“חד צדדית, מוטה”: נתניהו וראשי הקואליציה נגד הצעת הנשיא הרצוג

לאחר הצגת מתווה הנשיא: בקואליציה נדהמו ודחו אותו • השר סמוטריץ': מדובר במתווה לשינוי תוצאות הבחירות • השר קרעי: "כבוד הנשיא, מתווה העם נקבע לפני 4 חודשים בדיוק. אנחנו על זה" • רגב: "נראה שאת המתווה הכתיבה חיות לנשיא, זלזול באינטליגנציה של הציבור"
אריה ריבקינד
כ"ג אדר התשפ"ג / 15.03.2023 22:26

ראש הממשלה בנימין נתניהו  דחה הערב (רביעי) את המתווה שהציג נשיא המדינה יצחק הרצוג לרפורמה המשפטית.

ההשפעות המזיקות של המשקאות הממותקים: כל המספרים והנתונים

טרם עלייתו למטוס, לקראת צאתו לברלין, אמר נתניהו: “אני חושב שכל ניסיון להגיע להסכמה ולהידברות בוודאי הוא ראוי ועל כן נציגי הקואליציה הלכו ונדברו עם הנשיא פעם אחר פעם, בעוד שנציגי האופוזיציה לא מוכנים להתדיינות אפילו.

“לצערי, הדברים שאמר הנשיא לא הוסכמו על ידי הקואליציה וסעיפים מרכזיים במתווה שהציג רק מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים את האיזון הנדרש בין הרשויות בישראל. זו האמת המצערת”.

בהודעה משותפת של ראשי סיעות הקואליציה נאמר: “הצעתו של נשיא המדינה פירושה ביטול מוחלט של השינויים הדרושים במערכת המשפט. היא חד צדדית, מוטה ולא מקובלת.

“ההצעה מתעלמת מבעיות השורש שהוצגו על ידי הנשיא בנאומו הראשון ואף מחריפה אותן.

“כל ראשי מפלגות הקואליציה וחברי מפלגות המחנה הלאומי מאוחדים כדי להביא מתווה טוב לאיזון אחראי בין רשויות השלטון”.

יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה דוחה את המתווה: “אני מעריך את הנשיא ואת המאמצים שהשקיע כדי לנסות ולהגיע למתווה מוסכם. לצערי, המתווה שהוצג הערב אינו נותן מענה לתחלואי מערכת היחסים שבין הרשות השופטת לבין הכנסת והממשלה.

“יש לנו מחויבות כלפי הריבון (העם). יש לנו מחויבות כלפי הדמוקרטיה, שלטון העם. הכנסת – היא המייצגת נאמנה את רצון העם – והיא תכריע. אם ניתן, בהסכמה רחבה, ואם לא – ברוב קולות”.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ מתח ביקורת על מתווה הפשרה שהציג נשיא המדינה: “יש לי כבוד גדול לנשיא המדינה, אבל מתווה לשינוי תוצאות הבחירות, שמנציח את שלטון המשפטנים הלא דמוקרטי ומקבל את כל הנחות מתנגדי הרפורמה, לא יכול להיות בסיס לפשרה גם אם מישהו מכנה אותו בשם המכובס ‘מתווה העם’. העם אמר את דברו בבחירות האחרונות וזו חייבת להיות נקודת המוצא של כל דיון”.

בציוץ בטוויטר כתב: “יש בי תקווה שתכף תצא הודעה מבית הנשיא על שקרתה תקלה והוא הציג בטעות את ניירות העמדה ששלחו לו הנשיאה חיות והמכון הישראלי לדמוקרטיה במקום את המתווה המאוזן שאני יודע שהוא רצה לקדם בימים האחרונים. אם לא תצא הודעה כזו אז הנשיא ביצע פניית פרסה חדה שמאלה, נכנע לאיומים ומעניק פרס לאלימות.”

השר יואב קיש הגיב על המתווה, בשם הליכוד: “כל ניסיון להגיע להסכמה הוא ראוי, אך במשך שבועות שנציגי הקואליציה קיימו הדברות עם הנשיא נציגי האופוזיציה סרבו לקיים התדיינות כלשהיא. המתווה שהציג הנשיא אמנם התייחס לנושאים ברפורמה, אך לצערינו הוא כולל סעיפים מרכזיים שרק מנציחים את המצב הקיים ואינם מייצרים את האיזון המינימלי הדרוש בין הרשויות”.

השרה מירי רגב: “מתווה הנשיא? מתווה הנשיאה! נראה שאת המתווה הכתיבה הנשיאה לנשיא המדינה. המתווה הוא זלזול באינטליגנציה של הציבור. זהו מתווה שלוקח צד ברור, נגד העם והריבון. האמת שציפיתי למשהו יותר רציני”.

ח”כ טלי גוטליב על מתווה הנשיא: “רוב לאופוזיציה בוועדה למינוי שופטים. כבר עדיף להפסיד בבחירות”.

השר שלמה קרעי: “כבוד הנשיא, מתווה העם נקבע לפני ארבעה חודשים בדיוק. אנחנו על זה”.

מזכיר הממשלה עו”ד יוסי פוקס הגיב למתווה הנשיא הרצוג: “למען הסר ספק, מתווה הנשיא הוא מתווה חד צדדי של הנשיא ולא מתווה שהוסכם בדרך כלשהי על ידי גורם כלשהו בקואליציה”.

סגנית השר מיכל וולדיגר נגד מתווה הנשיא: ”זה לא מתווה העם ובטח לא מתווה פשרה”.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: “הבטחנו רפורמה, לא הנצחה של המצב הקיים”.

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף בטוויטר: “‏אני מכיר את נשיא המדינה. הוא רחוק מלהיות טיפש. כשהוא מציג מתווה שמשמר את המצב הקיים ואולי אף מרע אותו, הוא לא חשב לרגע שזה מתווה פשרה ריאלי, בטח לא ״מתווה העם״. אז מה הוא רצה להשיג? משאיר לכם..”

תגובת תנועת רגבים: “למרבה הצער, נוכחנו לראות כי הצעת הנשיא הרצוג רומסת את רצון הבוחר תחת גלגלי המכבש של האליטה השמאלנית. לא מדובר ב’מתווה העם’ – מדובר במתווה יו”ר מפלגת העבודה שאינו מותיר זכר לרפורמה שנועדה להשיב את הדמוקרטיה למדינת ישראל.

“הצעת הנשיא כל כולה נסיון לקיבוע הדיקטטורה הקיימת היום. כבוד הנשיא: גם לרוב העם מגיע לחיות בדמוקרטיה!”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות