ביידן הטיף: “לא אזמין את נתניהו בקרוב” – וכך הגיב ראש הממשלה

התבטאות חריגה של הנשיא: "מודאג לגבי ישראל, היא לא יכולה להמשיך בדרך הזו כלפי מטה" • נתניהו: "ישראל מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר" • מיקי זוהר: עצוב שהנשיא שנפל קורבן לפייק ניוז
חרדים 10
ז' ניסן התשפ"ג / 28.03.2023 23:50

מתערב בעניינים הפנימיים של ישראל: נשיא ארה”ב ג’ו ביידן התייחס הערב (שלישי) בשיחה עם עיתונאים אמריקניים, באופן חריג נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו – בגלל הרפורמה המשפטית.

“אני מודאג לגבי ישראל, היא לא יכולה להמשיך בדרך הזו כלפי מטה. לא אזמין את נתניהו לבית הלבן בעתיד הקרוב”, אמר ביידן.

הוא הוסיף: “כמו הרבה תומכים חזקים של ישראל, אני מאוד מודאג. אני מודאג שהם מבינים את זה. הם לא יכולים להמשיך בדרך הזאת. הבהרתי את זה”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו  הגיב לביקורת שהשמיע הנשיא  ביידן על הנעשה בישראל: “אני מכיר את הנשיא ביידן למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחוייבותו רבת השנים לישראל.

“הברית בין ישראל לארה”ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלים מעת לעת בינינו.

“הממשלה בראשותי מחוייבת לחיזוק הדמוקרטיה על ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, אותה אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה”.

נתניהו הדגיש: “ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר”.

השר מיקי זוהר הגיב על הצהרת נשיא ארה”ב: “עצוב שגם הנשיא ביידן נפל קורבן לפייק ניוז שהופץ בישראל כנגד הרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו”.

זמן קצר אחר כך שר התרבות  מחק את הציוץ על הנשיא ביידן – וכתב בתגובה למחיקה: “‏מתוך כבוד ליחסים החשובים שלנו עם בעלת הברית הכי גדולה שלנו ארצות הברית מחקתי את הציוץ. הלב נשבר לראות כמה נזק נגרם לישראל מכל הפייק ניוז שהופץ בקשר לרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו.”

השר עמיחי שיקלי: “ישראל היא מדינה ריבונית. ביקורת ניתן להעביר בשמחה, אבל מי שקובע מי יוביל אותה ולאן זה העם ורק העם באמצעות נבחריו. כמו באמריקה”.

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ מרוצה מההתערבות של הנשיא האמריקני בפוליטיקה הישראלית: “הנשיא ביידן שיגר הלילה קריאת השכמה דחופה לממשלת ישראל. פגיעה ביחסים עם ארה״ב, ידידתנו הטובה ביותר ובעלת בריתנו החשובה ביותר – היא פיגוע אסטרטגי. רה״מ חייב להנחות את צוותי המו״מ שלו בנוגע לחקיקה המשפטית, לפעול מהר כדי לתקן את המצב ולשמור על הדמוקרטיה הישראלית שבבסיס הערכים האלו.

“ולא פחות חשוב, עליו לנהוג באחריות מדינית וביטחונית – להודיע עוד הלילה שהשר גלנט יישאר בתפקידו, להפקיע את סמכויות הביטחון מהשר סמוטריץ׳, ולא לאפשר את ההשתוללות של השר בן גביר”.

מוקדם יותר התייחס בכיר במועצה לביטחון לאומי בארה”ב לדברי שגריר ארה”ב בישראל תומאס ניידס, לפיהם נתניהו יוזמן בעתיד קרוב לביקור בוושינגטון ולפגישה עם הנשיא ג’ו ביידן.

“כפי השגריר ניידס הדגיש, אין בשלב זו תוכנית לביקור של ראש הממשלה נתניהו בוושינגטון. מנהיגים ישראלים תמיד ביקרו בוושינגטון ונתניהו יוזמן לביקור בשלב כלשהו”, אמר הבכיר.

בראיון ל’כאן חדשות’, אמר  שגריר ארצות הברית בישראל כי הוא מברך על המהלך של השעיית חקיקת הרפורמה, וכי לא הופעל לשם כך לחץ מצד ארצו.

ניידס: “אנחנו רוצים לראות את המדינה מתאחדת, להאט את העניינים, לקרב אנשים. זה מה שאני חושב שראש הממשלה הולך לנסות לעשות – וזה משהו שאנחנו מברכים עליו ואנחנו מעריכים”.

“מערכת היחסים בין שתי המדינות שלנו מבוססת על חברות”, אמר ניידס. “כידוע, אנחנו מבלים זמן עצום מדי יום בשיחות עם אנשי משרד ראש הממשלה – הקשר הוא עמוק, זו משפחה. אז האם הופעל לחץ? זה לא לחץ – זה שיחות”.

על החשש של השמאל כי הכרזת ההשהיה היא ניסיון להתל באופוזיציה ואולי גם בממשל האמריקני – אמר השגריר: “אני מאמין למילתו של ראש הממשלה. הוא רוצה ליצור קונצנזוס כלשהו והוא רוצה ליצור הזדמנות לקרב את המדינה. ואנחנו מברכים על זה”.

על הזמנתו של נתניהו לביקור ראשון בבית הלבן בקדנציה הנוכחית אמר ניידס: “ראש הממשלה יבוא, ברור שהוא יבוא לוושינגטון. אני מניח שמתישהו בעתיד הקרוב. עדיין לא נקבע תאריך. מישהו שאל אותי – זה יהיה אחרי פסח? אמרתי לו שאחרי שאמצא את האפיקומן. אבל זה יקרה בעתיד הקרוב”.

בגלי צה”ל הבוקר אמר השגריר: “נתניהו בבירור יבוא לוושינגטון ובטוח שזה יהיה יחסית בקרוב, מניח שאחרי פסח. אין שאלה אם הוא יבוא ויפגוש את ביידן, הם חברים כבר 40 שנה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות