בן גביר צעק בלשכת ראש הממשלה: “אי אפשר להתקפל ככה!”

ראש הממשלה מתקשה להשיג לעצירה רוב בקרב ראשי הסיעות: הצהרתו נדחתה למועד מאוחר יותר • הנשיא הרצוג: לעצור את החקיקה, זה לא רגע פוליטי • רוטמן: אסור לעצור החקיקה, מהלך מסוכן לדמוקרטיה • חוק שינוי הוועדה למינוי שופטים אושר בוועדת חוקה לקריאה שנייה ושלישית
אריה ריבקינד
ה' ניסן התשפ"ג / 27.03.2023 08:55

דרמה בישיבת ראשי הקואליציה: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הזהיר הבוקר (שני), במהלך ישיבת ראשי סיעות הקואליציה, מפירוק הממשלה אם החקיקה תיעצר.

במהלך הישיבה, נתניהו ביקש מראשי המפלגות ויריב לוין להסכים לעצירה של מספר שבועות, אך התקשה לגייס רוב לעצירת הרפורמה.

לאחר ישיבה סוערת ורווית מתחים עם ראשי מפלגות הקואליציה, הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו נדחתה למועד מאוחר יותר.

ב’כאן חדשות’ דווח, כי השיחה עלתה לטונים גבוהים יותר מפעם אחת. לצד השר יריב לוין שדרש שלא להקפיא את החקיקה, עמדו יו”ר מפלגת הציונות הדתית השר בצלאל סמוטריץ’ ויו”ר עצמה יהודית השר איתמר בן גביר.

בן גביר התעמת עם נתניהו וצעק: “מה זה הדבר הזה? אנחנו לא יכולים להתקפל ככה”.

לפי דיווח של מיכאל שמש ב’כאן חדשות’,  סמוטריץ’ נתן אור ירוק לנתניהו לעצירה זמנית של החקיקה.

קודם לכן, מפלגת הציונות הדתית פרסמה הודעה לקראת נאומו של ראש הממשלה. “לאחר הרבה התלבטויות והתייעצויות עמדתנו היא שאסור לעצור את החקיקה בשום אופן”, הצהירו במפלגה.

הצהרתם של חברי הכנסת בני גנץ וגדי איזנקוט נדחתה גם היא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו תכנן להודיע הבוקר על עצירת חקיקת הרפורמה במערכת המשפט. כך דווח עמית סגל בחדשות 12.

יו”ר ועדת החוקה ח”כ שמחה רוטמן קיבל את ההודעה במהלך הדיון שקיים, למרות האירועים, במטרה לאשר לקריאה שניה ושלישית את הרכב הוועדה לבחירת שופטים ונטש בזעם את הישיבה. “זה נגמר”, אמר רוטמן.

מאוחר יותר חזר – וחוק שינוי הוועדה למינוי שופטים אושר בוועדת חוקה לקראת קריאה שנייה ושלישית.

במהלך הדיון אמר רוטמן, לאחר שחברי האופוזיציה התפרצו לדבריו: “יראה הציבור אתכם, את העובדה שאתם פועלים בבריונות שאין כדוגמתה. העם בעיניכם הוא שם קוד למצביעים שלכם לאנשים החושבים כמוכם שלא רואים אף אחד אז עם כל הכבוד, איבדתם את הזכות לדבר בשם העם”.

במהלך כל הלילה קיים נתניהו התייעצות חירום בנושא הרפורמה המשפטית.

שר המשפטים יריב לוין הביע את התנגדותו הנחרצת לעצירת הרפורמה המשפטית, אך שורה של שרים מהליכוד בעד המהלך. ש”ס ויהדות התורה תומכות בכל החלטה של נתניהו. הציונות הדתית ועוצמה מתנגדות.

נשיא המדינה יצחק הרצוג קרא מוקדם יותר הבוקר לעצור את חקיקת הרפורמה באופן מיידי.

“ראינו הלילה מחזות קשים מאד. אני פונה לראש הממשלה, חברי הממשלה וחברות וחברי הקואליציה: התחושות קשות וכואבות. דאגה עמוקה אופפת את כל העם. הבטחון, הכלכלה, החברה – כולם מאויימים. עיני כל העם בישראל נשואות אליכם. עיני כל העם היהודי נשואות אליכם. עיני כל העולם נשואות אליכם”.

“למען אחדות עם ישראל, למען האחריות המתחייבת אני קורא לכם לעצור את הליך החקיקה לאלתר. אני פונה לראשי כל סיעות הכנסת, קואליציה ואופוזיציה כאחד, לשים את אזרחי המדינה מעל הכול, ולנהוג באחריות ובאומץ ללא דיחוי נוסף. תתעשתו כעת! זה לא רגע פוליטי, זה רגע למנהיגות ואחריות”.

יו”ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן, הצהיר הבוקר בראיון לכאן חדשות כי דיוני הוועדה יימשכו הבוקר למרות המחאות ברחבי הארץ.

לדעתו עצירת החקיקה תהיה פרס להפגנות האלימות ברחבי הארץ. “אם תהיה כניעה לדבר הזה, כל פעם שתוצאות הבחירות לא ימצאו חן בעיני מישהו – הוא יירד לאיילון, יעשה קומזיץ ונגמר הסיפור. לא יהיה צריך יותר בחירות בישראל”.

השר איתמר בן גביר הגיב לפרסום לפיו נתניהו יעצור את החקיקה: “היום הזה נפל דבר בישראל. הקולות של הטייסים שווים יותר מהקולות של גולני ומג”ב.

“הקולות של צהלה שווים יותר מהקולות של דימונה ובאר שבע, והקולות של אנשי ההייטק שווים יותר מעובדי הכפיים. אסור לעצור את הרפורמה במערכת המשפט ואסור להיכנע לאנרכיה”.

יו”ר מפלגת נעם ח”כ אבי מעוז לנתניהו ולראשי הקואליציה: “המשיכו במה שהתחלנו, כלומר בתיקון ובהחזרת האיזון בין הרשויות. כניעה שלנו תהווה מתן אישור סופי לכך שאין עוד כל טעם בבחירות דמוקרטיות בישראל, ובעצם בזה ישראל תהפוך למדינה דיקטטורית, שבה הדיקטטורים הם האליטות בבית המשפט העליון, בתקשורת ובפקידות הבכירה במערכות הציבוריות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הערב רב התעורר והוא הולך להתהפך עלינו
    27/03/2023 13:36
    דוד
  1. חרדים הרימו צעקה
    הערב רב התעורר והוא הולך להתהפך עלינו