נתניהו: “מתנגדיי ותומכי הרפורמה, דברו, ריבונו של עולם”

באופוזיציה גייסו 40 חתימות - ונתניהו חייב להשתתף בדיון במליאה • רוטמן לאופוזיציה: "צירפתם את מפלגת בג"ץ אליכם כדי שתוכלו לשלוט גם כשאתם כבר לא בשלטון" • כשבן ארי התלוננה שנתניהו משוחח עם קיש, הוא השיב: "מסוגל גם להקשיב לך וגם להקשיב לו, וגם ללעוס מסטיק..."
אריה ריבקינד
ו' אדר התשפ"ג / 27.02.2023 16:52

הכנסת מקיימת אחר הצהרים (שני) דיון ’40 חתימות’ על הרפורמה המשפטית בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שצפוי גם לנאום במליאה.

סיעות עוצמה יהודית ויהדות התורה הודיעו על החרמת הדיון.

יהדות התורה החליטה על המהלך כמחאה על “אי כיבוד ההסכם הקואליציוני”. איתמר בן גביר, שהגיע היום למאחז אביתר, החליט על הצעד משום ש”ככה לא מתנהגים לשותפים בממשלה”.

עם זאת, נתניהו התחייב ליהדות התורה לפתור את המשבר התקציבי עמם ״עוד הערב״, ובעקבות כך – חברי המפלגה יצביעו בתום דיון ה-40 חתימות במליאה בהתאם לעמדת הקואליציה.

בכירים בליכוד תקפו את עוצמה יהודית: “ההיעדרות של בן גביר ו’עוצמה יהודית’ מההצבעה היום בכנסת היא מעשה חסר אחריות נגד ממשלת ימין. כשיש הצבעה של השמאל נגד ממשלת ימין – כולם מתייצבים”.

בדיון נאמו חברי הכנסת גנץ, ליברמן, מיכאלי ועבאס. בסוף הנאומים, נתניהו השיב לדבריהם, ואחריו ראש האופוזיציה יאיר לפיד יוכל להגיב לדבריו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בתחילת נאומו לפיגוע הרצחני אתמול בחווארה ולמעשי האלימות של המתיישבים:  “בשם כל אזרחי ישראל אני מבקש לשלוח תנחומים מעומק הלב למשפחת יניב מהר ברכה על הירצחם של הבנים והאחים הלל ויגל. אין דבר יותר נורא להורים מלהתבשר על מותם של בניהם. השם יקום דמם ואנחנו ניקום דמם. כשאני אומר אנחנו אני מתכוון אך ורק לכוח המגן של מדינת ישראל – צה”ל וזרועות הביטחון. הם יודעים לעשות זאת, והם באים חשבון עם כל מי שמרים ידו עלינו.

הממשלה שלנו משנה את הכללים. אנו פועלים נגד הטרור בכל האמצעים, ועכשיו גם בדבר חדש – חוק גירוש משפחות מחבלים וקידום חוק עונש מוות למחבלים – דברים שלא היו עד עכשיו. התשובה שלנו היא להלום בטרור ולהעמיק את שורשינו האדמתנו. זה תפקיד הממשלה ושל זרועות הביטחון. עם כל הלהט והיצרים – אין שום מקום לאנרכיה ולא נשלים איתה. לא נקבל מציאות של איש בעיניו יעשה – הצתת בתים, שריפת מכוניות או פגיעה בחפים מפשע. זהו בדיוק מה שאויבנו רוצים לראות – אובדן שליטה ומעגל אינסופי של דם ואש.

אני מציע שתקשיבו לאימם של הלל ויגל – אסתי שאמרה אתמול בשיא יגונה ובאצילות נפש: ‘אנחנו אוהבים את המדינה, אנחנו אוהבים את הצבא ואנחנו רוצים אחדות’. אני יודע שרוב מכריע של אזרחי ישראל חותמים על המילים הללו.

אני אומר זאת גם לתומכי הרפורמה וגם למתנגדיה – כולנו אוהבים את המדינה ויש לנו רק בית ומדינה אחת, ויש רק דרך אחת להוריד את גובה הלהבות בתוכנו והיא לעשות דבר פשוט – להתחיל לדבר. הדיבור הוא האמצעי להגיע לפתרונות ובשביל לדבר צריך להיכנס לחדר אחד יחד ולדבר. בינתיים בוזבזו שבעה שבועות יקרים שבהם הקריאה שלנו להידבר לא נענתה.

אני משוכנע שעם רצון טוב נוכל להגיע להסכמות. הדבר אפשרי כי רוב עצום בעם מסכים שצריך לבצע תיקונים במערכת המשפט ואפילו מסכים על עקרונות כלליים.

שר המשפטים אמר פעמים רבות שהוא מוכן לדון בשינויים ובשביל זה צריך לדבר. זה מה שהציבור מצפה מאיתנו, מאלה שתומכים ברפורמה ומאלה שמתנגדים ברפורמה. במקום לדבר אני שומע סיסמאות ואמירות שהולכות ומתלהמות.

לא תהיה פה דיקטטורה, לא יהיה קץ הדמוקרטיה, לא מדינת הלכה, לא פגיעה בלהט”בים ולא שאר ההבלים שאני וחבריי לעולם לא ניתן להם יד. אבל אתם נותנים ידכם לחציית כל גבול – סירוב פקודה, הברחת משקיעים, קריאה למרי אזרחי, דיבור על דם ברחובות.

אתם שותקים לנוכח איומים מפורשים שחוזרים כל יום לרצח ראש ממשלה ובני משפחותו, לפגיעה בשרים וחברי כנסת, להעברת מדורות באילון, לחסימת כבישים ולשיבוש חיי אזרחי המדינה, לגנרלים שקוראים לסירוב פקודה, והכי גרוע – אינכם מקבלים את בחירתם החופשית של מיליוני אזרחי ישראל.

אם השאלה היא הרפורמה – כנסו ודברו, ריבונו של עולם, אך לא זו השאלה – מה שבאמת מניע אותכם זה הרצון שלא לקבל את תוצאות הבחירות. אתם מנסים בכל דרך להביא להפלת השלטון. הגיע הזמן לדבר.

קם כאן דור חדשים של ישראלים שלא מפחד ומתרשם ממפגני הצביעות האינסופיים בתקשורת ונחוש להיאבק על הערכים החשובים לו. הדור הזה גאה במי שהוא ואני גאה בו, הדור הזה זוקף את קומתו ולא ישלים עם הדרה. לשמו של הדור הזה, ממשלתי ואני נמשיך לפעול להבטחת עתיד המדינה ולמען העתיד המשותף של כולנו.

אני חוזר פעם נוספת על הקריאה להידברות. אולי כמה מכם יגלו אחריות, אולי מישהו מכם יקום ויושיט את ידו וכשתעשו זאת תמצאו את ידנו מושטת, כך נוהגים אחים”.

צעקות נשמעו במהלך דבריה של ראשונת הנואמים, ח”כ מירב בן ארי מיש עתיד, כאשר התפתח בינה לבין ח”כ טלי גוטליב מהליכוד ויכוח. גוטליב צעקה לעברה: “עדיף שלא תדברי, שלא נשמע אותך”.

ח”כ בן ארי גם התלוננה כי נתניהו לא מקשיב לדבריה כשעלתה להציג את נושא הדיון, אלא משוחח עם השר יואב קיש. ראש הממשלה ענה לה: “אני רוצה להרגיע את הדוברים, אני מסוגל גם להקשיב לך וגם להקשיב לו, וגם ללעוס מסטיק…”

בן ארי המשיכה והטיחה בו: “מה קרה ל’שוחר הדמוקרטיה’ נתניהו שאתה עכשיו רוצה להלום במפגינים, מה יש לכם עם המפגינים האלה?”.

חברי כנסת מהקואליציה צעקו לה: “אתם כבר חודש מסיתים, זה שקר”.

יו”ר המחנה הממלכתי בני גנץ הזכיר לנתניהו בנאומו את היעדים שהוא עצמו הציב לממשלתו – סיכול הגרעין האיראני, פיתוח תשתיות המדינה והרחבת מעגל השלום עם מדינות ערב. “מדיניות ממשלתך פוגעת אנושות בכלכלה הישראלית וביכולת לפתח את תשתיות המדינה”, טען גנץ. “מול הטרור אתה מאפשר התנהלות שאני מוטרד שתביא אלינו אסון ביטחוני. מול הדי הדלק אתה מאפשר ניצוצות שהבעירו אתמול את חווארה ויכולים להבעיר את רחובות ישראל”.

