עימותים, צעקות ושריקות: קריב הבריח ספר תורה לרחבת הכותל

'נשות הכותל', יחד עם ח"כ גלעד קריב ומנהיגים מהתנועה הרפורמית בארה"ב, וניסו להכניס ספרי תורה לרחבה - בניגוד לנהלים • קריב ניצל את חסינותו ונכנס כשהוא נושא ספר תורה • במקום החלו עימותים • אורי מקלב: "מדובר בפורעי חוק. למרות ניסיונתיהם להציג עצמם כאנשי תרבות"
חיים טוויל ואריה ריבקינד
א' אדר התשפ"ג / 22.02.2023 10:12

חבר הכנסת גלעד קריב השתמש הבוקר (רביעי) פעם נוספת בחסינותו, כדי להכניס ספר תורה לכותל המערבי – בניגוד לנהלי המקום.

קריב הגיע לתפילת ראש חודש עם ‘נשות הכותל’, כשאליהן התלוו מנהיגים של התנועה הרפורמית מארה”ב.

אנשי אבטחת הכותל עיכבו את כניסתם לתוך הרחבה בעקבות הפרה של הנהלים – איסור להיכנס לרחבה עם ספרי תורה, דגלים או שלטי מחאה. צעירים חרדים צעקו ושרקו במשרוקיות כמחאה על הגעתם.

הקבוצה ניסתה להכניס ספרי תורה לרחבת הכותל, ולא נענו לבקשת סדרני ‘הקרן למורשת הכותל המערבי’ ומשטרת ישראל, לשמור על מנהג המקום והסדר הציבורי, במטרה למנוע חיכוכים עם יתר המתפללים.

לאחר כניסת ח”כ קריב והמתפללים הרפורמים, החלו עימותים בינם לבין צעירים חרדים. כוחות משטרת ירושלים, מג”ב ואבטחת הכותל, פעלו על מנת להפריד בין הצדדים.

ח”כ קריב טען, כי הוא מסר ל’נשות הכותל’ את ספר התורה “לנוכח ההנחיה הלא חוקית של הממונה על המקומות הקדושים” – הרב שמואל רבינוביץ.

ח”כ יצחק פינדרוס הגיע אף הוא לרחבת הכותל, חסם את קריב בכניסה – ואמר: “חבר הכנסת קריב מנצל את החסינות שלו ומנסה לעשות פרובוקציה”.

מטעם הקרן למורשת הכותל המערבי נמסר: “הבוקר הגיעה קבוצה מנשות הכותל עם מנהיגים של התנועה הרפורמית מארה”ב וחה”כ גלעד קריב אשר ביקשו להפגין ברחבת הכותל המערבי נגד הממשלה. נשות הכותל ניסו להכניס ספרי תורה לרחבת הכותל המערבי בצעדה פרובוקטיבית תוך ביזוי ספרי תורה.

“סדרני הקרן למורשת הכותל המערבי ומשטרת ישראל ניגשו לקבוצה זו מספר פעמים בבקשה לשמור על מנהג המקום והסדר הציבורי במטרה למנוע חיכוכים מיותרים. אולם, קבוצה זו המשיכה ברגל גסה ופרצה למקום הקדוש תוך דריסת מי שעומד בדרכה.

“חה”כ גלעד קריב ניצל את חסינותו ונכנס עם ספר תורה בראש הקבוצה והוביל את ההפגנה ללב רחבת הכותל המערבי מה שיצר מהומה רבתית. למרות פניות ותחנונים אליו לא לשלהב את הרוחות, הוא לא נענה. מנכ”לית נשות הכותל הגברת יוכי רפפורט הפריעה באופן פעיל ומנעה ממנהל התפעול של הקרן למורשת הכותל המערבי בשעה שהוא מנסה להרגיע את הרוחות ולהפריד בין הניצים. במקביל, הגיעו מאות נשים ומתפללים רבים לתפילת ראש חודש.

“הקרן למורשת הכותל המערבי עומדת בפני אתגר מורכב מאוד ועושה מאמצים אדירים כדי לאפשר תפילת ראש חודש כסדרה וקוראת להסיר את המחלוקות וההפגנות מעל רחבת הכותל המערבי ולהשאיר את המקום קדוש ומאחד. אנו מצרים על כך שקבוצה זו מצאה לנכון להפוך את הכותל לאתר פרובוקציה והפגנתיות ללא שימת לב להשלכות ולפגיעה ברגשות הציבור ובקדושת הכותל המערבי”.

סגן השר אורי מקלב הגיב על הכנסת ספר התורה: “מדובר באנשים פרובוקטיביים ופורעי חוק. למרות נסיונתיהם להציג עצמם כאנשי תרבות ורוח פרצופם האמיתי מתגלה שוב ושוב כאנשים עבריינים פרובוקטיביים ופורעי חוק. כל רצונם הוא להפריד, לשסע, ולעורר מריבה במקומות הקדושים.

“לצנינים בעיניהם אחדות עם ישראל בכותל המערבי וכל זה בחסות רבאיי רפורמי החוזר ומנצל את חסינותו כעבריין מועד. – כל עם ישראל השורשי והמסורתי רואה את הזיוף הגדול שלהם ומוקיע אותם. אנשים אלו מוצאים עצמם ממורשת ישראל זה דורי דורות. כל עשייתם ורצונם הוא להכפיש ולרדוף את העם היהודי השורשי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מה היה
    22/02/2023 11:09
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. קורה אם זו היית חכית סון הר מלך???