סמוטריץ’: ‘מעונות היום לא יתייקרו להורים בשקל, המדינה תספוג’

תקציב המדינה ל-2023 יעמוד על 484.7 מליארד שקלים, ותקציב המדינה ל-2024 יעמוד על 513.7 מליארד שקלים • בשורה להורים: נקודות הזיכוי על ילדים בגילי 13-18 יוגדלו • על התקפלות ברפורמה לפיצול המונופולים: "המהלך לא היה מדויק" • על הוזלת התחב"צ: "לא מאמין ברפורמה"
אריה ריבקינד
ז' אדר התשפ"ג / 28.02.2023 14:53

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הציג היום (שלישי) את תקציב המדינה והתוכנית הכלכלית לשנים 2023-2024 –  לאחר אישור תקציב המדינה בממשלה  ביום שישי האחרון.

סמוטריץ’ הודיע על הגדלת נקודות הזיכוי עד גיל 13-18 והארכת הסבסוד לצהרונים. “אנחנו רוצים להקל על יוקר המחייה לאורך זמן. מעונות היום לא יתייקרו להורים בשקל אחד. חייבים לחתום על צו ההתייקרות, אבל בשום פנים ואופן זה לא ייפול על ההורים – אנחנו נספוג את זה”.

בראשית דבריו במסיבת העיתונאים אמר סמוריץ’: “ההסכמים הקואליציוניים הוערכו בעשרות מיליארדים והיה ברור שצריך להתכנס. הצלחנו לעמוד ביעד הזה – לא פרצנו את המסגרות. מגיעה מילה טובה לכל השרים ולראש הממשלה ולעובדי משרד האוצר.

“בחוק ההסדרים יש שורה של רפורמות חשובות מאוד למשק בתחום הרגולציה ועוד, תהליכי האצה בתחום הדיור והתשתיות המאבק בהון השחור, מאבק בריכוזיות ויש לנו עוד הרבה עבודה. אני משוכנע שנצלח גם את ההצבעה בכנסת על התקציב”,

שר האוצר הדגיש כי בראש סדר העדיפויות של הממשלה ניצב הביטחון האישי: “משטרת ישראל מקבלת תוספת שלא הייתה כאן מאז קום המדינה. אנחנו מגדילים את פלוגות המילואים ומעמידים מסה בציוד וטכנולוגיה”.

עוד אמר שניתן דגש גם בתחום “הבריאות, בינוי, מכשור, תוספת מיטות ותוספת לבריאות הנפש”.

בהמשך מתח ביקורת על הרפורמה להוזלת התחבורה הציבורית של שרת התחבורה מירי רגב: “היה לי מתח כל הזמן בין הרצון ללכת עם האמת הכלכלית שלי ולבין ההבנה שיש שרים עם הרצונות שלהם. אני למשל לא הכי מאמין בהוזלת התחבורה הציבורית, היה אפשר להסיט את זה למקומות יותר נכונים, ועדיין אני עומד מאחורי זה והקצבנו לזה מיליארדי שקלים. אפשר להבין את ההיגיון שמאחורי זה והשרה תומכת בכך”.

על משבר הדיור אמר: “קצב התחלות הבנייה היה מצוין. היו 75 אלף תוכניות בנייה בשנה. הריבית הגבוהה מייצרת ירידה בהתחלות בנייה. אנחנו מטפלים בזה במסגרת התקציב גם בעולמות האשראי, הרישוי, והסובסידיה, בעיקר באזורי פריפריה”.

השר התייחס להתקפלות של משרד האוצר בנושא הרפורמה לפיצול המונופולים, שהוצאה מחוק ההסדרים: “המהלך לא היה מדויק, חשבנו שהוא יפגע ביצרנים הקטנים. יגידו שנכנעתי לטייקונים ואמרתי ההפך – צריך להביא משהו מדויק ונביא את זה בחקיקה. אני איש ימין כלכלי, התערבות במשק זה משהו שאנחנו לא אוהבים, אבל התפקיד של הממשלה הוא לייצר סביבה תחרותית”.

סמוטריץ’ הוסיף כי הסיבה המרכזית ליוקר המחיה היא “שאנחנו מדינה צעירה ולא צברנו מספיק נכסים מניבים”.

ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, אמר: “רמת החיים של אזרחי ישראל נמוכה בהשוואה למדינות המפותחות. מדינת ישראל ברוכת ילדים. מצד אחד – ברכה, מצד שני זה אתגר – כי המדינה הולכת להיות הצפופה במדינות המערביות. המשמעות מבחינה כלכלית היא עומס על תשתיות”.

הוא הזהיר: “ב-2026 הביקוש לחשמל יעלה על ההיצע – ואם לא נתייחס לזה יהיו פה הפסקות חשמל יזומות”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות