מאות מעונות ייסגרו? אין מטפלות – ורשות המיסים עם דרישה הזויה

בעלי המעונות במאבק חירום בגלל מחסור חמור במטפלות, והניסיון להטיל מיסוי רטרואקטיבי מ-2015 • יו"ר ועדת הכספים: "זהו כתם על החברה הישראלית" • איחוד מעונות ארצי (א.מ.א): "מודים על האכפתיות וההבטחה לפתור את הסוגיות הכואבות"
אריה ריבקינד
כ"ח אדר התשפ"ג / 21.03.2023 14:24

דיון מיוחד נערך אתמול (שני) בוועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח”כ משה גפני, על מצוקת מעונות היום ומצבם הבלתי אפשרי של מפעילי מעונות רבים, בעיקר בשני היבטים – מצבו הקשה של שוק תעסוקת המטפלות, והדרישה הבלתי הגיונית של רשות המיסים לשלם מע”מ רטרואקטיבית החל מ-2015.

ההשפעות המזיקות של המשקאות הממותקים: כל המספרים והנתונים

נציגי איחוד מעונות ארצי (א.מ.א) שהובילו את הדיון בשם מאות בעלי מעונות, שיתפו את חברי הוועדה בסיטואציה בה בעלי מעונות רבים לא רק שאינם מסוגלים לפתוח עוד מעונות שיענו על הצרכים הדחופים, אלא אף שוקלים לסגור מעונות קיימים, בשל העדר כוח אדם.

הנציגים זכו לגב וליווי מיוחד מחבר הוועדה, ח”כ עמית הלוי, שהוביל את הדיון בסוגיה ופירט את המשבר הנוכחי ואת מצבם הבלתי אפשרי של בעלי המעונות, ובעיקר, את החשש שאלפי ילדים קטנים יישארו ללא מעון ראוי ויפגעו גם ביכולת ההשתכרות של ההורים.

נושא נוסף שעמד על הפרק עסק בסובסידיות, כאשר על פי החוק, סובסידיה לגני ילדים פטורה מתשלום מע”מ, אולם ברשות המיסים הוחלט לאחרונה כי מעונות לא נחשבים גני ילדים מבחינה זו, ונעשה ניסיון לגבות תשלומי מע”מ רטרואקטיבית למשך שבע שנים אחורה.

נציגי א.מ.א הזכירו שכבר נערך דיון בנושא בוועדת כספים בזמנו, בשנת 2021, וכבר אז סוכמו הדברים עם ערן יעקב, מי שהיה כבר אז מנהל רשות המיסים, ובכל זאת הנושא לא עבר לביצוע עקב נפילת הממשלה בזמנו.

להערכתם, התעקשות בנושא תוביל לסגירת מאות מעונות נוספים ולהגדלת המחסור עבור כ-15 אלף ילדים נוספים.

מי שהוביל מתקפה חריפה היה ח”כ ינון אזולאי מש”ס, שגם ערך מספר פגישות עם ראשי א.מ.א ולמד את פרטי הבעיות לעומקן. “עד 2015 לא לקחתם ופתאום כן, אנחנו יודעים איך רשות המיסים עובדים, כשהם רואים חוליה חלשה הם קופצים ולוקחים משם”, זעם אזולאי. הוא הציע בסרקזם שהמדינה תנסה לפתוח את מעונות היום…

יו”ר הוועדה, ח”כ גפני, סיכם את הדיון: “ההתייחסות של כל ממשלות ישראל למעמדם של מעונות היום הוא מתחת לכל ביקורת, זה כתם על החברה הישראלית. קיימתי פה כבר דיונים ופניתי לערן יעקב ויוגב גרדוס על הנושא של המע”מ – אבל זה לא רק זה, זה ההתייחסות הכללית. אני מבקש להפסיק את הדרישה הזו, גם לגבי השכירויות לא יכול להיות המצב הנוכחי, והעיקר זה שכר המטפלות, השרים צריכים לחתום מיד ואני לא בטוח שאני שבע רצון ממה שהם יחתמו”.

באיחוד מעונות ארצי (א.מ.א) אומרים: “מודים ליו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני, ולשאר חברי הוועדה ובמיוחד לח”כ עמית הלוי ולח”כ ינון אזולאי, על ההתעניינות והאכפתיות שהפגינו, ועל ההבטחה לפתור את הסוגיות הכואבות על הצד הטוב ביותר. אנחנו מאמינים ומקווים כי כבר בתקציב הקרוב ממשלת ישראל תסדיר את ההיבטים הבעייתיים, כך שגם שוק המטפלות ישוב להיות אטרקטיבי דיו וגם מפעילי המעונות יהיו מסוגלים לנשום לרווחה ולפתוח מעונות נוספים לתועלת רבבות הורים ופעוטות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות