בן גביר לראשי הקואליציה: ‘לפטר היועמ”שית, היא יו”ר אופוזיציה’

אריה ריבקינד
|
כ"ג אדר התשפ"ג / 16.03.2023 20:17
השר לביטחון לאומי טוען במכתבו כי גלי בהרב-מיארה מתפקדת כראש האופוזיציה בפועל, מסכלת כל חוק של הממשלה – ותמנע גם את העברת הרפורמה המשפטית • ”אני מודע לקושי המשפטי בפיטוריה, אולם הנזק אותו מייצרת היועצת בכל יום שהיא נותרת בתפקידה, גדול לעין ערוך”

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שיגר הערב (חמישי) פנייה דחופה לחברי הקואליציה, ראש הממשלה, השרים וחברי הכנסת, בדרישה להתחיל מיד בהליכים לפיטורי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, שמונתה לתפקיד על ידי הממשלה הקודמת.

ההשפעות המזיקות של המשקאות הממותקים: כל המספרים והנתונים

בן גביר מזכיר כי בהרב-מיארה מונתה על אף אזהרתו המפורשת של השופט אשר גרוניס, יו”ר ועדת האיתור, כי היא “איננה כשירה לכהן בתפקיד”.

המכתב המלא:

1. אני פונה אליכם לאחר תקופת מחשבה ארוכה, בה התבלטתי רבות אודות המשך כהונתה של היועצת המשפטית לממשלה, הגב’ גלי בהרב-מיהרה.

2.     עוד בטרם השבעת הממשלה, עלה בלב כולנו חשש כבד מפני היועמ”שית, שמונתה בנסיבות תמוהות על ידי הממשלה הקודמת, על אף אזהרתו המפורשת של כב’ השופט גרוניס יו”ר ועדת האיתור, כי היא “איננה כשירה לכהן בתפקיד”.

3.     חשש זה התעצם על רקע התנהלות בעייתית, בשורת החלטות בהם גיבתה היועצת התנהלות בלתי חוקית של הממשלה הקודמת, כמו אישור הסכם מדיני הכולל ויתורים טריטוריאליים ללא אישור הכנסת, מינוי רמטכ”ל במחטף ערב בחירות (ויש לי הערכה רבה לרמטכ”ל הנבחר – ואני מניח שגם אנו היינו בוחרים ברמטכ”ל זה),  ועד לניסיון מינוי השופט מזוז למינוי קבוע כיו”ר הועדה למינוי בכירים בערב בחירות, צעד כה קיצוני ותמוה, שאף בג”צ נאלץ לפוסלו.

4.     עם הקמת הממשלה החדשה, ומתוך תקווה כי היועמ”שית תבין כי השלטון התחלף ותפסיק לקבל הוראות הפעלה מהשלטון הקודם, החלטנו  שלא לעסוק בפיטוריה, ואף לתת לה צ’אנס לקיים יחסי עבודה תקינים.

5.     ואולם, מיום ליום מתברר, כי התנהלותה הלעומתית גוברת מרגע לרגע, כאשר נכון לעכשיו מתפקדת הגב’ בהרב-מיהרה כיושבת ראש האופוזיציה בפועל.

6.     המצב הנתון הינו, כי יחס היועמ”שית בכל הקשור לממשלה, לעומד בראשה, לשריה, ואף לחברי הקואליציה כולם, היינו שלילה אוטומטית לכל החלטה, הצעת חוק, של הממשלה ו/או הנוגעים אליה.

7.     כך לדוגמא היועצת התנגדה לתיקון פקודת המשטרה יום למחרת שהצעה זו פורסמה אפילו מבלי שיתקיים שיח בנינו, לאחר שהתלוננו “הואילה בטובה” להזמין אותנו לפגישות “פשרה” עם אנשיה, אך בסיומם תמיד יצא נוסח יותר חריף,  עשתה ככל אשר היא יכלה כדי לעכב את איטום בית המחבל בנוה יעקב (מן ההגינות לציין כי מאוחר יותר  טענה כי גורמי הביטחון הם אלה שעיכבו העניין), מתנגדת לעונשי מינימום לגובי פרוטקשן, לקנסות מנהליים למחזיקי בתים שבביתם נמצא נשק לא חוקי, מתנגדת לסגר במזרח ירושלים, מערימה קשיים על שיתוף שב”כ במלחמה במשפחות פשע, וקשיים על שימוש באמצעים מנהליים נגד אותם עבריינים, התנגדה לעונש מוות למחבלים וחסינות לחיילי צה”ל ובעצם לכל דבר אשר אנו מציעים כאשר בדרך הכלל על התנגדויות אלה אנו שומעים בכלי התקשורת.

8.     השיא היה ביום שישי האחרון, עת התבשרתי מכלי התקשורת כי הגברת ביהרב מיארה הקפיאה החלטה שלי להעביר את עמי אשד מתפקידו במחוז תל אביב לאגף ההדרכה במשטרה שעה שהדבר נעשה במסגרת סבב עליו המליץ המפכ”ל רב ניצב קובי שבתאי.

9.     הגברת לא מצאה לנכון אפילו לא לרגע אחד, לשוחח איתי ולבקש את התייחסותי טרם שימושה בצעד כה חריג וספק אם חוקי, כאשר למעשה היא החליטה החלטה מנהלית ללא כל בקשת תגובה מהגורם הנפגע ואם לא די בכך, היא מסרבת לאפשר לי לייצג את עצמי בפני בג”צ כאשר היא מציגה כביכול את עמדתי אולם לא מאפשרת לי לבטא אותה.

10.   התנהלות חמורה זו מגיעה ללא שמץ של התנהלות תקינה מצידה ולו למראית עין. כך למשל, החליטה היועמ”שית על ביטול החלטותיי, קבעה פומבית שמדובר בשיקולים זרים, זאת ללא שהחליפה עימי מילה, ואת חוות דעתה גיליתי בתקשורת.

11.   זהו אינו המקרה היחיד. כך גם שר המשפטים לוין המופקד על משרד המשפטים, גילה כי המשרד עליו הוא מופקד הוציא חוו”ד הנוגעת אליו ולהצעותיו, ללא שהיה לו שמץ של מושג בנושא.

12.   התנהלותה של היועצת פוגעת לא רק במשילות ובסמכויותיו של שלטון נבחר במדינה דמוקרטית, אלא גם ביכולת השרים לממש את המדיניות שלשמה נבחרו.

13.   אותה יועצת גם מנעה ממני לייצג את עצמי בבקשת ארגוני השמאל ליתן צו ביניים שבו ייאסר עלי להתעסק בהתנהלות האנרכיסטית, ובתגובה שהגישה בשמי טענה שאין לי סמכות להתערב בקביעת מדיניות בטיפול באנרכיסטים שחוסמים מדי שבוע את נתיבי איילון, זאת על אף שהתיקון לפקודת המשטרה שהעברנו מאפשר לי להכתיב מדיניות גם בנושאים אלו.

14.   אין ספק, כי גם בסיום חקיקה הרפורמה המשפטית, כאשר תבוא עתירה – מופרכת וחסרת יסוד ככל שתהא – לפסול חוק יסוד של הכנסת, הנוגע במישרין לבית המשפט, תגיב היועמ”שית על אוטומט כי יש לפסול את באופן חסר תקדים וחסר יסוד, חוק יסוד של הרשות המכוננת, ותסרב לאפשר לנו לייצג את עצמנו בבג”צ.

15.   על פי ועדת שמגר נקבע כי הסמכות להפסקת כהונה תהיה בידי הממשלה בהתייעצות עם הוועדה והממשלה רשאית להפעילה בנסיבות מסויימות ובהן “קיימים חילוקי דעות בין הממשלה לבין היועץ המשפטי הראשי, היוצרים מצב בו נמנע שיתוף פעולה יעיל”.

16.   אני מודע לקושי המשפטי בפיטוריה, אולם הנזק אותו מייצרת היועצת בכל יום שהיא נותרת בתפקידה, גדול לעין ערוך.

17.   בנסיבות אלה נדמה לי שיהיה נכון לפתוח בתהליך של פיטורי היועצת המשפטית לממשלה ולהחזיר את אמון הציבור למוסד זה.