בכיר בפיקוד צפון: “יש הבנה שאנחנו לקראת מלחמה”

לקראת הקרב על תקציב הביטחון, קצין בכיר בפיקוד צפון מזהיר היום מפני מלחמה בקרוב עם חיזבאללה • אך דוחה את הטענות על מנהרות בצפון: "אני לא מכיר מנהרה בגזרה שמוכנה לתקיפה"
נחמן וייס
י"ט אלול התשע"ד / 14.09.2014 18:12

הקרב בלבנון או הקרב על התקציב? קצין בכיר בפיקוד צפון משמיע היום תחזית קודרת על המלחמה הבאה כנגד חיזבאללה.

“כרגע ההבנה היא שאנחנו לקראת מלחמה”, אומר הקצין , “מצד שני, יש הרבה התפתחויות, ישנם דברים קטנים שיכולים לייצר אירועים גדולים. חוסר היציבות יכול להתפתח להתפוצצות עד כדי מלחמה.

”למרות שנסראללה לא מעוניין בהתחממות הגזרה, בסופו של דבר אירוע קטן, פיגוע קטן יכול להיגרר, צריך לנהל את העסק באופן זהיר וכשמקבלים החלטות צריך להיות עם מוכנות לקחת את הסיכונים”.

בחודשים האחרונים, לאחר גילוי רשת המנהרות שחמאס חפר בגבול הדרום, גוברות הטענות מצד תושבי הצפון על חפירת מנהרות גם בגבול הצפוני. “אני לא מכיר מנהרה בגזרה שמוכנה לתקיפה”, דוחה הקצין את הטענות,” החיזבאללה נכנס לעולם התת קרקע לפני שחמאס חשב על זה ומי שהסביר לחמאס איך להיערך לפעולה שכזאת היה חיזבאללה והארגון שם כבר ממזמן.

“הקרקע בצפון יותר קשה וזה סיפור אחר טופוגרפית אבל אני מניח שהוא חושב על זה בהיבטים התקפיים. בסופו של דבר יש פה שטח סבוך ולא צריך להשקיע כל כך במנהרות כדי לחדור לישוב בצפון, דוגמת משגב עם”.

לדבריו, “חיזבאללה מסוגל לבצע פשיטות של מאות לוחמים או בקבוצות של 60-50 לוחמים על יישובים ומוצבים. הוא לא יכול לכבוש תאי שטח לאורך זמן, לכל היותר לכמה שעות בודדות”.

יהיה ניסיון לבצע מהלכים התקפיים גם נגד אזרחים וגם נגד חיילים. אם בעזה לקח 50 יום, בצפון ייתכן והמלחמה תימשך כארבעה חודשים. המערכה יכולה להיות קצרה אולם, יכולה להיות גם ארוכה. אני חושב שבפן התודעתי עלינו להכין את עצמנו למערכה ארוכה מאוד. אני חושב שתמרון מהיר ואגרסיבי לעומק השטח ישפיע באופן דרמטי על המערכה לאורך זמן. החשיבות היא מה יהיה אחרי המערכה מבחינת יצירת הרתעה. חשוב להעביר את המסר לעולם מאחר וחיזבאללה שוכן במרכזי אוכלוסייה אזרחית בתוך הכפרים יהיה פה נזק אדיר ללבנון. במלחמה יהיו הרבה הרוגים בלתי מעורבים”.

הוא הוסיף, “אני לא מאמין שיש אתגר בלבנון שצה”ל לא יכול להתמודד איתו. הסיפור הוא כמה שכר לימוד תשלם בתחילת הלחימה אין משהו שיכול לעצור את המכונה הזאת שנקראת צה״ל”.

אבל הקצין הבכיר מבקש להרגיע, “המצב בצפון הוא שקט ורגוע אבל הוא יכול במהירות להשתנות. עם זאת אינני מאמין כי חיזבאללה מחר בבוקר יבצע פעולה כנגדנו ביוזמתו. מוקדם מדי לנתח את הדברים, בעוד כמה חודשים התמונה תתבהר יותר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות