תרופות לצינון ושיעול נבדקות: חשד לגרימת אירועים לבביים ומוחיים

בעקבות מספר עדויות מאירופה על תופעות לוואי קשות: סוכנות תרופות אירופית החלה בבדיקת חומר פעיל בשם פסאודואפדרין הנמצא בתרופות לצינון ושיעול • בישראל הוא קיים ברוב התרופות הפופולאריות: אדוויל, דקסמול ואקמול • משרד הבריאות פתח בבדיקת התרופות
חרדים 10
ו' אדר התשפ"ג / 27.02.2023 01:32

משרד הבריאות פתח בבדיקת תרופות פופולריות לצינון ושיעול, לאחר שהתקבלו עדויות שחומר פעיל בשם פסאודואפדרין, שקיים בתרופות אלו – עלול לגרום לאירועים לבביים או מוחיים. כך נחשף הערב (ראשון) בתוכנית חיסכון בקשת 12.

פסאודואפדרין נלקח דרך הפה ומשמש לטיפול בגודש באף הנובע מהצטננות, שפעת או אלרגיה.

לפי סוכנות התרופות האירופית, סיבת הבדיקה היא חשש לגבי סיכון לתסמונת אנצפלופתיה ותסמונת כיווץ כלי דם מוחית הפיכה, מצבים המשפיעים על כלי דם במוח. תופעות אלו יכולות להיות כרוכות באספקת דם מופחתת למוח ועלולות לגרום לסיבוכים גדולים ומסכני חיים במקרים מסוימים.

החשש והבדיקה בעקבותיו החלו לאחר שמספר אנשים התלוננו שנטלו תרופות המכילות את המרכיב ולאחר מכן חוו את אותן תופעות לוואי קשות.

בעקבות העדויות, הסוכנות החלה בבדיקת המקרים ותחליט האם להשעות או לבטל את אישורי השיווק של תרופות המכילות פסאודואפדרין ברחבי האיחוד האירופי. גם בבריטניה החלו לבדוק את המרכיב.

כבר היום יש מדינות בהן הרכיב אסור לשימוש כמו הולנד, מקסיקו וקולומביה. בנוסף, יש מדינות שמאפשרות את השימוש בו רק באישור מרשם.

עם זאת, בישראל הוא קיים ברוב תרופות המשמשות לטיפול בצינון ושיעול.

בין התרופות בהן נמצא החומר הפעיל פסאודואפדרין:

אדוויל קולד וסינוס
אקמול צינון ושפעת
ברונכולט סירופ ופורטה
טיפטיפות אפלפי
נורופן צינון ושפעת
פארמול אף ושיעול
דקסמול סינוס וקולד
דקסמול קולד
היסטפד
סינופד

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: “משרד הבריאות עוקב כל העת אחר מידע בטיחותי מישראל ומהעולם ועם קבלת ההודעה של הרשות האירופית החל המשרד בבדיקת הנושא.

“פסאודואפידרין גורם לכיווץ כלי דם וזה המנגנון לפעילותו הרצויה, אך בדומה לכל טיפול תרופתי ייתכנו תופעות לוואי הנובעות מהפחתה בזרימת הדם. במשרד הבריאות לא התקבלו עד כה דיווחים, בסיום הבדיקה יבחנו הפעולות הנדרשות במידת הצורך”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עצוב
    28/02/2023 18:44
    גון
  1. סייבר הבריאות

  2. נראה לי שהתבלבלתם עם החיסון לקורונה
    01/03/2023 00:25
    בבון
  3. נראה לי שהתבלבלתם עם החיסון לקורונה