השר יריב לוין: הוועדה תמנה שופטים גם אם החוק ייפסל בבג”ץ

לקראת משבר? שר המשפטים אמר בשיחות עם חברי כנסת כי הוועדה למינוי שופטים בהרכבה החדש תכונס למנות שופטים - גם אם החוק שישנה את הרכבה ויאושר בימים הקרובים במליאת הכנסת ייפסל בבג"ץ • סמוטריץ: "לא מעלה בדעתי שיוזמה כזאת תיפסל על ידי בית המשפט"
חרדים 10
כ"ט אדר התשפ"ג / 21.03.2023 23:45

שר המשפטים יריב לוין אמר בשיחות עם חברי כנסת ביממה האחרון כי הוועדה למינוי שופטים בהרכבה החדש תכונס למנות שופטים – גם אם החוק שישנה את הרכבה ויאושר בימים הקרובים במליאת הכנסת ייפסל בבג”ץ.

לפי דיווח הערב (שלישי) של מיכאל שמש ב’כאן חדשות’, השר לוין תקף בחריפות את האפשרות שבג”ץ יפסול את החוק וטען כי “שופטי בג”ץ נמצאים בניגוד עניינים חריף ומובנה”.

בלשכת לוין הכחישו את הדברים.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ נשאל במהלך מסיבת עיתונאים שקיים הערב, יחד עם יו”ר ועדת חוקה ח”כ שמחה רוטמן, אם יהיה מוכן להתחייב לציית לבג”ץ במקרה שיפסול את הרפורמה.

שר האוצר  השיב: “זו שאלה לא לגיטימית, אני לא מוכן לעסוק בה. אני לא מעלה בדעתי שיוזמה כזאת תיפסל על ידי בית המשפט ומצפה שבית המשפט יכבד את הכנסת”.

בוועדת החוקה מכינים את המתווה החדש לשינוי הוועדה לבחירת שופטים לקריאה שנייה ושלישית, וצפויים לאשר אותו במהלך הלילה.

הקואליציה נערכת ליום עמוס מחר בוועדה ובמליאה, שם צפויים לעבור חוק הנבצרות וחוק החמץ.

משמעות השינויים בחוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים: אין וטו לשופטים, יש רוב לקואליציה

1. הוועדה המורחבת תכלול 11 חברים: 3 שופטים, 3 שרים, 3 ח”כים מהקואליציה ו-2 מהאופוזיציה.

2. בבחירה לעליון הנציגות של הרשות השופטת בוועדה תיוותר כפי שהיא כיום – נשיא העליון ושני שופטים שייבחרו על ידי חבר השופטים.

3. בבחירה לערכאות מחוזי ושלום, יוחלפו שני שופטי העליון בנשיאי מחוזי ושלום. בבחירת שופטים לבתי הדין לעבודה ישב נשיא בית הדין הארצי במקום נשיא השלום.

4. בכל קדנציה, שני המינויים הראשונים לעליון יהיו ברוב רגיל. החל מהמינוי השלישי והלאה יהיה צורך שיצביע בעד המינוי גם נציג אופוזיציה, ומהמינוי הרביעי והלאה גם נציג אחד מקרב השופטים.

5. בבחירה לערכאות נמוכות יידרש רוב של 7 חברים.

6. השימוע הפומבי לבחירת שופטים ייערך בוועדה לבחירת שופטים במקום בוועדת החוקה.

7. הדחת שופטים תדרוש רוב של 9 חברים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות