לשכת נתניהו: לא יוקמו יישובים חדשים • דגן: ארה”ב פוגעת בביטחון

ראש מועצת שומרון תוקף את הנזיפה שספג שגריר ישראל במחלקת המדינה האמריקאית בעקבות ביטול חוק ההתנתקות • לשכת נתניהו הצהירה: לא יוקמו יישובים חדשים בצפון השומרון - אך הבהירה: "סוף לחוק מפלה ומשפיל שאסר על יהודים לחיות באזורים בצפון השומרון"
חיים טוויל
כ"ט אדר התשפ"ג / 22.03.2023 13:15

לשכת ראש הממשלה הגיבה היום (רביעי)  לביקורת של הממשל האמריקני על ביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון, שאושר בכנסת.

מלשכת נתניהו נמסר: “ההחלטה של הכנסת לבטל חלקים מחוק ההתנתקות מביאה סוף לחוק מפלה ומשפיל שאסר על יהודים לחיות באזורים בצפון השומרון, חלק ממולדתנו ההיסטורית. לא במקרה בכירים באופוזיציה תמכו בחוק זה לאורך הדרך”.

“עם זאת”, הדגישו בלשכת נתניהו, “לממשלה אין כוונה להקים יישובים חדשים באזורים אלה”.

הלילה, בצעד חריג, זומן שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג לשיחת נזיפה במחלקת המדינה האמריקנית על רקע ביטול חוק ההתנתקות. בהודעה מטעם מחלקת המדינה נמסר כי הרצוג נפגש עם סגנית מזכיר המדינה וונדי שרמן:. “סגנית המזכיר העבירה את דאגתה של ארה”ב מהחקיקה שאושרה על ידי הכנסת ומבטלת מרכיבים חשובים בחוק ההתנתקות מ-2015, כולל האיסור על בניית התנחלויות בצפון הגדה המערבית”.

בנוסף נכתב כי שרמן והרצוג דנו בחשיבות שיש לכך שכל הצדדים ימנעו מצעדים או אמירות אשר יכולים להחריף את המתיחות לפני רמדאן, פסח ופסחא.

שיחת הנזיפה נחשבת למהלך נדיר ביחסי ישראל-ארה”ב. היא התקיימה מספר שעות לאחר שסגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית, ודנט פאטל, תקף את אישור ביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון ודרש מישראל להימנע מליישם אותו. “על רקע ההסלמה הביטחונית אישור החוק הוא צעד פרובוקטיבי במיוחד ופוגע במאמץ להביא לרגיעה לקראת רמדאן וחג הפסח”, טען פאטל.

לדבריו, “על ישראל להימנע מלאפשר למתנחלים לחזור לשטחים שפונו, בהתאם להתחייבות של ממשלת שרון והממשלה הנוכחית בפני ארה”ב”.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן השיב בצהריים לביקורת של ארה”ב על ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון, ולהזמנת השגריר הישראלי בוושינגטון לשיחת נזיפה במחלקת המדינה האמריקנית.

“ארצות הברית היא ידידה קרובה וחשובה של ישראל, אבל בכל הנוגע למציאות בשטחי ההתיישבות הממשל האמריקאי לוקה בחוסר הבנה חמור. ‘טענות כי בנייה בשטחי C תגביר את המתיחות בין הישראלים לפלסטינים היא שגויה מהשורש. מה שמגביר את המתיחות הוא דבר אחד בלבד וזה הטרור הפלסטיני. הטרור על כבישי השומרון הוא נגע רע שיש לגדוע מיד, רק השבוע נפצע בראשו אזרח אמריקאי שנס גלוי מנע עוד נרצח בשומרון”.

דגן הוסיף: “אני גם רוצה להזכיר לממשל האמריקאי את הבטחותיו שלו לעניין ההתנתקות. נכון, הייתה הבטחה לנשיא בוש בזמנו שבצפון השומרון לא תהיה בנייה נוספת, אך בתמורה הובטחה הכרה אמריקאית בגושי ההתנחלויות. אלא שכשהגיע אחריו ממשל אובמה, שסגנו היה ביידן, הוא התכחש לעסקה הזו. מדהים לגלות שכעת כשחוק ביטול ההתנתקות עבר, אותו סגן נשיא שהפך לנשיא בעצמו נזכר שיש עסקה כזו וטוען על הפרתו. ואני פונה לנשיא בשאלה, איפה לאורך 17 השנים האחרונות הייתה ההכרה בהתיישבות היהודית בשומרון כפי שהסכמתם בעד הגירוש?”

עוד אומר דגן: ”הלחצים של ממשל ארה”ב בנושא ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון מהווה פגיעה בביטחון מדינת ישראל. המהלך של עקירת ישובי צפון הוכיחה כי במקום שאין התיישבות יש טרור. בשנה וחצי האחרונות הפך איזור צפון השומרון לקן טרור וכמעט כל הפיגועים יצאו משם. חזרה לצפון השומרון היא לא החלטה מוסרית וערכית אלא גם ביטחונית של מדינת ישראל”.

מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק יישום תוכנית ההתנתקות, לפיה תותר הכניסה והשהייה של ישראלים בשטח צפון השומרון שפונה ב-2005.

ב-18 השנים האחרונות היה איסור כניסה לארבעת היישובים בצפון השומרון שפונו בהתנתקות: גנים, כדים, חומש ושא נור. התיקון אושר ברוב של 31 חברי כנסת מול 18 שהצביעו נגד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות