לקראת פשרה? גורם: תהיה תוספת לתקציב הביטחון, הגרעון ירד

לילך ויסמן, גלובס
|
י"ט אלול התשע"ד / 14.09.2014 18:23
גורמים שהשתתפו בדיוני התקציב אומרים כי האוצר מתחיל לזוז לכיוון נתניהו • עמדת האוצר כי תינתן תוספת של 2.5 מיליארד שקל לביטחון, אך ישנה הבנה שזהו רק מספר התחלתי

פגישת ראש הממשלה, שר האוצר ונגידת בנק ישראל הסתיימה בלא תוצאות, אולם גורמים שהשתתפו בדיון אומרים כי בעמדת האוצר חלה התגמשות והוא מתחיל לזוז לכיוון נתניהו.

בטרם הפגישה הציגו נציגי האוצר עמדות קשיחות בנוגע לתוספת לתקציב הביטחון ולגובה הגירעון אולם במהלך הדיונים התברר כי עמדות האוצר גמישות יותר. באשר לתקציב הביטחון עמדת האוצר הרשמית היא כי תינתן תוספת של 2.5 מיליארד שקל אולם לדברי גורמים שנכחו בדיון, ניתן היה להבין כי באוצר מבינים שזהו רק המספר ההתחלתי וכי תהיה הסכמה לתת תוספת תקציב גדולה יותר לביטחון.

גם בכל הנוגע לגירעון מסתבר שעמדת האוצר אינה סופית וכי שיעור של 3.18% אינו קדוש וניתן לשינוי.

ראש הממשלה מצידו לא חישק את עצמו עם מספרים. נתניהו חזר ואמר כי צריך למצוא את הנוסחה שתיתן מענה לאיומים הביטחוניים ולגירעון שלא מסכן את הכלכלה, דהיינו כזה שלא יביא להורדת דירוג האשראי של ישראל.

בשבוע הקרוב יתקיימו פגישות נוספות בין הצוותים המקצועיים ובין ראש הממשלה לשר האוצר והנגידה.

גורם ביטחוני בכיר: “צריכים כסף כדי לפגוע בטרוריסטים”

לאחר שמשרד האוצר הדגיש היום כי תינתן תוספת לתקציב הביטחון אך ללא העלאת מסים, טוען גורם ביטחוני בכיר כי תקציב המדינה הוא “אחיזת עיניים שמנותקת לחלוטין מהמציאות”.

הגורם טען כי למרות הבטחות האוצר, “בפועל לא מדובר בתוספת אלא בתקציב כולל הנמוך יותר מתקציב מערכת הביטחון לשנת 2014, לא כולל ההוצאות על מבצע ‘צוק איתן’. במשרד האוצר מהמרים על ביטחונם של אזרחי ישראל וחושבים שמדובר במשחק. זהו חוסר אחריות ממדרגה ראשונה”