יו”ר ועדת החוקה שמחה רוטמן תקף בנאומו את האופוזיציה והדגיש כי חייבים לנתק בין הפוליטיקה לבין מערכת המשפט.

“אין ביזוי גדול יותר למערכת משפט חזקה ועצמאית ממה שעושה האופוזיציה”, טען רוטמן. “מערכת משפט שעוסקת בפוליטיקה שמבטלת חוקים, שכופה את עמדותיה הערכיות על ציבור גדול ורחב היא איננה חזקה ועצמאית”.

רוטמן הוסיף: “אם רוצים מערכת משפט עצמאית אנחנו חייבים לנתק אותה מהפוליטיקה. מה שאתם עושים –  צירפתם את מפלגת בג”ץ אליכם לאופוזיציה, כחזית הקדמית שלכם, כדי שתוכלו לשלוט גם כשאתם כבר לא בשלטון. הדבר הזה פוגע בעוצמתה וחוזקה ובאמון ציבור”.

“בג”ץ לא רואה את דבשתו”, ציין רוטמן. “הם יכולים לדון בהרכבה של הממשלה, בנבצרות, יכולים לדון בתוקפן של חוקים. מפלגת בג”ץ אינה רואה את דבשתה, ואם אנחנו רוצים שתהיה לנו מערכת משפט חזקה ועצמאית אנחנו צריכים שהיא לא תעסוק בפוליטיקה. אתם רוצים שהיא תמשיך להיות ככה בשביל שהיא תשמור עליכם גם כשאתם מפסידים בבחירות”.

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, אמר בדיון: “בחודש האחרון ספגה מדינת ישראל 13 נרצחים על ידי טרור. אתה נושא באחריות לכל הפיגועים שאנחנו רואים. והכל בגלל התבוסתנות שלך.

מי שמחולל את הטרור זה חמאס בעזה שמפעיל מפקדה מיוחדת. ומי שמפעיל את אותה מפקדה זה יחיא סינוואר וסלאח עארורי. ומי שדאג למימון של המפקדה הזאת זה אתה באמצעות מדיניות הכניעה לטרור שלך והכסף של הקטארים שאתה דואג שיעבור.

אחרי כל רצח יוצאים ראשי חמאס בברכות, בחגיגות, וקוראים להמשיך ולרצוח יהודים.הם מרשים לעצמם ולא מפחדים כי אתה נתת להם חסינות.

במקביל חמאס ממשיך להתעצם באין מפריע, כל יום מייצר רקטות חדשות, כל הזמן מגדיל את הטווח ואת הרש״קים ומפתח ומבריח לתוך הרצועה כלי נשק חדשים ומגוונים.

הסכמת לכללי משחק שהם שומרים על השקט ברצועה אבל מותר להם ליזום פעולות טרור ולרצוח יהודים ביו״ש, ירושלים ושאר חלקי ישראל. שכחת ששקט הוא רפש. מנעת ואתה ממשיך למנוע את סיכול ראשי חמאס.

ואם רוצים לנצח את הטרור צריך לסכל את הראשים ולא את דגי הרקק וכמובן צריך להפסיק להזרים להם כסף.

גם בנושא האיראני עמדת באו״ם, הבאת פלקט יפה, סימנת קו אדום. איפה הקו האדום ואיפה המציאות? ראינו את ראש הCIA וויליאם ברנס מדבר בתקשורת האמריאקאית ומסביר שתוך שבועות האיראנים אם רק ירצו יוכלו להעשיר את האורניום ל-90% והם כבר השתפרו בתחום הרקטי.

שלחת שליחים לפגוש את שליחיו של אבו מאזן. אנחנו יודעים שאתה מתחנן לאבו מאזן ומנסה לקנות ממנו שקט. נתת להם 200 מיליון שקל מהמסים שאנחנו גובים בגשר אלנבי. שנה וחצי הדפתי את כל הלחצים ולא הסכמתי להעביר להם שקל אחד. עכשיו נתתם להם בהינף יד 200 מיליון שקל ומנסים להסתיר את זה מהציבור. אדוני ראש הממשלה, עזוב אותנו, שחרר, תתפטר”.

 

..

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות