כבר השבוע: קריאה ראשונה לחוק ההתגברות • ומה עם יתר החוקים?

בכירים בממשלה מדגישים שאין שום אפשרות לעצירת החקיקה: "אסור לנו להתקפל. אין עם מי לדבר. זה אירוע חד צדדי. כל הדיבורים על הידברות מיותרים" • הבעיה העיקרית:: לוח זמנים קצר ולחוץ
חרדים 10
כ' אדר התשפ"ג / 13.03.2023 01:14

אומנם הנשיא יצחק הרצוג צפוי להציג השבוע את מתווה הפשרה שלו על הרפורמה המשפטית, אך בקואליציה שואפים להספיק להעביר את החוקים עוד לפני הפגרה.

עם זאת, הקואליציה שוקלת להתחיל בקרוב בריכוך הרפורמה – באופן חד צדדי, גם בלי הידברות והסכמות עם האופוזיציה.

יהודה שלזינגר ציטט ב’ישראל היום’ בכירים בממשלה שאמרו: “אין עם מי לדבר. זה אירוע חד צדדי. כל הדיבורים על הידברות מיותרים. אין לאף אחד באופוזיציה אינטרס להפסיק את המחאה, הם רוצים להפיל את הממשלה. גם אם הם היו רוצים להתקפל, הם לא יכולים בגלל הלחץ שיקבלו ממארגני המחאה. אנחנו צריכים לעשות את זה לבד. צריכים להתכנס כל ראשי המפלגות בחדר אחד, להחליט איזה מתווה אנחנו מקבלים ולהריץ אותו”.

לדבריהם, אין שום אפשרות לעצירת החקיקה: “אסור לנו להתקפל, אי אפשר להראות שבגלל לחץ לא נקיים מה שהבטחנו. אסור לצאת מהמושב הזה בלי לחוקק שום דבר כי זה יהיה אסון. אבל לטובת האנשים הנורמטיביים, במיוחד אנשי הכלכלה, צריך להציג מתווה שהוא פשרני יותר מהחקיקה שהוביל שמחה רוטמן. החקיקה של רוטמן היא מאד חריפה, טוב שהלכנו איתה עד עכשיו ועכשיו הגיעה העת לריכוך”.

לפי ‘כאן חדשות’, הבעיה המרכזית של הקואליציה הוא לחץ הזמן: תחת מה שמכונה ‘הרפורמה המשפטית’ מתקבצים הרבה חוקים שצריך לחוקק עד סוף מושב החורף של הכנסת – ה-2 באפריל.

חוק הדגל של תוכנית יריב לוין: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. החוק עבר בקריאה ראשונה, והשבוע מתקיימים דיונים להכנתו לקריאה שנייה ושלישית, לקראת ההצבעה הסופית במליאה.

עוד שני חוקים עברו בקריאה ראשונה: החוק שמונע מבג”ץ לפסול חוקי יסוד והחוק שיכפיף את המשטרה לדרג הפוליטי.

חוקים נוספים שעומדים על סדר יומה של הכנסת ואושרו בקריאה טרומית הם חוקי פסקת ההתגברות וגם חוק דרעי שאוסר על בית המשפט להעביר ביקורת על מינוי שרים.

גם חוק הנבצרות שמקשיח את התנאים להוציא ראש ממשלה לנבצרות, הכפפת מח”ש לדרג הפוליטי וחוק פסילת חוקים רגילים שמחייב רוב מיוחד של שופטי בג”ץ, כדי להעביר ביקורת שיפוטית על חקיקה – עברו בקריאה טרומית.

ויש גם חוקים שלא עברו בשום קריאה: ביטול עילת הסבירות, ביטול הסניוריטי בבית המשפט העליון, והחוק שלא יחייב את הממשלה להישמע לעמדת היועמ”שים.

היום התקיימו דיונים בוועדת החוקה של הכנסת על הרכב ועדת השופטים ועל פסקת ההתגברות, שם הוכנו תיקוני החוק לקריאה שנייה ושלישית.

בכל מקרה, בליכוד הבטיחו היום למפלגות החרדיות כי פסקת ההתגברות תעלה לקריאה ראשונה כבר השבוע. זאת לאחר  שהובטח בהסכמים הקואליציוניים כי העברת פסקת ההתגברות תתבצע עד פסח.

למפלגות החרדיות חשובה פסקת ההתגברות לצורך חקיקת חוק הגיוס – מבלי חשש שבג”ץ יוכל להתערב שוב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות