יש סיכוי לפשרה מוסכמת ברפורמה? זה מה שחושבים הישראלים

מסקר שערך מכון 'פאנלס פוליטיקס' עבור יוסי טאטיקה - יועץ אסטרטגי והבעלים של 'טאטיקה אסטרטגיה ותקשורת', עולה: מי שהצביעו למפלגות של האופוזיציה פסימיים • אבל קיים פער גדול בין מצביעי יש עתיד למצביעי המחנה הממלכתי • והמצביעים של איזו מפלגה הם הכי אופטימיים?
חרדים 10
ז' ניסן התשפ"ג / 29.03.2023 11:24

רוב הציבור חושב שאין סיכוי לפשרה מוסכמת על הרפורמה המשפטית. כך עולה מסקר שנערך אתמול על ידי ד”ר מנחם לזר, מנהל מכון פאנלס פוליטיקס, עבור יוסי טאטיקה – יועץ אסטרטגי והבעלים של טאטיקה אסטרטגיה ותקשורת זאת על רקע הניסיונות להגיע להבנות בין נציגי האופוזיציה לקואליציה בשיחות שנפתחו אתמול בבית הנשיא.

52% מהמשתתפים בסקר שפורסם ב’מעריב’ השיבו, כי אין סיכוי לפשרה מוסכמת על הרפורמה המשפטית, לעומת 41% שחושבים שיש סיכוי לכך.

‎מפילוח הנתונים עולה, כי עיקר הפסימיות הייתה בקרב מי שהצביעו למפלגות האופוזיציה – 63%, ובמיוחד כאלה שמגדירים עצמם כאנשי שמאל – 74%. גם משיבים דתיים סבורים ברובם (61%) שאין לכך סיכוי.

בחלוקה לפי הצבעה למפלגות, מצביעי הליכוד היו הכי אופטימיים (54% חושבים שיש סיכוי), ומצביעי יש עתיד היו הפסימיים ביותר (66% חושבים שאין סיכוי).

עוד עולה מהסקר, כי המשיבים לא ידעו להצביע על סעיף מסוים ברפורמה שהם יהיו מוכנים לוותר עליו כדי להגיע לפשרה.

התשובה הרווחת (41%) הייתה: “אין דעה”, כאשר לא נמצא הבדל בשאלה הזו בין המשיבים מהקבוצות השונות.

יוסי טאטיקה כתב ב’מעריב’ על תוצאות הסקר: “צריך לומר את האמת, אין כמעט סיכוי להגיע למתווה מוסכם. המינימום של צד אחד לא פוגש את המקסימום של הצד השני. גם רוב המשיבים בסקר שביצענו מחזיקים בעמדה שאין סיכוי לפשרה. עיקר הפסימיות היא אצל מי שהצביעו למפלגות האופוזיציה, ובמיוחד כאלה שמגדירים עצמם אנשי שמאל. גם משיבים דתיים סבורים ברובם שאין לכך סיכוי”.

לדבריו, “הנתון המעניין ביותר קיים בפער שבין מצביעי יש עתיד למחנה הממלכתי. אצל מצביעי יש עתיד הפסימיות שולטת, רק 31% מהם מאמינים שיש סיכוי להגיע לפשרה, בעוד שכמעט מחצית ממצביעי המחנה הממלכתי מאמינים שיש לכך סיכוי, מה שעשוי להצביע על הגישות השונות של גנץ ולפיד לנושא”.

טאטיקה מציין, כי “ההתחזקות של גנץ בסקרים האחרונים לאחר שהעדיף גישה פרגמטית על פני גישה בדלנית משתלמת לו כרגע, אבל מדובר בסקרים עקרים, בתקופה שבה אין בחירות וכל טעות, בעיקר באופן ניהול המגעים לפשרה או כישלונן עשויים להפוך את המגמה.

“כששואלים את הציבור על סעיפי הרפורמה ועל מה מהם יהיו מוכנים לוותר כדי להגיע לפשרה התשובה הרווחת היא ״לא יודע״ מה שמצביע על כך ששינויים נקודתיים ברפורמה לא יובילו להסכמה הדדית. כל צד תופס את העניין כמכלול ברמת הסיסמאות ולא באמת התעמק בפרטים עצמם.

“הסקר מראה כי יקשה על כל צד לשווק הסכם פשרה כהישג ולפיכך הסיכוי להגיע למתווה מוסכם כמעט ולא קיים.הממצאים לא מעודדים, אין סעיף אחד ברפורמה שאם ישתנה יספק מי מהצדדים, אין צעדים בוני אמון אמיתיים ולהערכתי, ממשלת הימין נכנסת לאירוע ההידברות ברגל שמאל ואם לא תושג פשרה גם מפלגות האופוזיציה ישלמו אלקטורלית. האירוע כולו מנוהל באמצעות הקצוות שמושכים אחורה”.

הוא הוסיף: “כרגע אני לא רואה סיכוי לרבע את המעגל על ידי המערכת הפוליטית. הסיכוי היחיד אולי שקיים להגעה לאיזושהי פשרה טמונה בהוצאת האירוע מידי המערכת הפוליטית וללכת למשאל עם, וגם הסיכוי לכך אפסי”.

בסקר השתתפו 516 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים. איסוף הנתונים נעשה באמצעות הפאנל האינטרנטי של פאנלס, וטעות הדגימה המרבית היא 4.3%.
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות