סמוטריץ’: אנחנו לא ניכנע לבריונות וסחטנות, הרפורמה תימשך עד הסוף

אריה ריבקינד
|
ל' שבט התשפ"ג / 21.02.2023 11:50
שר האוצר על התקציב המתבשל ועל הרפורמה: “גורמי הקצה נותנים את הטון, זו התקשורת, והם לא מייצגים את רוב העם. העם איתנו, התקשורת איתם” • “לא מוכן לקבל שלילת לגיטימציה של ממשלה נבחרת עם קואליציה גדולה. אלה שבחרו בנו תומכים. ועדיין נדבר. יש שיח בכמה פורומים”

שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ’ שוחח הבוקר (שלישי) עם עמית סגל ב’כנס ירושלים’ של העיתון בשבע ואתר ערוץ 7.

סמוטריץ’  נשאל תחילה על המצב הכלכלי.

שר החוץ פנה אליך אתמול וקרא למתן את העלאות הריבית,  האם אתה יכול להתחייב שעצמאות הכלכלית לא תיפגע?

“העלאת הריבית היא אירוע מורכב וקשה, מקשה על הרבה משקי בית, מקשה גם על השווקים, מייצרת מצוקת אשראי, כולנו יודעים שלפי החוק, וכך זה בכל הכלכלות המתוקנות, מי שאמון על המדיניות זה בנק ישראל, עצמאותו תישמר, לא לקחת ברצינות כל מיני אמירות פופוליסטיות”.

סמוטריץ’ הוסיף: “התפקיד שלנו כממשלה, במסגרת המאבק ביוקר המחיה הוא כפול, לנהל מדיניות נכונה, שתואמת את המדיניות של בנק ישראל, וכך בנק ישראל יצטרך פחות להעלות את הריבית. זה לא אירוע קל, אני בלילות האחרונים בתוך דיוני תקציב, אני בקושי ישן וחשוב לומר שאנחנו כן שמים את האצבע על האוכלוסיות שזקוקות לכך, התקציב יכלול שורה של בשורות והטבות לאותן אוכלוסיות, כדי לסייע להם בתקופת הביניים”.

סמוטריץ’ סיפר על המגעים לבניית תקציב המדינה: ”אנחנו בשיח, כולנו, כל הקואליציה, כבר תקופה ארוכה, אנחנו בספינה של כולנו, מדינת ישראל, הכלכלה הישראלית לא שייכת למפלגה או לסקטור. זה לא אירוע קל, אנחנו בשיח על העניין הזה, ביום שישי כשנאשר את התקציב בממשלה, עד אז נתכנס, עובדים קשה, יצירתי, לשמור על תקציב טוב, גם בגודלו, אגב, זה יהיה התקציב שיגדל הכי הרבה מאז קום המדינה, תקציב טוב, לא פופוליסטי, לא יפתור את כל הבעיות, אך הוא יהיה אחראי מאוד, ונמשיך את הצמיחה. נתוני המאקרו בכלכלה של מדינת ישראל, הם נהדרים”.

על האפשרות של פגיעת הרפורמה בכלכלה הישראלית אמר סמוטריץ’, כי הרפורמה רק תחזק את הכלכלה.

”משפטיציה הפריעה לכלכלה בעשורים האחרונים. לכתוב חוזה ברור, להתכוון, ולצקת תוכן לתוך החוזה שלא עלה על לב הצדדים. משך אכיפת חוזה בישראל הוא כפול מרוב המדינות המתוקנות בעולם. המודל של סמכות ללא אחריות. מה זה תפיסת הכל שפיט? מרכז הכובד עבר מנבחרי ציבור לאוסף שופטים, זה עודף רגולציה ובירוקרטיה, וכל אחד רוצה לחזור הביתה בשלום, בלי להתייחס למה שזה עושה ליוקר המחיה. הרפורמה שלנו תחזיר את השילוב הנכון של סמכות ואחריות.

“אם יש משהו שיפגע בכלכלה בטווח הקצר, זה אותו קמפיין שקרי, שאינו שיח אינטליגנטי ומכובד, אין דבר כזה, יש כאן מכונת קמפיין משומנת, שעושה הכל לפגוע בכלכלה. אני לא מוטרד. קודם כל, המשק הישראלי חזק, הכלכלה הישראלית חזקה, השחקנים בעולם הכלכלי יש להם אינטרס מובהק שהכלכלה לא תפגע.

“אתמול נפגשתי, בלי שמות, עם בעלים ומנכ”ל של בנק דיגיטלי ענק בארה”ב, שרוצה להיכנס לישראל, וכבר מכניס לישראל 200 עובדים, יהודי ציוני אמריקני, רוצה לתת פה בישראל שירותי תשלומים, ולתת פה אשראי, הוא מאמין בכלכלה הישראלית, אני נפגש עם עשרות ומאות כאלה, בחודש הבא יש לי סדרת פגישות עם בנקים בארה”ב, שרוצים לפעול בישראל, בורסת היהלומים, רוצים לבוא להשקיע בישראל – וזה נס שצריך להודות עליו.

“המספרים מראים שמי שמשקיע בישראל מרוויח. הכלכלה הסינית חוזרת לתפקד, זה עלול לייצר משבר אנרגיה. מדינת ישראל תהיה אי של יציבות, של אחריות, מי שישקיע פה – ירוויח”.

על רקע האלימות – סמוטריץ’ נשאל האם לא צריך להתפשר כדי למנוע מלחמת אחים – והוא השיב: “קודם כל, לא תהיה מלחמת אחים, אין בישראל כמעט תקשורת. נוצרת תחושה של קטסטרופה ועליהום, חבר’ה, אנחנו משרתים יחד בצבא, לומדים יחד באקדמיה, והעם הזה לעולם לא ירים יד איש באחיו, המחלוקת הפוליטית היא לגיטימית, אנחנו תמיד בעד שיח והידברות, הם קיימים גם היום, עם גורמים עניינים, שקופים. גורמי הקצה נותנים את הטון, כי זו התקשורת, והם לא מייצגים את רוב העם. העם איתנו, התקשורת איתם”.

הוא הוסיף: “קחו את מה שעברנו, שנים זועקים על עוולות מערכת המשפט, היום כולם – מנשיא המדינה, ועד חברי האופוזיציה, והכלכלנים אומרים שחייבים רפורמה במערכת המשפט – ובואו נדבר על הפרטים. אני לא מוכן לקבל שלילת לגיטימציה של ממשלה נבחרת עם קואליציה גדולה. אלה שבחרו בנו תומכים ברפורמה הזו. ועדיין נדבר. יש שיח בכמה פורומים, וכן, אנחנו מוכנים בתוך אותה הקשבה גם לשנות.

“לא ניכנע לבריונות, סחטנות ואיומים, זה לא יקרה. הרפורמה תימשך עד הסוף, אתמול עבר החלק הראשון, ויש המשך. אנחנו רק חוזרים 30 שנה אחורה, גם אז ישראל הייתה דמוקרטיה, היא תישאר דמוקרטיה חזקה”.