”יהיה שר בראס בן אמו”: ‘חוק דרעי 2’ אושר בטרומית ברוב של 62 ח”כים

ההצעה נועדה לאפשר את מינוי יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, לאחר שנפסל על ידי בג"ץ בבהמשך צפויות לעלות להצבעה הצעת חוק החמץ של גפני, פסקת ההתגברות, וחוק מח"ש • השר יריב לוין: בלתי מתקבל על הדעת שיגידו לראש הממשלה - 'אנחנו נקבע מי יהיה שר כזה או אחר'"
חרדים 10
א' אדר התשפ"ג / 22.02.2023 13:19

מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את ‘חוק דרעי 2’ – מתווה שמבקש למנוע מבית המשפט העליון להביע ביקורת שיפוטית על מינוי שרים ובכך לסלול שוב דרכו של יו”ר ש”ס אריה דרעי אל שולחן הממשלה.

החוק עבר ברוב של 62 בעד ו-53 נגד.

דרעי נעדר מההצבעה. גם ח”כ דני דנון מהליכוד לא נכח.

החוק, שמבטל את הביקורת השיפוטית על מינוי שרים, הוגש על רקע פסילת מינויו של דרעי בבג”ץ. בשבוע שעבר הודיעה היועמ”שית גלי בהרב-מיארה לקואליציה כי החוק עלול להיפסל בבג”ץ.

ההצעה היא תיקון לחוק יסוד. בקואליציה סבורים כי אם תאושר בשלוש קריאות, בג”ץ לא יפסול אותה, בשל היותה חוק יסוד.

שר המשפטים יריב לוין הודיע, כי הממשלה תומכת בהצעת החוק שהגישו כמה חברי כנסת – ובראשם יו”ר הקואליציה אופיר כץ.

“הגישה לפיה הכול שפיט – אני לא מקבל אותה. בהרבה מובנים היא היפוכה של דמוקרטיה”, אמר לוין. “התפיסה הדמוקרטית לא יכולה לעמוד בקנה אחד עם זה שהמילה האחרונה לא בבניין הזה – אלא בבית המשפט העליון”.

לוין הוסיף: “ראש הממשלה הוא האחראי העליון על ניהול ענייני המדינה והממשלה. הוא זה שבסופו של עניין צריך לתת דין וחשבון לציבור. הוא זה שצריך לקבל את ההכרעות הקשות הרבה פעמים בזמן אמת, ובאים ואומרים לו – ‘אדוני, אנחנו נקבע מי יהיה שר כזה או אחר’. זה מצב בלתי מתקבל על הדעת”.

ח”כ גדעון סער אמר במליאה: “מטרת החוק היא ליצור הפקר. התחילו מעילת הסבירות – ועכשיו באים לבטל את כל ההתערבות של המשפט הציבורי. הדבר הזה לא ראוי להיקרא חוק. הוא נוגד באופן קיצוני את שלטון החוק. חוק נועד לקבוע כללים ואתם מבקשים לקבוע שלא יהיו כללים. מוטב היה אם ייקרא חוק ‘דרעי יהיה שר בראס בן אמו’. זו דוגמה קיצונית לשימוש לרעה בסמכות המכוננת”.

הוא הוסיף:  “מה שנעשה פה זה פתרון בעיה אישית של אדם מסוים שנאסר עליו להיות שר. יש דוגמה חיה לחוסר מעצורים של הכנסת שמנצלת סמכות באופן רע. היא משתמשת בשיקולים פוליטיים צרים ואינטרסים אישיים. אין דבר חמור מזה. זו חקיקה פרסונלית. רוב ענק של הציבור מתנגד לחוק הזה, תתביישו”.

מלבד הצעת חוק זו, על סדר יומה של הכנסת יעלו עוד מספר חוקים בולטים – ביניהם פסקת ההתגברות שתעלה לקריאה טרומית.

בנוסף, יעלה להצבעה ‘חוק  מח”ש’, שמעביר את האחריות על החקירה של פעילות השוטרים והפרקליטות תחת אחריות שר המשפטים.

הצעות החוק הונחו על שולחן הכנסת אולם נדחו בשבוע שעבר, במסגרת מחווה לנשיא מצד ח”כ שמחה רוטמן, שר המשפטים יריב לוין וח”כ משה סעדה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות