הייעוץ המשפטי התנגד ל’חוק דרעי 2′ • ח”כ כץ: “לא כל החכמה בבג”ץ”

יוני גרין
|
ד' ניסן התשפ"ג / 26.03.2023 12:03
המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו”ד גיל לימון, לקראת הצבעה בוועדה לקריאה שניה ושלישית על חוק דרעי 2: “יש בחוק פגמים מהותיים ויצירת חוק שחור שמחלישים את מנגנוני ההגנה” • ח”כ משה ארבל תקף: “המטרה היא לחזק את אמון הציבור בבית המשפט”

הוועדה המיוחדת בראשות ח”כ אופיר כץ, המשיכה לדון הבוקר (ראשון), בהצעת החוק לתיקון כשירותם של שרים וסגני שרים – המכונה גם ‘חוק דרעי 2’.

ניקיונות לקראת פסח? אלה כללי הבטיחות למערכות הגז הביתי

יו”ר הוועדה הודיע, כי בשעה 12:30 תחל הוועדה לדון בהנמקת ההסתייגויות שהוגשו, ובסופן תיערך ההצבעה על סעיפי החוק לקריאה שניה ושלישית.

במהלך הדיון, הקריא היועץ המשפטי לוועדה, עו”ד אייל לב ארי, את נוסח החוק כפי שיצביעו עליו בהמשך היום חברי הוועדה.

המשנה ליועמ”ש לממשלה, עו”ד גיל לימון, אמר: “השינויים שהוכנסו בחוק מדגישים עד כמה מדובר בחוק פרסונלי, שיוביל להחזרת אריה דרעי לשולחן הממשלה בניגוד לפסיקה של שתי ערכאות שיפוטיות. ההצעה מחלישה את הכלים המשפטיים לשמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי, ומצטרפת לחוק המתנות המהווה פתח לשחיתות שלטונית בקבלת כספים על ידי עובדי ציבור ונבחרי ציבור, וחוק הנבצרות.

“יש בחוק פגמים מהותיים ויצירת חוק שחור שמחלישים את מנגנוני ההגנה. כתוצאה מכך, חבר כנסת שנאשם בפלילים יוכל לכהן בתפקיד שר המשפטים או בתפקיד השר לביטחון לאומי, ללא אפשרות להתערבות שיפוטית בכך.

“כמו כן, ראש הממשלה יוכל למלא במקביל לכהונתו בתפקיד זה את תפקידיהם של מחצית משרי הממשלה, ללא אפשרות להתערבות שיפוטית בכך. הוא אפילו יוכל להתמנות לתפקיד שר המשפטים, ואין ביקורת שיפוטית על כך. לא לשם כך נועדה הסמכות המכוננת של הכנסת”.

ח”כ משה ארבל: “אנחנו יושבים על המדוכה שבמשך שנים רבים וטובים הביעו את דעתם בסוגיה הזאת. המטרה של יוזמי הצעת החוק היא לחזק את אמון הציבור בבית המשפט. גם לפי מתווה הנשיא, סוגיות הסבירות במינוי השרים צריכה לצאת מידיו של בית המשפט. משום שבמינוי שרים סוגית הסבירות היא סוגיה סובייקטיבית. הביקורות של חברי כנסת צריכות להישמע בבית הזה וההחלטה צריכה להתקבל רק כאן”.

היועצת המשפטית לכנסת, עו”ד שגית אפיק: “אנחנו רואים קושי גדול מבחינת השימוש לרעה של הכנסת בחקיקה שלה, גם בהעדר חוסר הכלליות שיש בה. הצענו מנגנונים שונים כמו של תחולה עתידית שלא התקבלו על ידי מצעי החוק. המנגנונים שהוספנו באים להגביר שקיפות ולא לרפא דברים אחרים כמו חוסר ביקורת שיפוטית.

“תפקידו של הייעוץ המשפטי לכנסת להציף בפניכם את הקשיים הקיימים בהצעת החוק. ריפוי אמתי של חלק מהפגמים היה בתחולה עתידית ובבדיקה מחודשת של תנאי הכשירות, כך שהם יתייחסו לטוהר המידות. מדובר בהחלטה ערכית של חברי הוועדה, אנחנו הצבנו את הבעיות ואתם תצטרכו לקבל את ההחלטה”.

ח”כ אופיר כץ אמר בתגובה: “לא כל החוכמה נמצאת אצל בג”צ. עם השקיפות שהכנסנו לחוק, הציבור ורק הוא יוכל לשפוט אותנו על ההחלטות שאנחנו מקבלים”.

ח”כ אורנה ברביבאי אמרה: “אנחנו יודעים שבלי דרעי אין ממשלה. אך האם הממשלה מוכנה לפגוע בהחלטת בג”צ לשם כך? אתם מבקשים לשנות את החוק ולהגיד שאדם שנכנס לכלא, יוכל בחלוף 7 שנים להיות שר. כמה פשוט. אתם יוצרים שחיתות מלאה במערכת המשפט”.

לפי הצעת החוק, כל גורם משפטי, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא יידרש לכל עניין הנוגע למינוי או העברה של שר מתפקידו, מכל עילה שהיא, למעט לעניין התקיימות תנאי הכשירות הכתובים בחוק יסוד הכנסת.