ליברמן תקף את השמאל: אש חיה ושפיכת דם? לא מתקבל על הדעת!

אלפי אנשי שמאל ואנרכיסטים מפגינים בירושלים מול הכנסת נגד חקיקת הרפורמה במערכת המשפט • גנץ התחנן בפני הקואליציה: "תמשכו את ההצעות ובואו נשב. תעצרו, נדבר ברצינות. עוד לא מאוחר" • ליברמן יחרים ההצבעות בכנסת: ''עצם ההצבעה, גם הצבעה ׳נגד׳, היא מתן לגיטימציה"
אריה ריבקינד וחיים טוויל
כ"ט שבט התשפ"ג / 20.02.2023 15:06

על רקע הדיון וההצבעה הצפויים היום במליאת הכנסת על שניים מחוקי הרפורמה: מטה המחאה נגד הרפורמה המשפטית יצא היום (שני) למה שכינה “יום המאבק הלאומי”.

לדברי המארגנים, מדובר בהחרפת ההתנגדות. מאז שעות הבוקר  התקיימו מוקדי מחאה בכל רחבי הארץ ועשרות צירים נחסמו. מפגינים גם חסמו את בתי שרים וח”כים מהימין.

בשיא המחאה יתקיים מפגן מול משכן הכנסת בירושלים. לאחר מכן, מתכוננות צעדות מפגינים ברחובות הבירה.

משמר הכנסת החרים מעוזרים ופעילים ביש עתיד מגפונים, ציוד הסברה וכרזות.

יו”ר האופוזיציה יאיר לפיד נאם בישיבת סיעת ‘יש עתיד’ בכנסת ואמר: “היום בלילה מדינת ישראל תעשה את הצעד הראשון לקראת הפיכתה למדינה לא דמוקרטית. הממשלה מעלה להצבעה בקריאה ראשונה שני חוקים לביטול הדמוקרטיה בישראל”.

לפיד, שדרש עצירה של הרפורמה ל-60 יום, טען עוד: “כל הניסיונות להוביל להידברות, של הנשיא הרצוג, של האופוזיציה, של החברה האזרחית, אפילו של האמריקאים, נתקלו בסירוב מוחלט. הממשלה מעמידה פנים שהיא מעוניינת בהידברות, אבל זה שקר. הם חסמו כל ניסיון להידברות בזמן שהם ממשיכים בריצת אמוק לחקיקה חפוזה וחסרת אחריות”.

חבר הכנסת בני גנץ נשא דברים בישיבת סיעת ‘המחנה הממלכתי’ ותקף: “נתניהו אתה פועל נגד רצון העם, זה אתה וחבריך נגד האבות המייסדים. קואליציית 2023 נגד מגילת העצמאות. אתה תצטער על הרגע הזה, כולנו נצטער עליו”.

גנץ הוסיף: “אני קורא לנתניהו שהוא בן של היסטוריון ומכיר היטב את ההיסטוריה, אתה יודע שחותמי מגילת העצמאות מתהפכים כרגע בקברם, עצור את העוול ההיסטורי הזה, כי ההיסטוריה לא תסלח לך וההיסטוריה תשפוט. לא נפסיק למחות על המדינה שלנו כי אין לנו ארץ אחרת. אני מבקש לחזק את המפגינים ולקרוא להם להמשך מאבק לא אלים”.

הוא הדגיש: “עוד לא מאוחר לדבר. תמשכו את ההצעות ובואו נשב. תעצרו, נדבר ברצינות. עוד לא מאוחר”.

ח”כ אביגדור ליברמן אמר בישיבת סיעת ישראל ביתנו: “אני מרגיש לצערי שאנחנו יותר ויותר חוזרים לתקופת הסזון ואלטלנה. גם היום לצערי שמענו קריאות למרי אזרחי וכמובן אותן קריאות לאש חיה ולשפיכות דמים, הדברים האלה הם בלתי סבירים ובלתי מתקבלים על הדעת, לפחות מבחינתנו.

“כן למחאה אזרחית הכי חריפה, כן להפגנות, כן למאבק פרלמנטרי עיקש, אבל מלחמת אחים לעולם לא.

“גם לגבי מה שיקרה היום, אנחנו כ׳ישראל ביתנו׳ נחרים את ההצבעה ונצא מהאולם. עצם ההצבעה, גם הצבעה ׳נגד׳, היא מתן לגיטימציה לשורה של חוקים שסותרים את מגילת העצמאות ומכיוון ששורת חוקים סותרים את מגילת העצמאות, אני קורא לנשיא הרצוג לא לחתום עליהם. כל חוק שיש בו סתירה למגילת העצמאות אני מצפה שהנשיא לא יחתום עליו”.

הוא תקף את הקריאות להידברות: “גם הקריאות להידברות, שמעתי את חברי בני גנץ שאמר ״עד שיצא עשן לבן״, הוא כבר ישב עם נתניהו והעשן הלבן כבר יצא, הוא חתם איתו על הסכם מפורט ומה קרה בסוף? נתניהו רימה ושיקר. אם הוא רוצה עוד פעם שנתניהו ישקר אותו אז שישב איתו עד שיצא עשן לבן.

“אני יכול להגיד מניסיוני שלא היה הסכם אחד ולא היו הבנות שנתניהו בסוף לא הפר אותם, לא שיקר ולא רימה, הבן אדם פשוט לא מסוגל למשהו אחר ולכן אני לא רואה שום טעם לשבת עם מישהו שאתה יודע מראש שבסוף הוא ישקר. אבל כמו שאמרתי, התבטאויות כאלה כמו שאנחנו שומעים מהצד השני חייבים להפסק. אנחנו אומרים בצורה מאוד ברורה, נלחם במליאה, בוועדות ונדבר ונתווכח, אבל בטח היום, בהצבעה על אותם חוקים אנחנו נהיה מחוץ לאולם המליאה”.

מליאת הכנסת תצביע הערב בקריאה ראשונה על החלק הראשון של המהפכה המשפטית. מדובר בתיקון לחוק יסוד: השפיטה ולחוק בתי המשפט, שצפוי לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ולשלול את הסמכות של בג”ץ לבחון או לפסול חוקי יסוד.

על פי הצעת החוק, הרכב הוועדה ישונה כך שתורכב משלושה שרים, מתוכם שר המשפטים, שלושה שופטים, מתוכם נשיאת בית המשפט העליון, ועוד שני שופטים בדימוס שימונו בהסכמת שר המשפטים ונשיאת העליון. בנוסף, שלושה ח”כים, מתוכם יו”ר ועדת החוקה, ח”כ מהקואליציה וח”כ מהאופוזיציה.

לפי חלוקה זו, לממשלה יהיה רוב של לפחות חמישה חברים מתוך תשעה.

בנוסף, הצעת החוק מבטל את החוק שקובע שכדי למנות שופט לבית המשפט העליון נדרש רוב של שבעה חברי ועדה מתוך תשעה במקום רוב רגיל.

דיון סוער התקיים היום בוועדת הכספים בנושא ‘השפעת הרפורמה במערכת המשפט על כלכלת ישראל’. במהלך הדיון מחו חברי האופוזיציה על כך שלמעט נציגי הרשות לניירות ערך, לא הגיעו נציגים המערכות הכלכליות מטעם המדינה, וטענו כי מדובר בתוצאה של השתקה.

הם דרשו לקיים דיון נוסף בנוכחות גורמי המקצוע.

בתום הדיון הקריא יו”ר הוועדה ח”כ משה גפני סיכום: “אין כל קשר בין הרפורמה במערכת המשפט לפגיעה בכלכלת ישראל, וכי ניסיון לקשור בין הדברים הינו ניסיון פוליטי”.

על הדברים קיימה הוועדה הצבעה הצהרתית, כאשר חברי האופוזיציה התנגדו לקיומה וטענו כי היא נעדרת סמכות ואינה חוקית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות