הנגבי: יש מעורבות די חריגה של ארה”ב בעניינים הפנימיים שלנו

ראש המל"ל צחי הנגבי על המתיחות ביחסי ישראל-ארה"ב על הרפורמה המשפטית: "הנשיא מאוד רוצה שנגיע להסכמות" • המעורבות מגיעה מידידים נוספים של ישראל בעולם • דובר המועצה לביטחון לאומי במסר פייסני: "מה שטוב עם חברים זה שאפשר להיות גלויים וכנים זה עם זה"
נתן פרל
ח' ניסן התשפ"ג / 29.03.2023 21:58

המתיחות בין ישראל לארצות הברית: ראש המטה לביטחון לאומי, צחי הנגבי, טען הערב (רביעי), בריאיון ל’כאן חדשות’, כי ישנה “מעורבות חריגה” של וושינגטון בענייניה הפנימיים של ישראל, על רקע הרפורמה המשפטית שמקדמת ממשלת נתניהו.

הנגבי הוסיף, כי המעורבות האמריקנית לא עומדת לבדה, וכי מנהיגים נוספים ממדינות ידידותיות לישראל רוצים “שהסאגה הקשה והכואבת” תחלוף.

לדברי ראש המל”ל, “ביחסים היו תמיד עליות ומורדות. הנשיא ביידן, כמו כל ישראלי, מוטרד מהמחלוקת הציבורית הזו שהעיקה על כולנו, והוא שמח על כך שיש רגיעה וניסיון להשיג הבנות”.

הנגבי הבהיר: “הגישה האמריקנית לא מתערבת עד כדי כך במה תהיינה בסופו של דבר ההבנות בישראל”, אבל “היא מאוד רוצה שנגיע להסכמות”.

על המסר של הנשיא ביידן לנתניהו אמר הנגבי: “קראתי את תמליל השיחה בין ביידן לראש הממשלה, והנשיא אמר לו: ‘אני סומך עלייך שתמצא את הדרך להגיע לפשרות’. וזה יעזור לנו להתמקד בדברים הגורליים”.

ג’ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה”ב, התייחס הערב למתיחות, בתדרוך לעיתונאים בבית הלבן – ונשא מסר פייסני: “שני האדונים האלה (-ביידן ונתניהו) מכירים 40 שנה ויותר, ומה שטוב בחברים הוא שאתם לא תמיד מסכימים עם מה שחברים שלכם עושים או אומרים, והיופי בחברות עמוקה הוא שאתם יכולים להיות כנים זה עם זה”.

לדבריו, “ההערות של ביידן תאמו את מה שהשמענו כל הזמן. אנו קוראים בתוקף למנהיגי ישראל למצוא פשרה בהקדם האפשרי”.

קירבי הוסיף: “בהודעת ראש הממשלה נכתב כי הוא מעוניין הפשרות, הוא דיבר על בניית קונצנזוס בנוגע לרפורמה המשפטית, הוא דיבר על עד כמה הקשר של ישראל וארה”ב הוא בלתי ניתן לערעור והוא דיבר על הכבוד שהוא רוכש לנשיא ביידן והנשיא ביידן רוכש לו.

“ישראל היא דמוקרטיה ומדינה ריבונית, ומדינות ריבוניות מקבלות החלטות עצמאיות. הדאגה שלנו נובעת מהרצון לראות שההחלטות תתקבלנה בהסכמה רחבה וזה יקרה רק בתמיכה רחבה של הציבור, זה העניין בדמוקרטיה”.

לדבריו, “ישראל היא דמוקרטיה, וזה אחד הדברים החשובים שאנחנו חולקים; ערכים ומוסדות דמוקרטיים. שינויים שישפיעו על מערכת האיזונים והבלמים צריכים להתקבל בהסכמה רחבה ביותר”.

הנשיא ביידן התייחס אמש לרפורמה המשפטית ואמר לעיתונאים: “כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל – אני מאוד מודאג. היא לא יכולה להמשיך בדרך הזו, אני מקווה שנתניהו יגיע לפשרה הוגנת. די הבהרתי את זה”.

ביידן הוסיף כי הוא אינו מתכוון להזמין את ראש הממשלה לבית הלבן בתקופה הקרובה.

נתניהו הגיב על דבריו:  “ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר”.

הוא הוסיף: “אני מכיר את הנשיא ביידן למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחויבותו רבת השנים לישראל. הברית בין ישראל לארה”ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלים מעת לעת בינינו. הממשלה בראשותי מחויבת לחיזוק הדמוקרטיה על ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, אותה אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות