ארה”ב: הקפאה חלקית • ביבי: שום שינוי • סמוטריץ’: “אפילו לא יום”

בירדן דווח כי ישראל והרשות הפלסטינית סיכמו בוועדיה בעקבה על הקפאת בנייה חדשה ביו"ש למשך כארבעה חודשים • גורם מדיני ישראלי בכיר: "ייבחן חידוש התיאום הביטחוני עם הרש"פ" • סמוטריץ': "ועידה מיותרת, לא תהיה הקפאה של הבנייה אפילו לא ליום אחד"
חיים טוויל
ה' אדר התשפ"ג / 26.02.2023 19:19

בעקבה שבירדן הסתיימה הערב (ראשון) ועידה בהשתתפות ישראל והפלסטינים בתיווך ירדן, מצרים וארה”ב שמטרתה היתה למנוע הסלמה ביטחונית לקראת חודש הרמאדן.

לאחר דיונים מקיפים, הודיעו המשתתפים על הדברים הבאים:

• אישור מחויבותם לכל ההסכמים הקודמים ביניהם, ואישור מחדש את ההכרח להתחייב להורדת הסלמה בשטח ולמנוע אלימות נוספת.
• הכרה בחשיבות של קיום הסטטוס קוו ההיסטורי באתרים הקדושים בירושלים ללא שינוי במילים ובפועל.
• ממשלת ישראל והרשות הלאומית הפלשתינית אישרו את נכונותן לפעול באופן מיידי להפסקת הצעדים החד-צדדיים לתקופה של 3-6 חודשים, כולל התחייבות ישראלית להפסיק את הדיון בכל יחידות ההתיישבות החדשות למשך 4 חודשים ולהפסיק אישור בניית מאחזים כלשהם למשך 6 חודשים.
• הסכמה על התכנסות שוב בשארם א-שייח’ במרץ כדי להשיג את המטרות המפורטות לעיל.
• נקיטת צעדים בוני אמון לחזק את האמון ההדדי הכוללים דיאלוג ישיר.
• התחייבות ירדן, מצרים וארה”ב לסייע ולהקל ככל האפשר את יישום ההסכמים.
• המשך מפגשים לפי נוסחת עקבה.

ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי, שייצג את ישראל בוועידה,  הבהיר כי לא סוכמה בועידת עקבה הקפאת בנייה או הגבלת פעילות צה”ל ביו”ש.

“בניגוד לדיווחים ולציוצים על הפגישה בירדן, אין שום שינוי במדיניות ישראל. בחודשים הקרובים מדינת ישראל תסדיר 9 מאחזים ותאשר 9,500 יחידות דיור חדשות ביו”ש. אין שום הקפאת בנייה או שינוי בסטטוס קוו בהר הבית ואין שום הגבלה על פעילות צה”ל”.

גם בהודעה המסכמת מטעם מחלקת המדינה האמריקנית לוועידה לא נאמר דבר על הקפאת הבנייה.

גורם מדיני בכיר סיפר, כי המשתתפים הגיעו להסכמה על הקמת ועדה ביטחונית משותפת שתבחן את חידוש התיאום הביטחוני ואת הנכונות והיכולת הפלסטינית לשאת באחריות למאבק בטרור בשטחי הרשות הפלסטינית.

הצדדים סיכמו גם על קיום מפגש נוסף לפני הרמדאן, בחסות מצרים, על מנת לבחון את ההתקדמות בציר הביטחוני ולהקים ועדה אזרחית משותפת שתפעל לקדם צעדים כלכליים בוני אמון.

הגורם הדגיש כי הנציגים הישראלים הדגישו במפגש באופן ברור ביותר כי לא יחול שינוי בהחלטה להסדיר תשעה יישובים בהתיישבות הצעירה ולבנות 9,500 יחידות דיור ביהודה ושומרון.

עם זאת, ציינו בפני המשתתפים האחרים כי בחודשים הקרובים לא צפויות החלטות נוספות בעניין ההתיישבות.

השר בצלאל סמוטריץ’ הגיב בטוויטר לדיווחים על הסיכומים בנוגע להתיישבות ביהודה ושומרון: “אין לי מושג על מה דיברו או לא דיברו בירדן. שמעתי על הוועידה המיותרת הזו מהתקשורת בדיוק כמוכם.

“אבל דבר אחד אני כן יודע: לא תהיה הקפאה של הבניה והפיתוח בהתיישבות אפילו לא ליום אחד (זה בסמכותי). צה”ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל שטחי יו”ש ללא שום מגבלה (נוודא בקבינט). פשוט מאוד”.

השר איתמר בן גביר על ועידת עקבה: “מה שהיה בירדן, נשאר בירדן”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הדף את הדיווחים לפיהם בועידת עקבה סוכם על הקפאת בנייה ביו”ש. “בניגוד לציוצים, הבנייה וההסדרה ביהודה ושומרון יימשכו בהתאם ללו”ז התכנון והבנייה המקורי, ללא שום שינוי. אין ולא תהיה שום הקפאה”, דברי נתניהו.

יו”ר ועדת חוץ וביטחון ח”כ יולי אדלשטיין הוסיף: “אומר זאת בקצרה כדי שלא יהיו אי הבנות: הבניה לא תוקפא. 2.5 מיליון ישראלים הצביעו ימין. זה רצון העם. דמוקרטיה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סמוטריץ' בלה בלה בלה, אומר בחוץ ועושה משהו אחר
    26/02/2023 19:49
    מחמוד
  1. פשוט לא יאומן מה שקורה כאן