נשיא המדינה יצחק הרצוג הציג הערב (רביעי) את המתווה שלו לרפורמה המשפטית.
ההשפעות המזיקות של המשקאות הממותקים: כל המספרים והנתונים
עיקרי המתווה
הוועדה לבחירות שופטים
הוועדה תכלול 11 חברים, 4 מהם יהיו חברי קואליציה, 2 יהיו חברי אופוזיציה, בנוסף יהיו 3 שופטים ו-2 נציגי ציבור שימנה שר המשפטים בהסכמת נשיאת ביהמ”ש העליון. לא יהיה וטו לשופטים אבל גם לא רוב לקואליציה. פסילת חוקים תתבצע רק ברוב של 7 מ-11 שופטים.
חקיקת חוקי יסוד
- יחוקק חוק יסוד: החקיקה
- חוק יסוד יתקבל בארבע קריאות במליאת הכנסת
- שלוש הקריאות: בראשונה יידרש רוב של 61, בקריאה הרביעית יידרשו 80 חברי כנסת שיתמכו, בכנסת עוקבת – 70 חברי כנסת
- הוראות בעניין בחירות – ברוב של 80 חברי הכנסת בכל ארבע הקריאות
- חוקי יסוד קיימים ישוריינו
ביקורת שיפוטית
- ביקורת שיפוטית על חוקים בהרכב מורחב של 11 שופטים ברוב של שני שלישים
- אין ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד
- יגובש מתווה מוסכם לשירות צבאי או לשירות לאומי אזרחי, שיחוקק כחוק יסוד ויהיה חסין מביקורת שיפוטית
- ביקורת שיפוטית חוקתית תוסיף לחול על מלוא היקף הזכויות הנגזרות מהזכות לכבוד האדם
עיגון זכויות
- יעוגנו בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו הזכות לשוויון ואיסור הפליה; הזכות לחופש הביטוי,
הדעה, ההפגנה והאספה, ובמקביל, יותנע מהלך חוקתי רחב בשיתוף ציבור בבית הנשיא לגיבוש
והשלמה של מגילת זכויות יסוד מקיפה, בהסכמה רחבה
סבירות
- ביטול עילת הסבירות ביחס להחלטות הממשלה במליאתה, בענייני מדיניות ומינויים לשרים
- צמצום עילת הסבירות להחלטות של שרים בענייני מדיניות
- הלכת הסבירות תמשיך לחול ביחס ליתר רשויות המדינה ורשויות ציבוריות אחרות.
מעמד יועצים משפטיים
- מינוי יועצים משפטיים לתקופת של 1 שנים בדרך של מכרז כנהוג היום
- אפשרות להעברת יועץ משפטי מתפקידו אם קיימים בינו לבין השר חילוקי דעות מהותיים ומתמשכים המונעים שיתוף פעולה יעיל ביניהם, בכפוף לאישור ועדה מיוחדת
- חוות דעתם של היועץ המשפטי לממשלה ושל היועצים המשפטיים מחייבת
- שר יהיה זכאי לקבל ייצוג משפטי נפרד בפני ערכאות השיפוט
תוכנית רב-שנתית להפחתת העומס במערכת המשפט
- במטרה לייעל את עבודת מערכת בתי המשפט, להקל על העומס השיפוטי ולשפר את השירות הניתן לאזרח, יוספו מאות תקנים שיפוטיים.
- תאומץ תוכנית רב-שנתית להפחתת העומס במערכת המשפט בכפוף לעבודת מטה שתיערך בהנהלת בתי המשפט, לשיפור השירות הניתן לאזרח ולהפחתת העומס במערכת המשפט, ותיקבע תקינה מתאימה לשם כך.
כידוע, חשבתי שמתווה הנשיא הוא הדרך. אבל זה לא מתווה הנשיא אלא מתווה המכון לדמוקרטיה
אף ימני לא יכול לקבל מתווה שבו אין התגברות, יש סניוריטי, נותרת הסמכות הדיקטטורית של יועמשים, נותרת השליטה האבסולוטית של האקטיביסטים במינוי שופטים.
אם נתניהו שקל להסכים לזה אז באמת משהו קרה לו
— עמית סגל Amit Segal (@amit_segal) March 15, 2023