מפקדים לא הקפידו על זכויות הדת: דוח נציבת קבילות החיילים חושף

6,075 קבילות הוגשו - 58% מהן נמצאו מוצדקות מרבית הפניות עוסקות ביחסי מפקד-פקוד • חייל בן העדה האתיופית קבל על כך שבמהלך שיחה אמרה המפקדת שלו: "אם מכבים את האור בחדר לא רואים אותך"
חרדים 10
א' אדר התשפ"ג / 22.02.2023 14:31

נציבת קבילות החיילים, תא”ל (מיל’) רחלי טבת ויזל, הגישה לשר הביטחון יואב גלנט ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת את הדוח השנתי לשנת 2022.

בסך הכול הוגשו 6,075 קבילות – ירידה יחסית לשנת 2021 שבה נרשמו 6,222 קבילות.

58% מהקבילות נמצאו מוצדקות. 3,654 קבילות הוגשו על ידי חיילים בשירות חובה, 740 על ידי אנשי קבע – עלייה של 13%, 450 על ידי אנשי מילואים – עלייה של 11%, ו-800 על ידי מלש”בים – ירידה של 17%.

גם בשנה החולפת, היוו יחסי מפקדים – פקודים את הנושא המרכזי בדוח הנציבה, שהיוו כ-40% מכלל הקבילות.

בדוח עלו מקרים שבהם נפגעו זכויות של חיילים, זכויות רפואיות, ולא מעט אירועי אלימות פיזית ומילולית של מפקדים כלפי פקודיהם.

בדוח נמצא כי מפקדים לא הקפידו על זכויות בתחום הדת, על ניהול חופשות של חיילים ועל טיפול בבקשות הקשורות בשינוי שיבוץ.

כך למשל, חייל בחיל האוויר טען שנדרש לבצע בשבת משימות שאינן מבצעיות, כמו לשוחח בטלפון ולפתוח שער חשמלי לאורחי הבסיס. לוחם אחר קבל על כך שארוחת שישי הגיעה למוצב בו משרתים חיילים שומרי שבת לאחר כניסת השבת, ובשל כך לא יכלו לאכול.

במקרה שנכתב בדוח הלין לוחם בשם חבריו לפלוגה על כך שמפקד הפלוגה סטר בפניו של חייל וטען שזה בצחוק והתבטא באופן שאינו ראוי. לאור בירור הקבילה מפקד הפלוגה ננזף והועבר מתפקידו.

חיילת קבלה על קצין בדרגת סרן שהגיב בזלזול למצוקתה הנפשית לאחר שזו אמרה: “אם לא תשחררו אותי לבית תמצאו את החיילת שלכם תלויה”, הקצין הגיב: “מצאת את החבל נכון?”.

בעקבות המקרה נשפט הקצין בדין משמעתי.

והיה גם מפקד מחלקה שהקים בכוח ממיטתו חייל שסירב להשתתף באימון, מפקד מחלקה השפיל חיילים וקרא להם בשמות גנאי, מפקד הכה חייל באגרופים בתום ויכוח ואיים עליו: “על אנשים כמוך ישבתי בכלא, ואני לא פוחד לשבת שוב”, ומפקד מחלקה שסטר לחיילת ששרה עם חברותיה.

חייל בן העדה האתיופית קבל על כך שבמהלך שיחה אמרה המפקדת שלו: “אם מכבים את האור בחדר לא רואים אותך”. בשני מקרים אחרים שהגיעו לכדי קבילות כינה נגד מטבח חייל בן העדה האתיופית וקרא לו “ביסלי”, וחייל שאל את מפקדו מדוע הוא נדרש למלא משימות ניקיון נענה בהומור: “כי אתה שחור”.

תגובת דובר צה”ל: “צה”ל רואה חשיבות רבה בעשיית נציבת קבילות החיילים וילמד מהדוח ומהלקחים העולים ממנו. צה”ל מקיים הליך סדור להעמקה בממצאים וטיפול מקיף ומערכתי בפערים שהועלו. מפקדי צה”ל בכלל המדרגים עוסקים רבות בטיפול בפרט, תוך הנגשת כלים למפקדים צעירים. מקרים של אפליה, אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתים מנוגדים לערכי צה”ל, והם מתוחקרים ומטופלים ביד קשה. צה”ל ימשיך ויפעל לשיפור והנגשת המענה לפרט בכלל התחומים”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות