המחקר שאולי ידאיג אתכם: שתיית תה ירוק עלולה לגרום נזק לכבד

שני מטופלים שנפגעו בכבד הביאו את ביה"ח קפלן לחקור את הנושא • נמצאו 100 מקרים דומים בעולם • הסיבה: הרעלנים הבוטניים הקיימים בצמח • החוקר: "תופעה נדירה, צריכה מוגברת היא מסוכנת יותר"
חרדים 10
כ' אדר התשפ"ג / 13.03.2023 10:22

התה של הבוקר עשוי להיות מסוכן? מחקר שנערך לאחרונה בביה”ח קפלן שברחובות מצא כי צריכת תה ירוק עלולה לגרום נזק משמעותי לכבד, עד כדי צורך בהשתלה, ובמקרים מסוימים אף גורמת למוות.

ההשפעות המזיקות של המשקאות הממותקים: כל המספרים והנתונים

לפי דיווח של מיטל יסעור בית-אור, הכתבת לענייני בריאות של ‘ישראל היום’, המחקר יצא לדרך לאחר שבבית החולים טיפלו בשני מקרים של פגיעה בכבד.

הראשון – של צעיר בן 23, שנהג לשתות בין שלוש לארבע כוסות תה ירוק ביום. בתוך שבועות ספורים מצבו הידרדר, והוא נאלץ לעבור השתלת כבד. במקרה אחר, חולה סבלה מכשל בכבד, ולאחר בירור מקיף וביופסיה התברר שהיא שתתה תה ירוק.

בקפלן הנחו אותה להפסיק לשתות את המשקה, והכבד שלה התאושש באופן ספונטני.

בעקבות שני המקרים הללו, אספו בבית החולים 100 מקרים מתועדים של דלקת בכבד כתוצאה מצריכת תה ירוק. הדלק נגרמת מתגובה מטבולית לרעלנים הבוטניים הקיימים בצמח התה. כמו כן, במקרים מסוימים צריכה מוגברת הובילה לאי־ספיקת כבד, בעיקר אצל נשים.

במחקר נכתב, כי לא ברור בדיוק אילו מרכיבים של התה גורמים לנזק כבדי, ויש מספר רב של תרכובות ממדינות שונות. אולם ברור שאצל אנשים מסוימים תה ירוק, בשילוב עם תרופות ועשבים אחרים, עלול להוביל למחלת כבד קשה.

עוד צוין במחקר,  כי ההחלמה של הכבד עשויה להימשך עד חודשיים.

פרופ’ סטיבן מלניק, מומחה בגסטרואנטרולוגיה וברפואה פנימית במרכז הרפואי קפלן, ומי שערך את המחקר, אומר: “תה ירוק גורם גם לדברים טובים, כמו ירידה במשקל, אך יש אנשים שרגישים אליו ואנחנו לא יודעים לזהות מראש מיהם. בקרב אנשים עם רגישות יתר, הגוף מגיב לתה ירוק ומייצר כימיקלים בשם ציטוקינים, שבכמות מופרזת יכולים לפגוע בכבד”.

וכיצד תוכלו לזהות רגישות?

“מי שצורך בקביעות תה ירוק ומרגיש חולשה, לצד שתן כהה, צואה לבנה או גרד, אלו סימנים לכך שצריך להפסיק לצרוך תה ירוק ושכדאי לגשת לרופא”, מסביר פרופ’ מלניק.

לדבריו, התופעה של פגיעה בכבד נדירה מאוד ועשויה להופיע באחד ל־10,000 צרכני תה ירוק. שיעור המקרים עולה ככל שמדובר בצריכה מוגברת יותר. “חשוב לציין שדלקת בכבד ואי־ספיקת כבד כתוצאה מצריכת תה ירוק הן נדירות. נוסף על כך, קשה מאוד לאבחן קשר ישיר בין הצריכה לבין הפגיעה בכבד”, אומר החוקר.

פרופ’ מלניק מציין כי המחקר הוא דוגמה לכך ש”אנשים שצורכים את המוצרים הללו צריכים להיות ערים לאפשרות של סיבוכים, ולהתייעץ עם רופא המשפחה אם מופיעים אצלם תסמינים חשודים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות