גפני: ‘מעריך שהרפורמה תעבור, לא חושב שייצא משהו מהידברות’

ח"כ משה גפני בראיון ב'וועידת הלאום של ערוץ 14': "נעמוד על כך שתעבור פסקת ההתגברות ברוב של 61, אם לא - אין לנו מה לחפש במערכת הפוליטית" • "לא חושב שייצא משהו מהשיחות בבית הנשיא, המקום להתדיינות ולהסכמות בנושאים הללו הוא במשכן הכנסת שנבחרה לשם כך"
חרדים 10
י"ב ניסן התשפ"ג / 03.04.2023 15:34

פסקת ההתגברות – תעבור או לא? יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני,  קיים היום (שני) בועידת ‘ערוץ 14’ המתקיימת בבנייני האומה בירושלים, ריאיון עם מוטי קסטל – והשיב על כל השאלות הבוערות על סדר היום: השוואת משכורות המורים והגננות במערכת החינוך החרדית לזו הכללית, העברת פסקת ההתגברות בכנסת וההידברות עם האופוזיציה על הרפורמה המשפטית.

קסטל: בשבוע שעבר עבר חוק החמץ בכנסת. האם החוק לא גורם יותר נזק מתועלת? אנחנו רואים ארגוני שמאל שמארגנים הכנסת סיטונאית של חמץ לבתי חולים. לא היה עדיף להשאיר את הסטטוס-קוו כמו שהיה?

גפני: לפי הסטטוס-קוו היה שעד היום – היה למנהל בית החולים זכות לקבוע האם יוכנס חמץ לבית החולים או לא. ואז בג”ץ התערב וקבע כי אין למנהלי בתי החולים סמכות לעשות את זה. מבחינת השמאל המטרה היא הפלת הממשלה, והמטרה החשובה יותר היא ניתוק החרדים מהימין כדי להקים ממשלה עם השמאל. הם רוצים שנדע שאם אנחנו הולכים עם הימין, לא נוכל לעשות דבר. ואת זה אני לא מתכוון לתת להם.

קסטל: ראינו את ההפגנה שניסו לעשות בבני ברק על רקע יחסי דת ומדינה – וזה לא ממש צלח להם.

גפני: “ההפגנה בבני ברק הייתה כבוד גדול לעיר ולציבור החרדי. הם לא התפתו לפרובוקציות, הציבור השיב למפגינים ב”שלום עליכם”, בעוגות ובשתייה. זו דרכו של הציבור החרדי”.

קסטל: אתה אמרת במהלך מערכת הבחירות כי שכר המורים והגננות של מערכת החינוך החרדית יושווה לאלה שבמערכת החינוך הכללי. האם יש התקדמות בנושא הזה?

גפני: “מגיע תקציב מדינה עכשיו לוועדת הכספים. אנחנו מבקשים השוואה של המשכורות במערכות החינוך שלנו – להוציא את מוסדות הפטור – לאלה של מערכת החינוך הכללית. זה יכנס בהמשך לספר התקציב, למרות שזה לא נכנס בקריאה הראשונה.

קסטל: מה טיב היחסים שלך עם שר האוצר סמוטריץ’?

גפני: “קשה להגדיר את זה עכשיו. הוא שר אוצר חדש. חובת ההוכחה היא עליו, עכשיו בדיוני התקציב שיחלו בוועדת הכספים. בתור חבר שהוא היה אצלי בוועדה, הוא היה בסדר גמור. אני לא מתכוון ולא רוצה לאיים, אני לא רוצה שיהיה תקציב שיפלה ציבורים שלמים במדינה. המשכורות של המורים הגננות יסודרו עכשיו בתקציב”.

קסטל: מה באמת לגבי פסקת ההתגברות שהבטחתם במהלך מערכת הבחירות להעביר אותה?

גפני: “לגבי פסקת ההתגברות, אנחנו סבורים שמי ששולט במערכות – זה שופטי בג”ץ. ברצותם חוק עובר וברצותם הוא לא עובר. אנחנו חברה לא דמוקרטית, הציבור מעלה מפלגות לשלטון אבל זה לא שווה שום דבר כי ביהמ”ש העליון יכול לבטל את זה. בוועדות הכנסת כשדנים על חוקים, מגיעים היועמ”שים ואומרים ‘זה לא יהיה עמיד בבג”ץ’. מה יש להם לשופטים שהם מבינים יותר מנבחרי הציבור? למה הם יכולים לפסול חוקים?”.

קסטל: בשורה התחתונה – הקואליציה הראתה התקפלות מפוארת וגנזה את כל החקיקה במהלך כנס החורף.

גפני: “אני לא מסכים איתך. פסקת ההתגברות אמורה לבוא לכנסת אחרי הפגרה, אני בעד לעשות את זה בהידברות ובלי בליץ חקיקה, אבל הרעיון ברור: היא צריכה לעבור”.

קסטל: אתה מאמין שפסקת ההתגברות תחוקק? בכלל, הרפורמה המשפטית תחוקק? אני שומע משרים בממשלה שסיפור חקיקת הרפורמה נגמר וכבר לא באמת יתרחש.

גפני: “אם פסקת ההתגברות לא תעבור – אין לנו מה לחפש במערכת הזו. הבוחרים שלנו רוצים שנהיה בשלטון ונממש מדיניות, אם אני לא יכול לעשות את זה, אני אעדיף לשבת בבית. אני רוצה לממש את האמונה ואת הדרך שלי בגלל המנדט שקיבלתי מהציבור. אני בעד הידברות עם כלל הגורמים, אבל אני לא מקבל את המציאות שלא דנים על הנושא של פסקת ההתגברות – ואני מקווה שגם יחוקקו”.

קסטל: אתה מאמין בהידברות שמתקיימת בבית הנשיא?

גפני: “לא חושב. אני לא מאמין בהידברות בבית הנשיא, אני מאמין בהידברות בכנסת נבחרי הציבור עושים את החוקים, לא הנשיא ולא אלה שהוא מזמין עושים את החוקים. מי שאמור להביא את הפשרה ואת החקיקה הם נציגי הציבור”.

קסטל: בשורה התחתונה הקואליציה התקפלה, הסתיים כנס החורף ונותרנו בלי אף חקיקה.

גפני: “אני לא סבור שהקואליציה התקפלה, אני סבור שהלכו להידברות. צריך להידבר בכנסת, בוועדות ומחוץ לוועדות. לא צריך להיות בליץ חקיקה. אני לא מגדיר את זה כהתקפלות, זו חשיבה מחדש, הידברות. בסך הכל – צריך שפסקת ההתגברות תחוקק ואנחנו נעמוד על זה בהחלט”.

קסטל: מה לגבי חוק הגיוס? זה שוב הגיע לבג”ץ.

ח”כ גפני: “עם ישראל צריך חיל של לומדי תורה. כך היה כל השנים, וכך יהיה במדינת ישראל. אני מעריך שיחוקק חוק הגיוס, ‘חוק לימוד התורה’ יותר נכון, ואנחנו נעמוד על כך ונדרוש את זה”.

קסטל: מה דעתך לגבי השארת שר הביטחון גלנט בתפקידו?

גפני: “אני לא מתערב בענייניהן של מפלגות אחרות”.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות