את הפעילות העסקית של עסקים קטנים ובינוניים הפועלים בירושלים, ע”י יצירת חיבורים ושיתופי פעולה עם מוסדות עוגן ועם עסקים אחרים.

המטרה היא, שכל עסק מקומי יוכל לקבל נגישות מלאה למידע על הזדמנויות ממשיות, כמו מכרזים פומביים ובקשות להצעות מחיר, וכך להגדיל את כמות ומגוון הלקוחות ואת הפדיון העסקי. במיזם רשומים למעלה מ-1,000 עסקים מתחומים שונים אשר מקבלים בקשות להצעות מחיר ישירות מהקניינים. חברות גדולות רבות מפרסמות בו בקשות רבות להצעות מחיר, כשבמקביל עשרות עסקים ירושלמיים (קטנים ובינוניים) כבר הגישו דרכו הצעות מחיר.

בעיריית ירושלים מבינים שהעסקים הביתיים הקטנים יכולים להוות את מנוע הצמיחה העתידי של העיר, ולכן, מסבירים באגף לקידום עסקים, חשוב לעודד את אותו בעל עסק שאין באפשרותו לשכור חנות או סטודיו. בשלב הראשון קיימו באגף שיחות עם אותם בעלי עסקים כדי ללמוד על הצרכים שלהם וכיצד העירייה יכולה לסייע. בהמשך הוקמו חללי עבודה שכונתיים משותפים העומדים בחינם לרשות בעלי העסקים, ומאפשרים להם ליצור אינטראקציה וחיבור מפרה עם בעלי עסקים אחרים.

ביוזמת עיריית ירושלים התקיים לפני כחצי שנה גם כנס ראשון מסוגו בארץ לעוסקים מהבית. התכנים בכנס התמקדו בשינויים שבעולם העבודה, כיצד עסקים
יכולים להתפתח בהתאם לשינויים שחלו, ואילו מיומנויות עליהם לרכוש לצד כישורים מקצועיים. במהלך הכנס הועברו הרצאות מגוונות על עולם התעסוקה בכלל והעוסקים מהבית בפרט.

עיריית ירושלים ערכה מחקר נרחב על-מנת למפות את קהל היעד, לזהות את האתגרים הייחודיים לו, ובהתאם לכך לבנות עבורו מענים מותאמים. המחקר כלל סקר, מפגשי חשיבה קבוצתיים וראיונות עומק ושיח עם ארגונים ממשלתיים, עירוניים ופרטיים. אחת התובנות המרכזיות שעלו מהמחקר הייתה שמתן מענה אמתי לעוסקים מהבית חייב לכלול היבט של מידע, יישום ורגש. בנוסף, עלה כי יש להעמיק לא רק בפיתוח העסק הפרטי אלא גם להתייחס לסביבה ולקהילה שבה הוא פועל, כמו גם לפיתוח האישי, לצד המקצועי-ניהולי.

בעקבות המחקר התגבשה התובנה שכללי המשחק השתנו, ולצד הנגשת קורסים מקצועיים יש גם לסייע לעסקים ביישום, לספק להם מעטפת שתקנה להם ביטחון ותחושת שייכות, ובכך יקבלו סיוע בעיבוד המחשבות העסקיות. לאור זאת פותח בעירייה סל שירותים שנותנים מענה על החוסרים הללו. מפעם לפעם מתקיימים מפגשי נטוורקינג, ליווי עסקי ופיתוח קהילות עסקים.

האגף לקידום עסקים יזם שירות נוסף וייחודי של שירותי גישור לבעלי עסקים. במקום קנסות ובתי משפט מציע האגף לצדדים לבחור בגישור, ובעקבות כך להגיע לפשרה מתוך הסכמה. מדובר בגישור בהסכמה הניתן לבעלי עסקים בנושאים כמו תלונות תושבים נגדם וסכסוכים מול בעלי עסקים אחרים, וזאת ללא עלות. את הליך הגישור מלווה ללא עלות מגשר מקצועי מטעם מרכז הגישור, וזאת במטרה לחסוך למעורבים כסף וזמן יקר.

“שגשוג וצמיחה עסקית הם תנאי לאיכות חיים, וכדי שבירושלים תהיה איכות חיים גבוהה צריכה העיר להיות חזקה גם בעסקים, הגדולים והקטנים, שפועלים בתחומה”, מציינים באגף לקידום עסקים. “התפקיד שלנו להיות עבורם כתובת ומענה לכל צורך. תפקידנו לעזור להם לצמוח, לתת להם כלים להצלחה, ולייצר עבורם את הזירה שפותחת בפניהם דלתות. אנחנו רוצים לייצר לבעלי עסקים אזור הצלחה, כי זו האחריות שלנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות