המוגלובין נמוך או לחץ דם נמוך – מה ההבדל?

התסמינים של כל אחת מהתופעות עשויים להיות דומים למדי • חשוב לדעת להבדיל בין שתי התופעות, משום שהגורמים להן שונים וכך גם אופן ההתמודדות והטיפול בהם
תוכן שיווקי
כ"ח שבט התשפ"ג / 19.02.2023 15:36

במקרים של לחץ דם או המוגלובין נמוכים, התסמינים של כל אחת מהתופעות עשויים להיות דומים למדי. חשוב לדעת להבדיל בין שתי התופעות משום שהגורמים להן שונים וכך גם אופן ההתמודדות והטיפול בהם.

בקריאת מאמר זה תוכלו ללמוד מהו ההבדל בין שתי התופעות, מהם התסמינים שלהן וכיצד ניתן להתמודד עמן.

מהו ההבדל בין המוגלובין נמוך ללחץ דם נמוך?

כפי שציינו קודם לכן, התסמינים של המוגלובין נמוך דומים עד מאוד לתסמינים של לחץ הדם הנמוך. יחד עם זאת מדובר בשתי תופעות שונות לגמרי, אשר חשוב להבין ממה הן נובעות. לכן, נתחיל בראש ובראשונה בהבנת הגורמים לכל אחת מהתופעה.

במקרה של לחץ דם נמוך הלחץ הדוחף את זרימת הדם בכלי הדם נמוך מהרגיל, לעיתים בשל מחלה ולעיתים במצב אקוטי כמו דימום כבד או התייבשות. כאשר ישנה הפרעה במערכת העצבים או כאשר ישנו היחלשות של פעילות הלב, גם אז עשוי לחץ הדם בגוף לרדת בצורה משמעותית. ירידה בלחץ הדם עשויה להתרחש גם בשל נטילת תרופות מסוימות או בשל פעילות מופחתת של בלוטת התריס.

לרוב לחץ דם נמוך יוביל לתסמינים כמו תחושת עייפות וחולשה, דופק מהיר, סחרחורות, כאבי ראש ואף עילפון במקרים מסוימים.

במקרה של המוגלובין נמוך הגורמים שונים לגמרי מאשר במקרה של לחץ דם נמוך. מצב של המוגלובין נמוך הוא למעשה אנמיה. בתופעה זו ישנה ירידה בחלבון ההמוגלובין האחראי בנשיאת חמצן בדם. משמעות הדבר היא שמתקיימת העברה נמוכה של חמצן לכלל חלקי הגוף.

אנמיה עשויה להתפתח בשל מספר גורמים כמו חוסר בברזל, חוסר בוויטמינים, בעיות ספיגה של חומרים חיוניים בגוף או מחלות כמו סוכרת, אי ספיקת כליות ועוד. במקרים נדירים יותר רמת ההמוגלובין בדם תהיה נמוכה בשל מחלה של מערכת הדם. אנמיה עשויה להתרחש בשל פעילות יתרה של מערכת החיסון גם כן.

המוגלובין נמוך יוביל לרוב להופעה של תסמינים כמו עייפות וחולשה, דופק מהיר, קוצר נשימה או חיוורון. במקרים מסוימים יופיעו תסמינים נוספים כמו סחרחורת ועילפון.

כפי שניתן לראות, התסמינים של שתי התופעות דומים עד מאוד, לכן קל להתבלבל ביניהן באבחון לקוי.

כיצד ניתן לאבחן המוגלובין נמוך ולחץ דם נמוך?

אבחון מדויק של רופא יסייע להבדיל בין מצב של אנמיה למצב של לחץ דם נמוך. כדי לאבחן אנמיה יש לבצע בדיקת דם המאפשרת בחינה של ערך ההמוגלובין בדם, אשר יראה בבירור האם ישנו חוסר. בבדיקה זו ניתן לבדוק גם האם ישנו מחסור בברזל או ויטמינים מסוימים אשר עשוי להוביל לאנמיה.

כדי לאבחן לחץ דם נמוך יש לבצע בדיקה של מדד לחץ הדם. לצד זאת יתכן ויידרש אבחון נוסף כדי לקבוע מהו הגורם לבעיה.

כיצד ניתן לטפל בהמוגלובין נמוך ולחץ דם נמוך?

הטיפול באנמיה והטיפול בלחץ דם נמוך הוא שונה לחלוטין. כאשר הבעיה היא המוגלובין נמוך, ניתן להשלים חסרים בברזל או ויטמינים באמצעות נטילת תוספים ושינוי התזונה כדי לאפשר צריכה של תרכובות אלה באופן זה גם כן. מומלץ לצרוך מאכלים עשירים בברזל שמקורם מהחי והצומח, כאשר במזון מהחי רמת הברזל תהיה לרוב גבוהה יותר. כאשר הגורם לתופעה היא מחלה, יהיה צורך כמובן לטפל במחלה כדי לשפר את רמת ההמוגלובין בדם.

אופן הטיפול בלחץ דם נמוך יעשה באמצעות כמות מרובה של נוזלים ומלחים, שינוי תרופות במידת הצורך, הקפדה על מעבר הדרגתי מישיבה או שכיבה לעמידה וגריבת גרביים אלסטיים אשר יסייעו במניעת הצטברות דם בגפיים התחתונות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות