‘למה זרקתם אותנו עם מריצה למזבלה? אולי עשיתם טעות?’ • צפו

הפאנל של 'אזור בחירה' בהגשת ספי עובדיה בחדשות 13, בהשתתפות שרי רוט, אריאלה שטרנבך, אור לי בר לב, ברוך קרא ואביעד גליקמן - דן האם זרקו את החרדים מתחת לגלגלי האוטובוס, האם הימין מאוכזב מ'הריכוך' - ואולי הכל ספין?
חרדים 10
כ"ח אדר התשפ"ג / 21.03.2023 01:00

ספי עובדיה: שרי רוט, נתחיל איתך כי קצת זרקו אתכם החרדים מתחת לגלגלי האוטובוס. מה עם פסקת ההתגברות?

שרי רוט: קודם כל אני חוזרת מהכנסת ושם היה באמת מאד סוער. הליכודניקים כועסים, אמיתי. כאילו, זרקו אותם מתחת לגלגלי האוטובוס.

עכשיו, בקשר לחרדים. קודם כל שאלתי חלק מחברי הכנסת החרדים, בהמשך לשיחתנו בפאנל הקודם, האם אתם קשורים לרפורמה הזו? האם אתם חלק מזה? האם אתם בכלל רוצים אותה? מה שהם אומרים זה – פסקת התגברות, להציל את מה שאנחנו צריכים, בזה תם חלקנו בעניין.

ואז הלכתי לאנשים בכירים במחנה של השמאל-מרכז, שאלתי אותם: תגידו, מי יותר מפריע לכם – הימין הקיצוני, סמוטריץ’, בן גביר וחווארה וכל הדבר הזה, או החרדים? מה שהם אמרו לי, ואיך אמר לי מישהו בליכוד, לא יודעת אם הוא נחשב בכיר אבל גורם בליכוד – הם אמרו לך את זה בגלל שאת חרדית – אני לא יודעת, אבל מה שהם אמרו לי: יותר מפריע לנו הימין הקיצוני.

אמרתי להם, אז אם ככה, למה זרקתם אותנו למזבלה במריצה? אולי עשיתם טעות ויכול להיות שהיה כדאי לכם לחבק את החרדים ואז לא הייתם מקבלים את המוטציה הזאת?

ספי עובדיה: אני חושב שהם ניסו לעשות את זה, אבל זה לא ממש הצליח. אור-לי בר לב, את אחת ממובילות המחאה, פעילות המחאה, הרי שום דבר לא יספק אתכם, אתם הרי רוצים את הראש של נתניהו, לא מעניין אתכם כמה ירככו, לא מעניין על מה יוותרו.

אור-לי: המחאה הזו קמה בשל המהלך הדורסני שקוראים לו רפורמה והוא שם שקרי לניסיון הפיכה משטרית. לא אני אומרת את זה, אומרת את זה שורה של כלכלנים בכירים, אומרים את זה אנשי מערכת הבטחון לשעבר, אומרים את זה גם אנשים שנמצאים בתפקיד היום. הציבור לא מתבלבל מהניסיונות לעשות איזשהו שקר ולנסות להכפיש את המחאה הזאת. וצריך להגיד, הציבור גם לא מתבלבל מההצעה האחרונה ‘אלעק’ מהשם ריכוך. לא ריכוך אם כבר סיבון הציבור וסיכוך המציאות. הציבור מבין שגם ההצעה הזאת היא הפתח הראשון לדיקטטורה. שליטה פוליטית בשופטים תאפשר בהמשך את המשך הדיקטטורה.

ספי עובדיה: אריאלה, את מאוכזבת מהריכוך?

אריאלה שטרנבך: בתור מה אתה שואל אותי?

ספי עובדיה: יש לך עמדה, לא?

אריאלה: אני חושבת שאפשר לראות פה דבר מעניין. בתוך הליכוד עצמו אנחנו רואים מי שבעד, מי שנגד הריכוך הזה.

אביעד גליקמן: זה ספין.

אריאלה: זה לא ספין, אתם רואים מי בעד ומי נגד. ואני חושבת שאפשר לראות מזה דבר אחד, שגם בתוך הקואליציה בשביל להתחיל להגיע באמת לפשרה צריך להגיע להסכמה מאד רחבה כולל כל 4 שנים בחירות. וזה האיזון והבלם הטוב ביותר למשטר דמוקרטי שאת כל כך דואגת לו.

אור-לי: את חושבת שאזרח פעם ב-4 שנים יממש את זכותו הדמוקרטית ובכל השנים השלטון יעשה מה שהוא רוצה ללא בלמים?

אריאלה: לא, הוא יכול להגיע ולהפגין…

אור-לי: איפה בלמים?

אריאלה: הנה תראי מה קורה בתוך הקואליציה. בתוכה עצמה לא מגיעים להסכמות ויש מי שמתנגד וכל אחד רוצה משהו אחר.

אור-לי: אבל הם יכולים, אם הם רוצים, להעביר את זה… למרות הציבור.

ספי עובדיה: בואו נעשה קצת סדר כי אני לא בטוח שהציבור עד הסוף מבין מה רוצים ממנו, אמרו לו יש מתווה מינוי שופטים ועכשיו אומרים לו ‘זה רוכך’. ברוכי, תסביר בכמה מילים מה היה ומה רוכך.

ברוך קרא: עזוב, מה שהיה – היה פוליטי ‘על מלא’, כביכול, למנות הכול על ידי פוליטיקאים וה’ריכוך’ הוא שאומרים, אנחנו נמנה שני שופטים פוליטיים לחלוטין ומהשופט השלישי יהיה עם זכות וטו של האופוזיציה והשופט הרביעי עם זכות וטו של השופטים. זה קשקוש משום שממשלות לא מחזיקות הרבה מעמד, זה קשקוש משום שיו”ר ועדת הבחירות הוא שר המשפטים שהוא זה שמחליט מתי לכנס את הוועדה לבחירות שופטים.

אבל אני רוצה לומר משהו מרכזי: קודם כל, בעניין דמוקרטיה, שרי, אריאלה, דמוקרטיה היא לא רק קלפי, דמוקרטיה יש לה עוד מרכיבים. חלק מהמרכיבים זה הגנה על זכויות המיעוט…

שרי: אני המיעוט, ולא ראיתי שהגנו עלי עד היום…

ברוך קרא: חלק מהמרכיבים של דמוקרטיה זה חופש ביטוי, שוויון זכויות, יש הרבה מאד מרכיבים בדבר הזה שנקרא דמוקרטיה.

ספי עובדיה: שהם לא רק בחירות בקלפי.

ברוך קרא: עכשיו, יש מבחן מאד פשוט. ברגע שתהיה הקפאה, להבנתי, אני לא מנהיג המחאה, אבל ברגע שתהיה עצירה, שברגע הזה לא תהיה חקיקה ויהיה דיון במדינת ישראל, הלוואי, על חוקה, חוקה מוסכמת, באופן רחב.

אביעד גליקמן: בחצי משפט, בקשר למה ששרי אמרה, אני לא קונה את כל הבכי הזה בליכוד.

שרי: לא, לא, זה היה אמיתי. אני דיברתי עם ליכודניקים, אני נמצאת בקבוצות הליכוד, זה באמת אמיתי.

אביעד: בעיני, זה ספין אחד גדול, הם מקבלים את מה שהם רוצים…

שרי: לא, הם לא…

אביעד: מקבלים מינויים פוליטיים של שופטים, ושוב, אמרתי את זה בהתחלה, צריך להזכיר, הם מקבלים את הכוח לבחור נשיא! לבית המשפט העליון, וזה כוח משמעותי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות