בג”ץ לבן גביר: אתה מנוע מלתת הנחיות מבצעיות בנוגע להפגנות

אריה ריבקינד
|
כ"ו אדר התשפ"ג / 19.03.2023 15:30
השופט יצחק עמית דוחה את הבקשה לצו-ביניים נגד התערבות השר בן גביר בעבודת המשטרה – אך העיר: השר אינו רשאי לתת הנחיות קונקרטיות באירועים פרטניים – וביתר שאת לגבי הפגנות נגד השלטון • ועדת השרים אישרה את הצעת מקלב לחייב המשטרה לתעד כל שימוש במכת”זית

בג”ץ קבע היום (ראשון) כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מנוע מלתת הנחיות מבצעיות למשטרה בנוגע להפגנות, כולל כאלה שנוגעות לדרכי שימוש בכוח, אמצעים לפיזור הפגנות, תנאי עריכת ההפגנות ועוד.

ההשפעות המזיקות של המשקאות הממותקים: כל המספרים והנתונים

בכך אימץ בג”ץ את עמדת היועצת המשפטית לממשלה, לפיה אזכור מדיניות השר בזמן שאירוע מבצעי מתנהל עלול להתפרש כהנחיה מבצעית – שלשר אסור לתת, במיוחד כשמדובר במחאות נגד השלטון שהוא חלק ממנו.

השופט יצחק עמית דחה את הבקשה לצו ביניים שהגישה האגודה לזכויות האזרח נגד התערבות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בעבודת המשטרה – אך העיר:  “אין השר רשאי ליתן הנחיות מבצעיות בדבר הדרכים ליישום מדיניותו, אופן השימוש בכוח באירוע כזה או אחר, דרכי השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, התנאים הנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע וכיו”ב.

“על מנת למנוע מחלוקות בעתיד, הרי שגם ‘אזכור’ של המדיניות במהלך אירוע מבצעי קונקרטי, שעה שזה עודנו מתנהל, עלול להתפרש כהנחיה אופרטיבית. על השר להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, בין במישרין ובין בעקיפין, והדברים נכונים במיוחד לגבי מחאות והפגנות כנגד השלטון”.

שר המורשת הרב עמיחי אליהו הגיב: “‏החלטת בג”ץ שלא לאפשר לשר בן גביר להתוות מדיניות למשטרת ישראל ולפקח על יישומה, מוכיחה ומזכירה לנו כמה חשובה הרפורמה המשפטית. זו לא דמוקרטיה!

“עצמאות מערכת המשפט חשובה, אך לא פחות מכך חשוב ליצור איזונים ובלמים, העם בחר משילות, וזה מה שהוא יקבל”.

תיעוד המכת”זית

החלטת בג”ץ מגיעה לאחר שוועדת שרים לחקיקה אישרה הבוקר את הצעת החוק של הוועדה לביטחון פנים של הכנסת, המחייבת את משטרת ישראל לתעד את פעילות המכת”זיות, זאת לאחר מקרים רבים בהם עוברי אורח תמימים נפגעו כתוצאה מהפעלת המכת”זיות שלא על פי הנהלים.

את ההצעה יזם בכנסת הקודמת סגן השר אורי מקלב בהיותו חבר כנסת. עם מינויו לסגן השר לפיתוח חרדי בממשלה הנוכחית, המשיך לקדם את החוק חבר הכנסת  משה גפני.

הצעת החוק מבקשת לקבוע, כי בכל פעולת מכת”זית משטרתית יתועד פעילותה בכדי לבחון את התנהלות השוטרים.

יצויין, כי למרות שנהלי המשטרה מסדירים את הפעלת המכת”זית באופן מידתי כדי לא לפגוע בחפים מפשע, מתלונות רבות שהגיעו אל לשכת מקלב עולה כי במקרים רבים השוטרים לא פועלים בהתאם לנהלים ופוגעים פגיעה קשה ובלתי מידתית במפגינים ובעוברי אורח בלתי מעורבים, שעברו לתומם ברחוב, ובמקרים רבים אף בקשישים וילדים – בניגוד לנוהל המשטרתי.

בנוסף, במקרים רבים המשטרה משתמשת בנוזל עם ריח רע – ‘בואש’, שמותז בניגוד להנחיות גם לעבר בתים וחצרות, כאשר הריח נותר באוויר במשך ימים רבים ופוגע באלפי תושבים חפים מפשע.

הצעת חוק זו מבקשת לקבוע בחוק שבכל הפעלת מכת”זית, תופעל באופן אוטומטי מצלמת וידאו שתתעד את פעולת ההתזה. זאת בכדי שאדם שטוען כי ניזוק מהפעלת המכת”זית, יוכל לדרוש מהמשטרה את צילום הוידאו, כך שבמקרה בו המשטרה לא פעלה כדין, יהיה ניתן להגיש תלונה למח”ש וכן תביעת נזיקין לבית המשפט.

אל הצעת החוק הצטרפו חברי כנסת רבים, והיא אושרה הבוקר להמשך הליכי החקיקה בכנסת.

השר איתמר בן גביר טען, כי ההחלטה הועברה חרף התנגדותם של גורמים במשטרה, שהעלו בעיקר התנגדויות טכניות. “אני מעניק למשטרה את הגיבוי המלא לצורך אכיפת החוק ומלחמה באנרכיזם. ההחלטה הזו תתן למשטרה את האפשרות לשמור על שמה הטוב ולהוכיח כי השתמשה בכלים הללו כנגד מפירי חוק בלבד”, אמר.