ציר חיסול כהנא: התקנה שתאפשר לרבני הערים להמשיך בתפקידם

ארבעה חודשים לפני בחירת הרבנים הראשיים: השר לשירותי דת פרסם טיוטת תקנות שתאפשר להאריך לרבני ערים להמשיך בתפקידם ולא לפרוש • השר הצהיר כי מטרתו לשנות את יוזמתו של קודמו, מתן כהנא - שקצב את כהונת רבני ערים לעשור בלבד
חרדים 10
כ"א אדר התשפ"ג / 14.03.2023 01:56

השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי, מבקש בצעד חריג להאריך את כהונתם של רבני ערים בחצי שנה, זאת כצעד ראשון מתוך תכנית לבטל את אחת היוזמות המשמעותיות של קודמו בתפקיד ח”כ מתן כהנא.

ההשפעות המזיקות של המשקאות הממותקים: כל המספרים והנתונים

במהלך כהונת הממשלה הקודמת, חתם השר דאז כהנא על תקנות למינוי רבני ערים, במסגרתם לראשונה יכהנו רבני ערים לתקופה של עשור ולא לכל חייהם או עד פרישתם לגמלאות, כפי שהיה עד כה.

על פי התקנות של כהנא, קדנציה תהיה למשך עשור או עד לגיל שבעים.

אלא שהשנה היא שנת בחירות לתפקידי הרבנות הראשית, ויש צורך בכמה שיותר רבני ערים מכהנים. כבר כעת יש ערים רבות שבהן אין רב עיר, וישנם מספר רבנים שעומדים על פי התקנות של כהנא לפני פרישה. בין הרבנים: הרב יוסף שיינין מאשדוד, הרב משה הדיה מאילת, הרב יוסף אלבו מערד, הרב דוד צדקה מפרדס חנה-כרכור, הרב משה טוביאס מקדימה צורן, הרב צפניה דרורי מקרית שמונה, הרב יהודה וולפא מראשון לציון והרב יצחק פרץ מרעננה – כולם מעל גיל פרישה וחלקם אף בשנות ה-90 לחייהם.

לפי דיווח ב’ישראל היום’, במשרד לשירותי דת פרסמו טיוטה של התקנות לבחירת רבני ערים, שבה מבקש השר מלכיאלי לדחות את המשך יישומן של תקנותיו של כהנא לפרק זמן של שישה חודשים, “וזאת על מנת לאפשר לשר לשירותי דת לבחון את האפשרות לקידום תיקוני חקיקה בכל הנוגע לתקנות אלו, ובכלל זה את תיקונה של הוראת המעבר”.

בדברי ההסבר נכתב: “בערים שונות ברחבי ישראל מכהנים רבני עיר שמשך כהונתם עתיד לפגוע בחודשים הקרובים מטעמים שבגיל. לאחר בחינה ראשונית של התקנות, החליט השר מלכיאלי כי הוא מעוניין לקדם תיקונים שונים ביחס לתקנות אלו, שהותקנו בעת כהונתה של הממשלה הקודמת. על מנת לאפשר בידו להשלים את עבודת המטה בעניין מבקש השר לדחות את המשך יישומה של הוראת המעבר האמורה לפרק זמן של שישה חודשים”.

השר מלכיאלי מבקש לאפשר לרבני ערים שאמורים היו לפרוש בחודשים הקרובים להמשיך לכהן לתקופה של שנה ושישה חודשים מהמועד הקובע. בנוסף, רבני ערים שנבחרו לפי התקנות הקודמות, שאמורים לפרוש בגיל 70, יקבלו הארכה של שישה חודשים. אלו שאמורים לפרוש בגיל 75 על פי תקנות שנקבעו בשנות ה-70, יוכלו לקבל הארכה לתקופה של ארבע שנים ושישה חודשים.

השר לשירותי דת לשעבר מתן כהנא אמר ל’ישראל היום’: ״ההחלטה של השר מלכיאלי אינה משרתת את טובת הציבור. לרבני ערים זכויות רבות אל מול הציבור אותו הם שרתו במשך שנים ארוכות וטובות. אך עם זאת, ישנו גיל שאפשר וצריך להעביר את המושכות לדור הרבנים הבא.החלטת השר מלכיאלי נובעת משיקולים פוליטיים צרים, שכל מטרתם להשפיע על בחירת הרב הראשי לישראל ואין זה לטובת הציבור.״

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות