ההצעה החדשה של רוטמן: זה “הריכוך” בוועדה למינוי שופטים

יו"ר ועדת חוקה עם הצעת פשרה חדשה לשיטת בחירת השופטים: שני מינויי שופטים לקואליציה, היתר בהסכמת האופוזיציה • הרכב ועדת הבחירה: שלושה שרים, שלושה ח"כי קואליציה, שני ח"כי אופוזיציה ושלושה שופטים • טלי גוטליב זועמת: בסופו של דבר רוטמן נכנע ונחלש באופן מביש
אריה ריבקינד
כ"ו אדר התשפ"ג / 19.03.2023 20:07

יו”ר ועדת החוקה, ח”כ שמחה רוטמן, הציע במהלך דיוני הוועדה הערב (ראשון) פשרה חדשה לשיטת בחירת השופטים לבית המשפט העליון.

ההשפעות המזיקות של המשקאות הממותקים: כל המספרים והנתונים

בחדשות 12 דווח, כי לפי ההצעה, שופט ימונה ברוב רגיל של 6 מ-11, עם רוב לקואליציה.

רוטמן מציע כי הרכב וועדת הבחירה יכלול: שלושה שרים, שלושה חברי קואליציה, שני חברי אופוזיציה ושלושה שופטים.

הריכוך מגיע, כאשר שני מינויים נוספים יחויבו בהסכמה של נציג מהשופטים ונציג מהאופוזיציה. כך, מוענק פתרון לחשש שהקואליציה תשתלט על בית המשפט העליון, ומצד שני עדיין מאפשרת לה שני מינויים משלה.

רוטמן פרסם את הצעתו לפני פגישת ראשי סיעות הקואליציה, שתעסוק בגיבוש מתווה מרוכך משמעותית של הרפורמה, באופן חד צדדי.

לפי ההצעה של רוטמן בכהונה הקרובה ימונו שני שופטים שמרניים, ושניים בהסכמת השופטים והאופוזיציה, קרי שופטי מרכז. בממשלת מרכז-שמאל, אם יהיו כאלה,  ימונו שני שופטים אקטיביסטיים ושניים שופטי מרכז.

כמו כן, על פי הצעת רוטמן, נשיא בית משפט העליון יבחר ברוב רגיל. המשמעות:  הקואליציה תוכל לבחור את הנשיא הבא לבדה.

טלי גוטליב זועמת: “לא אגיע יותר לוועדת החוקה”

לאחר שח”כ רוטמן פרסם הצעתו, חברת הכנסת טלי גוטליב זעמה בקבוצת הסיעה: “חברים יקרים מה נסגר? אנחנו מפלגת שלטון ורוטמן מציע מה שבא לו בוועדת חוקה?? אני לא בובה ולא פיון בוועדה הזו. רוטמן ניהל את הוועדה חודשיים ובסופו של דבר נכנע ונחלש באופן מביש. אני לא מגיעה יותר לוועדת חוקה בדיוני הרפורמה. אני נחרדת מגילוי החולשה של רוטמן. על מה נאבקנו אם לא על רוב בוועדה למינוי שופטים? תסלחו לי, אני פשוט מתביישת, זו נסיגה וכניעה לבושת כולנו”.

מארגני המחאה נגד הרפורמה דחו את ההצעה. “רוטמן מציע לבצע פיגוע בתוך בית המשפט העליון. להכניס לתוכו שופטים שפוטים שמחויבים לשלטון ולא לחוק. הוא עומד לגלות שעם ישראל לא מטומטם כמו שהוא חושב, נעמוד כחומה בצורה מול תכניות הזדון שלו להפוך את ישראל לדיקטטורה”.

התנועה למשילות ודמוקרטיה מסרה מנגד: “אנו רואים בחומרה את הויתור על הדרישה הבסיסית ביותר והיא מינוי שופטים על ידי נבחרי הציבור ללא יכולת וטו של שופטים. ההצעה החדשה שמעניקה זכות וטו על מינוי שופטים לבית המשפט העליון החל מהמינוי השלישי, לא מקובלת. בעוד שניתן להכיל דרישת רוב של שבעה במינוי שופטים לביהמ”ש העליון, שתחייב את תמיכת נציג השופטים או את תמיכת נציג האופוזיציה, לא ניתן לקבל דרישה שתחייב בכל מחיר תמיכה של נציג השופטים, שכן מדובר בהשארת זכות הוטו בידי השופטים”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תחילת המפלה של הימין
    19/03/2023 20:31
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. ימין חלש פחדן גמור

  2. מאוד מקווה שזו העז של רוטמן
    19/03/2023 21:06
    גון
  3. אחרת, בושה וחרפה!!
    המחנה הלאומי חייב לצאת ולהפגין נוכחות מסיבית ברחובות ומול כל גורמי השמאל
    למרר להם את החיים
    להתעמת עם האנרכיסטים