רוטמן יביא נוסח “מרוכך”: פסילת חקיקה רגילה ברוב של 12 או 13

יו"ר ועדת החוקה אמר כי יביא לקריאה ראשונה הצעה דומה לזו של השר יריב לוין: "מאחר והם שברו את הכלים ולא מנהלים מו"מ, אני נאלץ לנהל מו"מ עם השר לוין" • ח"כ יוליה מלינובסקי: "השוטר הטוב והשוטר הרע גרסת רוטמן ולוין. לא תעבדו עלינו"
אריה ריבקינד
ה' אדר התשפ"ג / 26.02.2023 13:56

ועדת החוקה של הכנסת התכנסה היום (ראשון) ועסקה בהכנה לקריאה ראשונה בכנסת של כמה מחוקי הרפורמה המשפטית: ביקורת שיפוטית על חקיקה ופסקת ההתגברות.

יו”ר הוועדה, ח”כ שמחה רוטמן, חשף במהלך הדיון כי בכוונתו להביא לקריאה ראשונה נוסח של פסילת חקיקה רגילה ברוב של 12 או 13 מתוך הרכב של 15 שופטים – כפי שהציע שר המשפטים יריב לוין.

רוטמן הודיע עוד, כי בכוונתו לקיים את ההצבעה לקריאה ראשונה בוועדה ביום רביעי הקרוב.

במהלך דיון הוועדה על ‘חוק יסוד: השפיטה – ביקורת שיפוטית על חקיקה רגילה’, אמר היו”ר ח”כ רוטמן: “הרציונל העיקרי של 15 שופטים הוא שקביעת הרכב או באמצעות ותק מייצר הטיה בהליכי המינוי על ידי הנשיא והרכב מלא מנטרל את החשש הזה, בכפוף למניעתיות.

“החשש המרכזי הוא מפסילת שופטים על בסיס שיקול דעת של גורם מסוים. לאור העובדה שמדובר בעמדת השר לוין ודברים נוספים שנאמרו פה, בנוסח שיועבר להצבעה ביום רביעי בעזרת ה’ לקריאה ראשונה, אביא נוסח של פסילת חקיקה רגילה ברוב של 12 או 13 שופטים מתוך הרכב של 15 שופטים.

“אני רואה טעם רב בטענות שהעלו כאן מומחים וח”כים, והסיבה שמלכתחילה נקבע בהצעת החוק נוסח של 15 מתוך 15, היא כי חשבתי שזו נקודת התחלה טובה למו”מ, כהצעה שהצביעו עליה לפחות חמישה ח”כים מהאופוזיציה. לצערי מאחר והם שברו את הכלים ולא מנהלים מו”מ, אני נאלץ לנהל מו”מ עם השר לוין ואני מקווה שהם יחזרו בהם”.

במהלך קרא רוטמן להרגעת הרוחות: “קללות כלפי המנהיגות וגם כלפי השופטים הם דבר לא ראוי. אני מאוד מקווה שהשיח מכל הצדדים יירגע ושאפשר יהיה לדבר על הרפורמה כפי שמנהלים ויכוח בין אחים. לא בשיח מתלהם ולא בצעקות קיצוניות, גם כאן בוועדה”.

ח”כ גדעון סער הגיב: “לא ריכוך ולא נעליים. ‘ההתרככות’ של רוטמן זהה בדיוק להצעה המקורית של לוין. עוד ספין. ולגופו של ענין: בלתי קביל לחלוטין”.

חברת ועדת חוקה, ח”כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו התייחסה אף היא להצעה של רוטמן: “השוטר הטוב והשוטר הרע גרסת רוטמן ולוין. ההצעה של יריב לוין מלכתחילה הייתה פסילה של חוקים ברוב של 12 שופטים ורוטמן הכניס פסילה ברוב של 15 ועכשיו הוא כביכול “מרכך” את המחטף? לא תעבדו עלינו, שום דבר בהצעה הזאת לא לגיטימי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות