חוק החמץ אושר בטרומית • “אתם לא מכבדים את הדת והמסורת”

יוזם החוק, משה גפני: "אני מבקש שמנהל בית חולים יוכל לאסור הכנסת חמץ בפסח כפי שהיה עד להתערבות בג"ץ" • לאלעזר שטרן: "התקלקלת. כשהיית צעיר יותר היית אומר - 'גפני, אתה צודק'" • בוסו: "חולים ובני משפחותיהם נאלצו לעזוב את בית החולים לתקופת פסח, חרף סכנת חיים"
אריה ריבקינד
א' אדר התשפ"ג / 22.02.2023 16:23

הצעת חוק זכויות החולה לאיסור הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח של  ח”כ משה גפני אושרה אחר הצהרים (רביעי) בקריאה טרומית במליאת הכנסת, ברוב של 60 תומכים מול 49 מתנגדים.

גפני אמר במליאת הכנסת: “‘ישראל ערבים זה לזה’. לולא התערבות בג”ץ לא הייתי מביא את החוק הזה היום, כיוון שהנוהג שהיה כל השנים מאז קום המדינה – שמנהל בית החולים יכול להחליט שאסור להכניס חמץ לתחומי בית החולים, וזה מה שאני מבקש היום, שהמנהל יוכל להמשיך לאסור הכנסת חמץ בחג הפסח כפי שהיה עד היום הזה – עד שבג”צ התערב שוב בסמכות לא לו”.

יו״ר ועדת החינוך, ח״כ יוסי טייב, אמר  בדיון במליאת הכנסת על החוק: “רובו הגדול של העם היהודי בישראל ובתפוצות חוגג את חג הפסח ומקפיד על שמירת איסור אכילת חמץ בפסח.

“הכנסת חמץ לבתי חולים פוגעת פגיעה חמורה ברגשות הציבור, ויתירה מכך פוגעת בצביונה היהודי של מדינת ישראל. אני קורא לכלל חברי הכנסת – התעלו מעל כל שיקול פוליטי, ותמכו בחוק חשוב זה, אשר ישמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית”.

“אנחנו במלחמה” – ח”כ ישראל אייכלר עולה למתקפה: “ישראל נכבשה על ידי הפיכה משפטית בחסות גופים רפורמים וקרנות מארה”ב שנלחמים נגד המדינה”

ח”כ אוריאל בוסו, מיוזמי החוק, אמר בדיון: “לצערי, נחשפתי לא פעם ולא פעמיים למקרים בהם חולים ובני משפחותיהם נאלצו לעזוב את בית החולים לתקופת חג הפסח מתוך חשש של ‘בל יראה ובל ימצא’ – וזאת חרף סכנות ממשיות הכרוכות לפעמים גם בסכנת חיים.

“כיו”ר ועדת הבריאות אני רואה את הצורך והחובה להביא בפניכם את הצעת החוק הזו שמטרתה להגן על אותם חולים ובני משפחותיהם, ולשמור על זכויותיהם ורגשותיהם יחד עם הדאגה לשמירה על בריאותם”.

בוסו ציטט את דבריו של השופט הנדל: “אנו חיים במדינה שמוגדרת יהודית ודמוקרטית. הדגש אינו על מרכיב אחד או על המרכיב השני, שני המרכיבים נכללים יחדיו בהגדרת המדינה, המתח הוא חלק מהאתגר החברתי, והוא חיוני כדי לאפשר לנו לחיות יחד במדינת ישראל במאה ה-21. כשם שאנשים מעוניינים לאכוף את זכויותיהם המשפטיות, כך חפצים המקפידים על שמירת הכשרות שתינתן להם האפשרות לעשות זאת במדינת ישראל. לא התרשמתי כי הפתרון אינו בנמצא. רחוק מכך. יש צורך בשיח אמיתי, המכיר לא רק בעמדה של צד אחד אלא גם בהכרח להגיע לפתרון מתוך כבוד הדדי. יתכן שפתרון יעלה סכום כסף מסוים, אך נתון זה כשלעצמו אינו פוטר את הצדדים מן הצורך למצות עד תום את האפשרות להגיע לפתרון כזה, לפני פניה לערכאות לשם הכרעה בין הערכים”.

בוסו הוסיף: “אני מצפה מחבריי לבאי הבית הזה, שאין לי ספק שרובם המכריע שומר ומקפיד בעניין חמץ כל שהוא בחג הפסח, לתמוך בהצעה מתבקשת זו, בכדי לשמור על זכויותיהם של החולים”.

השר יואב בן צור האשים את האופוזיציה: “אתם לא מכבדים את המסורת, אתם לא מכבדים את הדת ואת הערכים. אתם אלופי העולם ללמד אותנו כיצד להתנהג ומה ללמוד – אבל אתם פוגעים בנו השכם והערב”.

מוקדם יותר היום עברו, ‘חוק דרעי 2’, פסקת ההתגברות וחוק מח”ש בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

החוק שאמור לאפשר ליו”ר ש”ס אריה דרעי לשוב ולכהן כשר עבר ברוב של 62 חברי כנסת, 53 התנגדו. פסקת ההתגברות עברה ברוב של 62 מול 51. גם חוק מח”ש שמעביר את האחריות על החקירה של פעילות השוטרים והפרקליטות תחת אחריות שר המשפטים, עבר בקריאה טרומית ברוב של 62 חברי כנסת אל מול 52 מתנגדים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות