“מעבר לכל דימיון”: הליכוד אישר מתווה בחירת השופטים – 4 התנגדו

בליכוד הביעו שביעות רצון: "החוק לא מאפשר השתלטות של הקואליציה או האופוזיציה על בית המשפט" ביטן הזהיר: "זו פעם אחרונה שלא מתייעצים איתנו" • דני דנון: "נשארנו עם נסיגה מפוארת ובלי שום הסכמות. חבל"
אריה ריבקינד
כ"ז אדר התשפ"ג / 20.03.2023 20:50

סיעת הליכוד אישרה הערב (שני) את המתווה החדש להרכב הוועדה לבחירת שופטים, שהציג יו”ר ועדת חוקה ח”כ שמחה רוטמן.

ההשפעות המזיקות של המשקאות הממותקים: כל המספרים והנתונים

נגד ההצעה הצביעו חברי הכנסת דני דנון, דודי אמסלם, משה סעדה ומשה פסל.

במהלך הדיון הסיעתי, השר אבי דיכטר מתח ביקורת על אופן קידום הרפורמה ותהה למה מלכתחילה הלכו על השליטה ב-3 הרשויות. הוא ביקש “לדחות לאחרי יום עצמאות. זו שעת אחדות. ימי חגים לפנינו”.

לעומתו הח”כים דנון, סעדה ומילביציקי התנגדו למתווה מהצד השני וטענו כי הוא רוכך יותר מדי.

חבר הכנסת דוד ביטן אמר במהלך ישיבת הסיעה כי יצביע בעד שינוי הוועדה לבחירת שופטים ברפורמה המשפטית – אבל הבהיר: “זו פעם אחרונה שלא מתייעצים איתנו”.

יריב לוין אמר במהלך הדיון בסיעת הליכוד: “מה שאנחנו עושים פה זה מעבר לכל דימיון, אף אחד לא חשב שנצליח לעשות את זה לפני כמה חודשים. זה מהלך שמסתכל שנים קדימה ובונה תשתית לדורות”.

בליכוד אמרו לאחר ההצבעה: “הסיעה הצביעה ברוב מחוץ בעד החוק שמחזיר את האיזון בוועדה לבחירת שופטים ומבטל את המצב הלא-דמוקרטי שבו השופטים ממנים את עצמם.

“שיטה זו שבה נציגי הציבור בוחרים שופטים נהוגה כמעט בכל הדמוקרטיות בעולם. הטענה שביטול המנגנון שבו השופטים ממנים את עצמם זה ׳קץ הדמוקרטיה׳ – משוללת יסוד. החוק לא מאפשר השתלטות של הקואליציה או האופוזיציה על בית המשפט, אלא מבטיח שיהיה גיוון בהרכב השופטים”.

חבר הכנסת דני דנון הסביר מדוע הצביע נגד המתווה. “מתווה? כן. פשרה? כן. התקפלות? לא ולא. מהרגע הראשון הבהרתי שאני תומך ברפורמה. העם נתן לנו מנדט ברור לבצע שינוי במערכת המשפט, ואמרתי שאתן לכך גב מלא. חשבתי שאפשר וצריך להתפשר למען רעיון האחדות, אבל להתפשר אין פירושו להתקפל.

“לצערי, אנו עדים בימים ובשבועות האחרונים להתנהלות לא טובה של הקואליציה, מתווים של שותפים בקואליציה שנשלפים באישון ליל, זיגזוג מ-0 ל-100 ומ-100 ל-0. לא נכון לוותר על נושאי ליבה כאשר אין הסכמה רחבה. ברור לכולם שהצעדים שלנו יובילו רק להחרפת המאבק והדה לגיטימציה לבחירת העם הדמוקרטית. אם המהלך היה מביא להסכמה רחבה היה נכון לשקול ויתורים מפליגים. כעת נשארנו עם נסיגה מפוארת ובלי שום הסכמות. חבל”.

גם סיעת הציונות הדתית אישרה פה אחד את מתווה החקיקה החדש.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות