היועמש”ית פרסמה את עמדתה: זה המועד בו יתקיימו הבחירות הבאות?

היועצת המשפטית לממשלה פרסמה את עמדתה ולפיה הבחירות לכנסת הבאה ייתקיימו בשנת 2026 - כפי שדורשת האופוזיציה • בקואליציה טוענים: לפי החוק הבחירות צריכות להיות בחשוון תשפ״ח-2027
אריה ריבקינד
ח' ניסן התשפ"ג / 30.03.2023 15:06

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, פרסמה היום (חמישי) את עמדתה ולפיה הבחירות לכנסת הבאה יתקיימו בחודש נובמבר 2026 – כפי שדורשת האופוזיציה.

בנימוקי עמדתה כתבה היועמ”שית: “פרשנות המבקשת להאריך את כהונת הכנסת לחמש שנים ואף למעלה מכך, אינה עולה בקנה אחד לא עם לשון חוק היסוד, ולא עם תכליותיו. לא מתקיימות כל נסיבות מיוחדות המונעות קיום בחירות בעיתן. ממילא ודאי שלא מתקיים גם התנאי של הארכת כהונת הכנסת בחוק שהתקבל ברוב של 80 חברי כנסת”.

לדבריה, “חודש חשון הקרוב שלאחר גמר ארבע שנים, אינו זה שמרוחק מגמר ארבע השנים מרחק שנה תמימה. לכן אין לקבל את טענת המבקש לפיה על בסיס פרשנותו הלשונית הנזכרת יש לקיים את הבחירות בחודש חשוון תשפ”ח. הארכת כהונת הכנסת לחמש שנים היא פרשנות מוקשית שאינה מגשימה את תכליתן של הוראות הדין”.

סביב מועד הבחירות לכנסת ה-26 קיימת מחלוקת על  פרשנות חוק היסוד “אם הבחירות בחודש חשוון”. לפי סעיף 36 לחוק יסוד הממשלה: “החליטה הכנסת להתפזר, תהיה תקופת כהונתה של זאת שנכנסת אחריה, כלומר זאת שנכנסת עכשיו, עד לחודש חשוון הקרוב שלאחר גמר ארבע השנים מיום הבחירה”.

בליכוד וביהדות התורה נטען שיש לערוך את הבחירות הבאות כחמש שנים מהבחירות האחרונות, בגלל שהבחירות הקודמות נערכו בחודש חשוון, החוק קובע שהבחירות הבאות ייערכו “עד לחודש חשוון הקרוב שלאחר גמר ארבע השנים מיום הבחירה”.

בייעוץ המשפטי של הכנסת סבורים כי בחינת לשונו ותכליתו של החוק מעלה שמועד הבחירות יהיה אחרי ארבע שנים – ב-2026.

יו”ר ועדת הבחירות יצטרך להכריע.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות