יהדות התורה נעדרה: חוקי ‘עונש מוות’ ו’חוק הנבצרות’ עברו בטרומית

ברוב של 62 חברי כנסת לעומת 20 שהתנגדו: המליאה אישרה את הצעת החוק לפיה נבצרות ראש הממשלה תיקבע רק בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית • ההצעת חוק עונש המוות למחבלים אושרה ברוב של 55 מול תשעה • ש"ס תמכה, יהדות התורה נעדרה
אריה ריבקינד
ח' אדר התשפ"ג / 01.03.2023 15:45

מליאת הכנסת אישרה היום (רבעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק עונש מוות למחבלים של סיעת ‘עוצמה יהודית’.

חברי מפלגת ישראל ביתנו וש”ס תמכו בחוק, בעוד ח”כי ‘יהדות התורה’ נעדרו מהמליאה. החוק עבר ברוב של 55 חברי כנסת, מול תשעה מתנגדים – לאחר שח”כי האופוזיציה נסעו להפגנות בתל אביב.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר במליאת הכנסת: “אם לא נחוקק את החוק הזה אנחנו לא נהיה הומנים כלפי הילדים שלנו, כלפי המשפחות שלנו”.

לדבריו, “מאז קום המדינה מחבלים ארורים רוצחים יהודים רק בגלל היותם יהודים. בגלל זה קופחו גם חיים של דרוזים, צ’רקסים, של אזרחי מדינת ישראל. הסתכלתי מה קורה בכלא, חפשו את אוהל האירוח הכי יפה ולא תגיעו לאוהל כזה. את המאפיות סגרנו להם, מים חמים שבע שעות, גם אם לא מתקלחים, שבע שעות. לא עוד שחרורי מחבלים. לפי הצעה זו טרוריסט שיורשע ברצח מתוך מניע של גזענות בנסיבות שיש בהן מטרה לפגוע במדינת ישראל ובעם היהודי יידון לעונש המתה”.

יוזמת החוק ח”כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית, אמרה במליאה: ”שורת הפיגועים האחרונים בחווארה ובבקעת הירדן בהם הצליחו המחבלים לברוח ולצאת בחיים מהזירה, רק ממחישה לנו יותר מכל את חשיבות החוק הזה.

יו”ר מפלגת ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, אמר: “אני כבר העברתי את החוק הזה בקריאה טרומית בשנת 2018 וראש הממשלה דאז בנימין נתניהו דאג למרוח ולקבור אותו קבורת חמור בדיונים בקבינט הביטחוני. אני אומר עכשיו ליוזמי החוק שלא יהיו לכם אשליות, זה יעבור קריאה טרומית וראש הממשלה עוד הפעם ידאג לקבור את זה קבורת חמור בדיונים אין סופיים בקבינט, בסופו של דבר בקריאה שלישית הוא לא יתן להעביר את זה”.

ליברמן הוסיף: “בשנת 2003 נגזר גזר דין מוות על המחבל ראאד שייך, שוטר פלסטיני שהורשע ברצח שני חיילי מילואים בלינץ׳ ברמאללה, ההחלטה התקבלה ברוב של שניים מול אחד ולכן אף אחד לא ביצע את אותו גזר דין מוות. ההצעה שלנו היא לבטל את הסעיף ‘פה אחד’ כך שיהיה מספיק רוב רגיל.

”אני זוכר לא מעט ויכוחים עם הצד הביטחוני והממסד הביטחוני שאומר שהנושא של גזר דין מוות לא ירתיע אף אחד, אבל מצד שני הריסת בתים לפי אותו ממסד ביטחוני זה כן ירתיע, זה פשוט דבר לא סביר, לא יכול להיות שהריסת בתים מרתיעה ועונש מוות לא מרתיע. מה שלא מרתיע, מאז עסקת ג׳יבריל משנת 1983 מדינת ישראל שחררה יותר מ-7,500 מחבלים עם דם על הידיים, המחבלים הכי אכזריים ונתעבים שרק אפשר לדמיין, לכן אני חושב שגם כהרתעה זה כלי מאוד אפקטיבי.

”גם במדינות הדמוקרטיות הכי גדולות בעולם, ניתן לראות כי בארה”ב מאז שנת 2015 בוצעו יותר מ-160 גזרי דין מוות ובדמוקרטיה השנייה המערבית, יפן, יותר מ-30. ולכן, כמי שנמצאים במלחמה קיומית, אנחנו בהחלט יכולים וחייבים לשנות את החוק”.

קודם לכן מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק ‘נבצרות ראש הממשלה’, של חבר הכנסת אופיר כץ וקבוצת חברי הכנסת. 62 חברי כנסת תמכו בהצעה לעומת 20 שהתנגדו, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תכין אותה לקריאה ראשונה.

מוצע לקבוע כי נבצרותו של ראש הממשלה מלמלא את תפקידו יכולה להתרחש אך ורק בשל אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו. בנוסף, הסמכות להכריז על נבצרות ראש הממשלה מלמלא את תפקידו וסיומה של נבצרות כאמור יהיו אך ורק על פי הודעה לכנסת של ראש הממשלה או הודעה של הממשלה שהתקבלה ברוב של שלושה רבעים מחבריה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות