“עודד אי התייצבות”: מוביל ‘מחאת הטייסים’ הודח מחיל האוויר

מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר הדיח את אל"מ ג' מתפקידו בחיל האוויר, לאחר שהוביל את 'מחאת הטייסים' נגד הרפורמה ו"עודד אי התייצבות" • הטייס: "לא ביקשנו מאף לוחם לבצע פעולה כלשהי" • אלוף תומר בר: ''יצר חוסר אמון, לא היה גלוי איתי. ההחלטה להשעות אותו - אישית שלי"
חיים טוויל
ט"ז אדר התשפ"ג / 09.03.2023 15:25

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, החליט להדיח את אלוף משנה במיל’ ג’, אחד הטייסים שהובילו את ‘מחאת הטייסים’ נגד הרפורמה המשפטית.

אלוף משנה ג’ היה ממובילי מחאת הטייסים בימים האחרונים. לפי ‘ישראל היום’, יש הטוענים כי הוא אף יזם אותה ושוחח באופן אישי עם לא מעט טייסים במילואים על-מנת לגרום להם לאיים כי יסרבו פקודה – אם הרפורמה המשפטית תעבור.

ההדחה אושרה בידי הרמטכ”ל הרצי הלוי.

הטייס אל”מ פלד, שהיה מפקד בסיס בכנף 1 רמת דוד, הגיב להדחתו – וכתב לחבריו: “תודה על התמיכה והאהבה הרבה בשעה שאינה קלה עבורי. בשבועות האחרונים יחד עם כמה מחברי, אנשי המילואים מטייסות החיל, ניסינו להבין את משמעויות החקיקה עלינו כלוחמים. לצערי, החיל טרם עסק בהשלכות החקיקה הבהולה הזו. השלכות החקיקה הובילה אותנו לפנות למפקד החיל ולהציג לו את התמונה המורכבת”.

הוא הוסיף: “במעלה הדרך מנענו כמה יוזמות לפעולה של אנשים שקיבלו מאיתנו אוזן קשבת וראו שהפערים והאתגרים סוף סוף מוצפים מעלה. קבוצת הלוחמים היקרה הזו מעולם לא קראה ולא ביקשה מאף לוחם בחיל לבצע פעולה כלשהי. נהפוך הוא. רק ביקשה לשמור על לכידות החיל ולהימנע מכל פעולה”.

לדבריו, “אנו נמצאים בתקופה סוערת ושבירה. אני יודע שרבים חשים סערת רגשות בעקבות השעייתי. אני פונה לכל אחד מכם ומבקש שיעביר לחבריו – נשבענו להגן על מדינת ישראל הדמוקרטית ועל ערכי צה”ל שבין השאר באים להגן על הדמוקרטיה הישראלית. נשבענו כך ואנו נחושים לעמוד בשבועתנו. פיקוד החיל היקר שלנו נמצא באתגר על סף הבלתי אפשרי. המשיכו לעמוד מאחורי המפקדים. הקבוצה שלנו יחד איתי תמשיך להציף את הסכנות החמורות שבתהליך החקיקה וכולנו נמשיך לשמור ולהגן על מדינה יהודית ודמוקרטית”.

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, התייחס היום (חמישי) להדחה של אל”מ ג’ פלד, והסביר  כי ההחלטה התקבלה בשל חוסר אמון בו.

בר ציין, כי טייס הקרב ”יצר חוסר אמון, לא היה גלוי איתי; כששאלתי אותו – הוא לא פרס בפניי מה הוא עושה, ולקח לעצמו סמכויות שלא נתתי לו. הוא תיאם וסנכרן אי התייצבות של אנשים בטייסת, וזה פסול. ההחלטה להשעותו – אישית שלי. אי אפשר לקטוע את שרשרת הפיקוד”.

מצה”ל נמסר קודם לכן, כי אמש קיים מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, שיח פיקודי עם אל”ם (מיל׳) ג׳.

“השיח עסק בהמשך שירות המילואים של אל”ם (מיל׳) ג’ לאור התנהלותו סביב אירועי השעה. בסיום השיחה הודיע מפקד חיל האוויר לקצין כי לאור התנהלותו, לא יוכל להמשיך במילואים עד הודעה חדשה, מאחר שפעל בניגוד להנחיותיו של מפקד החיל, באופן שלא הולם את דרגתו ומעמדו של הקצין.

“הקצין יהיה רשאי להביא את טענותיו בפני הרמטכ”ל, טרם קבלת החלטה סופית בעניין המשך שירותו. צה”ל מוקיר את משרתיו במילואים, מכבד את זכותם כאזרחים לפעול על פי צו מצפונם, לצד הותרתו מחוץ לכל מחלוקת ציבורית, לשם שמירה על כשירותו של צה”ל ואמון הציבור בו”.

הידיעה על ההדחה התקבלה בהלם בקרב אנשי המילואים, שמכחישים בתוקף את הטענות כי אלוף משנה ג’ “עודד אי התייצבות” של אנשי צוות אוויר, ואף מוסיפים כי בכמה מקרים הוא היה זה שבלם יוזמות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות